«Reklama»–bu maqsadli auditoriyani jalb qilish maqsadiga erishish uchun turli xil vositalar va kanallardan foydalanadigan biznesni targ’ib qilish usullaridan biridir.
«Brendni shakllantirish» – korxona yoki mahsulot imidji ishlab chiqiladigan va tuziladigan jarayon.
«Offer» — reklama taklifi.
«CRM tizimlari» – mijozlar bilan o’zaro munosabatlarni kuzatish va tahlil qilish vositasi. Aloqa ma’lumotlari, oldingi buyurtmalar, qiziqishlar va imtiyozlar kabi foydalanuvchi ma’lumotlarini to’plash va kuzatish uchun qo’llaniladi. Ushbu ma’lumot samarali marketing kampaniyalarini yaratish, mijozlarning ehtiyojlari va afzalliklarini tushunish va yuqori darajadagi xizmatni taqdim etish uchun ishlatiladi.
«Konversiya» – foydalanuvchi reklamalarni ko’rgandan yoki saytga tashrif buyurganidan keyin sodir bo’ladigan harakat. Masalan, tovar yoki xizmatga buyurtma berish.
«Parsing» — maxsus dasturlar yordamida turli manbalardan ma’lumotlarni avtomatik yig’ish va tuzish jarayoni.
«Noyob savdo taklifi» – mahsulotni sotib olish va raqobatchilaringiz bo’lmagan aniq foyda (mahsulot xususiyatlari yoki xizmat ko’rsatish shartlari) olish taklifi.
«Qiymat taklifi» – sayt auditoriyasining ma’lum bir segmenti uchun savdo taklifi. Odatda sarlavha, sahifaning pastki sarlavhasi va harakatga chaqiruvdan iborat.
«Xaridorning portreti» (XP) – kompaniyaning “ideal” mijozining xususiyatlari to’plami.
«Maqsadli auditoriya segmentatsiyasi» – auditoriyani o’xshash ehtiyojlar bo’yicha segmentlarga bo’lish.
«STP marketingi» – mijoz va uning ehtiyojlariga yo’naltirilgan va 3 shartli bosqichdan iborat yondashuv: auditoriyani tahlil qilish va segmentatsiya qilish (segmentatsiya), maqsadli (maqsad) va joylashishni aniqlash (pozitsiyalash).
«Performance marketing» – kanal byudjeti va haqiqiy sotuvlar o’rtasidagi eng shaffof nisbatga qaratilgan onlayn reklama yondashuvi.
«Neyromarketing» – kognitiv psixologiya va neyrofiziologiya yordamida xaridorlarning xatti-harakatlarini o’rganish usullari va ularga ta’sir qilish usullari.
«Partizan marketingi» – mavjud resurslar hisobiga katta byudjetlarni investitsiyalashsiz reklama qilish usullari, tekis joyda hype yaratish.
«Event- marketingi» (Voqealar marketingi) – unutilmas voqealar va reklama tadbirlarini tashkil etish va o’tkazishdan iborat reklama usullari.
«Referal marketing» – mahsulotni reklama qilish usullari an’anaviy reklama kanallari orqali emas, balki buning uchun mukofot oladigan amaldagi mijozlar (sheriklik komissiyasi) orqali amalga oshiriladi.
«Storytelling» – hikoyalar va misollar orqali maqsadli auditoriyaga ma’lumot etkazishni o’z ichiga olgan marketing texnikasi.
«Onboarding» – onlayn xizmat yoki mobil ilova foydalanuvchisini kelajakda uni doimiy mijozga aylantirish uchun mahsulotning maksimal qiymatini ko’rsatish maqsadida o’rgatish.
«Data-driven – bu ma’lumotlarga asoslangan marketing.
«Growth Hacking» – qisqa vaqt ichida biznesning keskin o’sishi. Bunga turli xil texnikalar orqali erishiladi – masalan, SEO bilan birlashtirilgan innovatsion marketing usullari A / B sinovlari, agressiv narx siyosati.
«Jobs-To-Be-Done» – bu foydalanuvchilar birinchi sotib olish to’g’risida qanday qaror qabul qilishlarini tushunishga va ma’lum bir mahsulot talabga javob beradimi yoki yo’qligini bashorat qilishga yordam beradigan tushuncha.
«Dinamik kontent» – agar foydalanuvchi Yandex & Google qidiruv reklamasidan kelgan bo’lsa, qidiruv so’roviga yoki tarmoqdagi reklamadan kelgan bo’lsa, maqsadli to’plamga qarab o’zgarib turadigan ochilish sahifasidagi kontent.
«Muvofiqlik» – sayt, reklama, ehtiyoj yoki talabga muvofiq bo’lgan ma’lumotlarning xususiyatlari.
«Gipersegmentatsiya» – trafikni ehtiyojlar bo’yicha mikro segmentlarga ajratishni o’z ichiga olgan kontseptsiya (asosiy iboralar va maqsadlar asosida); har bir mikro segment uchun qiymat takliflarini yaratish va ushbu takliflarni tarkibni almashtirish orqali saytda ko’rsatish.
«Lidlar» – o’zlarining aloqa ma’lumotlarini bortga chiqish sahifasidagi ariza shakli, qayta qo’ng’iroq buyurtmasi yoki onlayn chat orqali qoldirgan potentsial mijozlar.
«Lidogeneraciya» – lidlani jalb qilish bo’yicha harakatlar.
«Lid-magnit» – saytga tashrif buyuruvchiga keyinchalik asosiy mahsulotni sotib olishga undash uchun taklif qilinadigan bepul qimmatbaho mahsulot (elektron kitob, taqdimot, infografika, qo’llanma, tekshirish ro’yxati va boshqalar).
«Lid formasi» (ariza shakli) – bu saytga tashrif buyuruvchilarning aloqalarini to’plash uchun maxsus shakl.
«Ijtimoiy dalillar» – mijozlarning sharhlari, mahsulot sharhlari va boshqa foydalanuvchilarga sotib olish to’g’risida qaror qabul qilishda yordam beradigan mahsulot foydalanuvchilarining boshqa ma’lumotlari.
«Cross-sell» (o’zaro sotuv) – mavjud mijozlarga qo’shimcha mahsulotlarni sotish.
«Upsell» – marketing texnikasi, unda foydalanuvchiga mahsulotning o’zi tanlaganidan qimmatroq va rivojlangan versiyasini sotib olish taklif etiladi.
«Omnikanallik» – bu bir vaqtning o’zida bir nechta aloqa kanallari bilan ishlash qobiliyatidir. Ushbu yondashuv mijozlar bilan o’zaro munosabatlarning samaradorligini oshirishga va mahsulotingizni ilgari surishga imkon beradi. Mijozlarning sodiqligini saqlash, savdo natijalarini yaxshilash va biznesni barqaror rivojlantirish uchun turli xil reklama, onlayn texnologiyalar va boshqa kanallardan, shu jumladan telefon va pochtadan foydalanishni o’z ichiga oladi.
«Raqamli marketing » – maqsadli auditoriyani jalb qilish uchun raqamli vositalar va texnologiyalardan foydalanadigan marketing bo’limi.
«Email-marketing – bu elektron pochta orqali reklama.
«Kontent strategiyasi» – bu kompaniyaning marketing maqsadlariga erishishga imkon beradigan tarkibni ishlab chiqish, yaratish va tarqatish rejasi.
«Marketing platformalari» – ijtimoiy marketing kampaniyalarini o’tkazish uchun turli xil vositalarni taklif qiluvchi o’zaro bog’liq Internet xizmatlari.
«Raqobatbardosh pozitsiyani baholash» – raqobat brendlari, xaridorlarning kayfiyati va raqobatchilar tomonidan qo’llaniladigan vositalar to’g’risidagi ma’lumotlarni iste’mol qilish usuli. Samarali strategiyalarni yaratish uchun ishlatiladi.
«Banner reklama»– grafik bannerlar ishlatiladigan reklama turi.
«Virusli marketing» – bu foydalanuvchilar tomonidan keng tarqatiladigan kontent yaratishga asoslangan strategiya.
«Tomoshabinlarni isitish» – maqsadli auditoriyaning faollik darajasini oshirishga qaratilgan strategiya. Isitish vazifasi doimiy faoliyat va o’quvchilar va foydalanuvchilarning e’tiborini jalb qilishdir. Buni ijtimoiy tarmoqlar, elektron pochta marketingi va boshqalar orqali amalga oshirish mumkin.
«Marketingni avtomatlashtirish» — jarayonlarni samaraliroq qilish, resurslardan oqilona foydalanish, xarajatlarni kamaytirish, xabarlar va tarkibni avtomatik ravishda etkazib berish, reklama sozlamalarini soddalashtirish imkonini beradi. Marketing menejerlariga mijozlar ma’lumotlarini to’plash va to’plash, tahlil qilish va brendni ilgari surish vazifalarini muvaffaqiyatli bajarish uchun ushbu ma’lumotlardan foydalanishda yordam beradi.
«Avtohuni» – marketologlar va biznes sheriklariga potentsial va mavjud mijozlar bilan muloqot munosabatlarini tashkil qilish imkonini beruvchi jarayonlarni avtomatlashtirish tizimi. Avtoulovda SMS-xabarlar, elektron pochta xabarlari, messenjerlar, media-manbalar va boshqa vositalar yordamida o’rnatilishi va o’rganilishi mumkin bo’lgan turli xil dialog stsenariylari ishlab chiqilgan.
Bu mijozlar bazasini sotish va rivojlantirish jarayonini avtomatlashtirishga yordam beradi, buning uchun tanlangan stsenariy asosida marketologning mustaqil ishini avtomatik kuzatuv va xabarlar bilan almashtiradi.
«Maqsadli auditoriya» – bu sizning reklama kampaniyalaringiz orqali erishmoqchi bo’lgan odamlar guruhi. Maqsadli auditoriyangizni qanchalik aniq aniqlasangiz, kampaniyangiz shunchalik samarali bo’ladi.
«Kontent» – bu siz ijtimoiy tarmoqlarda joylashtirgan barcha narsalar, jumladan matn, rasm va videolar. Tomoshabinlar e’tiborini jalb qilish uchun kontent noyob va qiziqarli bo’lishi kerak.
«Kontentni boshqarish» – raqamli muhitda marketing kampaniyalarida tez – tez ishlatiladigan raqamli tarkibni yaratish, tahrirlash, yakunlash va nashr etish jarayoni.
«Kontent marketingi» – iste’molchilar bilan o’zaro aloqada bo’lishga qaratilgan foydali, ma’lumotli yoki ko’ngilochar tarkibni yaratish va tarqatish uchun mo’ljallangan strategiya. Asosiy maqsad iste’molchilar uchun foyda yaratish va keyin ushbu tarkibni faol reklama kampaniyasiga aylantirishdir. Samarali bo’lish uchun har xil turdagi kontentni rejalashtirish, ishlab chiqish va optimallashtirish, natijalarni kuzatish va tahlil qilish uchun texnologiyadan foydalanish talab etiladi.
«KPI» (key performance indicator) – biznes maqsadlarining samaradorligi va amalga oshirilishini baholashga yordam beradigan ko’rsatkichlar. Konversiya, javob tezligi, mahsulot sifati va mijozlarga xizmat ko’rsatish kabi ko’rsatkichlarni o’z ichiga oladi. Ushbu ko’rsatkichlardan erishilgan natijalarni baholash va keyingi rivojlanish rejalarini ishlab chiqish uchun foydalanish mumkin.
«Savdo huni » – savdo jarayoni ierarxiya yoki huni sifatida ko’rsatiladigan strategiya. Potentsial auditoriyani topish va jalb qilishdan tortib, mijozlarni jalb qilish va mahsulotni sotishgacha bo’lgan jarayonning turli bosqichlarini o’z ichiga oladi. Savdolar ketma-ket va to’g’ri taktika va mijozlar bilan ishlash strategiyalaridan foydalangan holda amalga oshirilishiga asoslangan savdoni oshirish vositasi.
Veb-tahlilning asosiy ko’rsatkichlari.
«Veb-tahlil» – saytga tashrif buyuruvchilar va ularning xatti-harakatlari to’g’risidagi ma’lumotlarni o’rganish jarayoni. Bu muammolarni aniqlash va ularni hal qilish yo’llarini topishga imkon beradi.
«Google Tag Manager» – veb-saytingizdagi teglarni kuzatish va boshqarish uchun bepul platforma. Bu foydalanuvchilarning harakatlarini kuzatish, ko’proq mehmonlarni jalb qilish va sotishni ko’paytirish imkonini beradi. Vazifalar bajarilishini nazorat qilish uchun siz barcha xizmat va ilova provayderlaringiz bilan bog’lanishingiz mumkin.
«A/B sinov» (split test) – sahifalar yoki saytlarning ikkita variantini taqqoslash uchun ishlatiladigan tadqiqot texnikasi. Odatda konversiyani yaxshilash, mahsulotni ilgari surish yoki o’zgarishlarning foydalanuvchi tajribasiga ta’sirini o’lchash uchun ishlatiladi.
A / B testi ikkita sahifa yoki sayt variantini taqqoslashni o’z ichiga oladi, ulardan biri sinov varianti (“a guruhi”), ikkinchisi esa nazorat (“b guruhi”). Keyin tekshirish natijalari tahlil qilinadi va o’zgarishlarning ta’sirini baholash, konversiyani yaxshilash, mahsulotni ilgari surish uchun ishlatiladi.
«Yandeks.Metrika» – veb-saytlarni tahlil qilish vositasi. Bu sayt egalariga foydalanuvchilar u bilan qanday munosabatda bo’lishlarini kuzatishda yordam beradi. Metrika sizga tashrif buyuruvchilar haqida ma’lumot olish, tadbirdan tahlil qilish, A/B testlarini o’tkazish, reklama kampaniyalari haqida ma’lumot olish va boshqa ko’p narsalarni amalga oshirish imkonini beradi.
«Rad etish ko’rsatkichi» – maqsadli harakat qilmasdan saytni tark etgan, faqat bitta sahifani ko’rgan (Google Analytics-da) yoki bitta tashrif uchun saytda 15 soniyadan kam vaqt sarflagan tashrif buyuruvchilar foizi (Yandex.Metrikada).
«Vebvizor» – Yandex.Metrikani texnologiyasi, buning yordamida siz saytga tashrif buyuruvchilarning barcha harakatlarini onlayn video rejimida tahlil qilishingiz mumkin: sichqoncha harakatlari, bosish, aylantirish, tugmachalarni bosish va shakllarni to’ldirish, matnni tanlash va nusxalash.
«Bosish xaritasi» – foydalanuvchilar sahifani qaerga bosishini ko’rsatadigan sayt xaritasi. Uning yordami bilan siz havolani, tugmachani, navigatsiya elementini va boshqalarni bosish sonini kuzatishingiz mumkin.
«Issiqlik xaritasi» – saytning eng bosiladigan joylarini grafigi ko’rsatishi.
«Konversiyani optimallashtirish» – konversiyani oshirish uchun ochilish sahifasining jozibadorligini, qulayligini va ishonchliligini oshiradigan harakatlar.
«Google Analytics» – foydalanuvchilarga saytga tashrif buyuruvchilar trafigi va xatti-harakatlarini kuzatish va tahlil qilish uchun qulay vositani taqdim etadigan veb-saytlarni tahlil qilish tizimi.
«Sessiya» – veb-saytdagi foydalanuvchi harakatlarining vaqtinchalik ketma-ketligi. Foydalanuvchini aniqlash uchun cookie-fayl ishlatiladi, bu foydalanuvchi saytga ilgari va qaysi vaqtda kirganligi to’g’risida ma’lumot beradi. Sessiya foydalanuvchi veb-saytni tark etganda yoki undan bir muncha vaqt foydalanishni to’xtatganda tugaydi. Ko’pincha foydalanuvchi sessiyasining davomiyligi saytni sozlash parametrlarida aniqlanadi.
«Maqsadli bosish» – har qanday reklama yoki reklama qilingan rasmni yoki veb-sahifadagi havolani qasddan bosishni o’z ichiga olgan foydalanuvchi harakati. Bunday harakat reklama kampaniyasining samaradorligi va samaradorligini o’lchash uchun ishlatilishi mumkin. Maqsadli bosish reklama kampaniyasining samaradorligini o’lchash imkonini beradi.
«Statik qo’ng’iroqni kuzatish» – kiruvchi qo’ng’iroqlarni hisobga olish va tahlil qilish vositasi, bu trafikni jalb qilishning har bir kanaliga individual raqamni o’rnatadi.
«Dinamik qo’ng’iroqlarni kuzatish» – saytga tashrif buyuruvchilarning alohida sessiyalariga individual raqamni tayinlaydigan kiruvchi qo’ng’iroqlarni hisobga olish va tahlil qilish vositasi.
«Maqsadsiz bosish» – bu qo’shimcha ma’lumot olish niyatida bo’lmagan reklama bannerlari, havolalar yoki internetdagi boshqa interaktiv tarkibni bosish orqali foydalanuvchilarning istalmagan harakati. Maqsadsiz bosish xato yoki reklama mahsuloti haqida ma’lumot olish bilan bog’liq bo’lmagan sabablarga ko’ra sodir bo’lishi mumkin.
«Atribut modeli» – bu turli xil marketing modellarini yaratishda oraliq qadamdir. Iste’molchilar va mahsulotlarni ularning xususiyatlariga qarab tasniflash uchun mo’ljallangan. Atributlar modelida iste’molchilar va mahsulotlar guruhlari shakllanadi, ularning xususiyatlariga ko’ra bir xil.
Modelga asoslanib, ma’lum iste’molchilar guruhlari uchun yangi mahsulotlarni targ’ib qilish va taklif qilish to’g’risida qaror qabul qilish mumkin. Shuningdek, atribut modeli iste’molchilarning maqsadli guruhlarini yaratish va tegishli reklama kampaniyalarini ishlab chiqish uchun ishlatilishi mumkin.
«LTV» – (Life time value) foydalanuvchidan mavjud bo’lgan vaqt davomida olingan o’rtacha daromadni o’lchaydigan metrik. Atribut 1 mijoz mahsulotdan foydalanish paytida qancha pul olib kelishini ko’rsatadi. LTV Foydalanuvchining umumiy daromadi mahsulotdan foydalanadigan kunlar soniga bo’lingan holda hisoblanadi.
«Open rate» — axborot byulletenini ochgan va xatni o’qigan foydalanuvchilar foizi. Elektron pochta marketingining asosiy omillaridan biri.
«Kuzatish pikseli» – saytga tashrif buyuruvchilarning aniq harakatlarini kuzatish uchun o’rnatilgan HTML kodining bir qismi.
«AOV» (Average Order Value)– bu buyurtmaning o’rtacha narxi yoki o’rtacha chek. Ko’rsatkich formula bo’yicha hisoblanadi: Buyurtmalarning umumiy miqdori / buyurtmalar soni.
«ROI» (Return on investment) – investitsiyalardan moliyaviy daromadlarning boshlang’ich investitsiyalarga nisbati. Investitsiyalarning samaradorligini o’lchaydi va mijoz uchun ulardan olinadigan daromad darajasini ko’rsatadi. Hisoblash formulasi: (investitsiyalardan olingan daromad-investitsiyalar hajmi) ÷ investitsiyalar hajmi × 100%.
«ROMI» (Return on Marketing Investment) – reklama xarajatlaridan investitsiyalarning daromad darajasi. Quyidagi formula bo’yicha hisoblanadi: reklama daromadi-reklama xarajatlari) / reklama xarajatlari*100%. Formula ROI formulasi bilan bir xil, ammo bu holda biz faqat reklama investitsiyalarini tahlil qilamiz.
«ROAS» (return on ad spend) – reklama xarajatlarining qaytarilishini ko’rsatadigan metrik. Formula bo’yicha hisoblanadi: Reklama daromadi / reklama xarajatlari.
«Google BigQuery» – Cloud Platform – dan xizmat, bu sizga katta hajmdagi ma’lumotlarni maksimal darajada ishlashga imkon beradi. Katta hajmdagi ma’lumotlarga tezkor kirish, tahlil qilish uchun oddiy so’rovlarni sozlash va natijalarni yaxshilash uchun o’rnatilgan aqlli maslahat beradi.
«Noyob foydalanuvchi» – saytga ma’lum vaqt oralig’ida kirgan noyob xususiyatlarga ega foydalanuvchi.
«Orali tahlil» – savdo huni bo’ylab ma’lumotlarga asoslangan investitsiya samaradorligini tahlil qilish: reklamani ko’rishdan tortib sotib olish / qayta sotib olishgacha.
«UTM- teglar» – saytdagi trafik manbalarini kuzatishga xizmat qiladi. Ular egalariga mehmon qayerdan kelganini tahlil qilishda va qaysi trafik manbalari ko’proq savdo olib kelishini tushunishda yordam beradi. Bu strategiyani optimallashtirish va saytni targ’ib qilishni osonlashtiradi. Sayt URL manziliga qo’shimcha parametrlarni qo’shish uchun ishlatiladi. Ushbu ma’lumotlar Google Analytics kabi sayt tahlil tizimlarida trafik manbalarini kuzatish uchun ishlatiladi.
«Oflayn konversiya» – reklama yoki kompaniya veb-sayti bilan o’zaro aloqada bo’lgandan keyin internetdan tashqarida amalga oshirilgan foydalanuvchi harakati (masalan, do’konga tashrif buyurish va sotib olish).
«Statistik ishonchlilik» (statistik ahamiyatlilik chegarasi) – sinovning A/B natijalarini ishonchli deb hisoblash mumkinligini aks ettiruvchi ko’rsatkich, chunki etarli miqdordagi trafik olingan.
«Ishonch oralig’i» – A/B test natijalari ishonchli deb topilgan interval (ko’pincha 4-5 hafta).
SEO-dagi atamalar.
SEO (Search Engine Optimization) Muvaffaqiyatli reklama qilishning eng muhim tarkibiy qismlaridan biri. Bu qidiruv tizimining natijalarida saytning mavqeini yaxshilashga qaratilgan ko’plab harakatlar.
«Trafik» – veb-sahifa yoki saytga tashrif buyuruvchilar va ko’rishlarning umumiy soni.
«Robots.txt» – Qidiruv tizimining robotlariga saytning qaysi sahifalarini indekslash kerakligini ko’rsatadigan veb-saytning ildiz katalogidagi fayl.
«URL» – Domen nomi, saytdagi sahifa yo’li va sahifa fayl nomidan iborat onlayn sahifa manzili.
«Oyna» – boshqa manzilda joylashgan sayt nusxasi.
«Kesh (англ. cache)» – Foydalanuvchi allaqachon ko’rgan sahifalarning kechiktirilgan nusxalari. Ushbu sahifalarni qayta ko’rib chiqishga urinayotganda, brauzer (yoki proksi-server) endi ularni veb-serverdan so’ramaydi.
«Veb-usta» – saytni ish holatida saqlash, uni rivojlantirish va tahrirlash uchun mas’ul bo’lgan shaxs.
«Kalit so’zlar» (Keywords) – foydalanuvchi qidiruv tizimiga kiritadigan so’zlar va iboralar. Ular qidiruv robotiga sayt mavzusini aniqlashga va uning foydalanuvchi so’roviga muvofiqligini aniqlashga yordam beradi.
«Meta-teglar» (Meta Tags) – bu HTML-sahifaning yuqori qismida joylashgan teglar. Sayt va uning mazmuni, masalan, sahifa nomi, tavsifi, kalit so’zlari va boshqalar haqida ma’lumotni o’z ichiga oladi. sahifada ko’rinmaydi, lekin qidiruv robotlari uchun muhimdir.
«Tarkibni optimallashtirish» (Content optimization) – saytga tashrif buyuruvchilar uchun qiziqarli bo’lgan va shu bilan birga kalit so’zlarga mos keladigan tarkibni yaratish jarayoni. Bu noyob va ma’lumotli kontent yozish, rasmlarni optimallashtirish, sarlavhalardan foydalanish va boshqalarni o’z ichiga olishi mumkin.
«Foydalanuvchi tomonidan yaratilgan tarkib» (User generated content, UGC) – foydalanuvchilar ixtiyoriy ravishda baham ko’radigan matn, rasmlar, videolar, masalan, tanlovda ishtirok etish doirasida. UGC sizning mijozlaringizni yaratadi va u siz uchun ishlaydi, yangi auditoriyani jalb qilish va mavjudlariga sodiqlikni oshirishga yordam beradi.
«Link Building» (ssilkalani massasini qurish) – serp pozitsiyalarini yaxshilash uchun saytga havolalarni ko’paytirish bo’yicha harakatlar.
«Ichki ssilkalani optimallashtirish» (Internal Linking) – sayt sahifalari o’rtasida havolalar yaratish jarayoni. Bu PageRank (mos yozuvlar reytingi algoritmi) ni sahifalar o’rtasida taqsimlashga, sayt navigatsiyasini yaxshilashga va qidiruv robotlariga sayt tuzilishini tushunishga yordam beradi.
«Long Tail Keywords» – 3 dan ortiq so’zlarni o’z ichiga olgan uzun quyruqli kalit iboralar.
Masalan: “Лучшее Digital-маркетинг в Ташкенте“
«Kanonik URL» – qidiruv tizimlari afzal ko’rgan standart havolalar. Masalan,: <link rel=”canonical” href=”https://canonical.uz/“>
«Tashqi ssilkalani optimallashtirish» (External Linking) – boshqa saytlardan sayt havolalarini olish jarayoni. Ushbu jarayon qidiruv tizimlarini taqdim etishda saytning obro’sini oshiradi, trafikni oshiradi.
«Beklink» (qayta ssilka) – agar sayt saytga olib boradigan havolani o’z ichiga olsa, u holda sayt uchun bu havola teskari. Uzoq vaqt davomida havolalar sonini ko’paytirish qidiruv natijalarida saytning mavqeini oshirishning asosiy usullaridan biri bo’lib kelgan. Nufuzli saytlarning havolalari ayniqsa qadrlandi, chunki qidiruv tizimlari ularga ko’proq “og’irlik” beradi.
«Site Map» (sayt xaritasi) – murakkab hujjat yoki kitobning tarkibiy jadvaliga o’xshash saytning barcha sahifalarining ierarxik ro’yxati.
Masalan: https://canonical.uz/sitemap.xml
«Saytlar reytingi» – serp-larda saytlarni turli omillar bo’yicha saralash. Ular orasida sayt reytingi, tashqi havolalarning soni va sifati, matnning qidiruv so’roviga muvofiqligi.
«Qayta bog’lash» – bitta sayt sahifalarini yoki turli xil manbalarni giperhavolalar bilan bog’lash.
Masalan: Что делает PPC-специалист?
«Tahlil» – bu sayt trafigi ma’lumotlarini to’plash, tahlil qilish va talqin qilishdir. Tahlil yordamida siz saytga trafik manbalarini, xulq-atvor omillarini va boshqalarni aniqlashingiz mumkin.
«Non bo’laklari» – tashrif buyuruvchining qaerda ekanligini va oldingi yo’lni ko’rsatadigan navigatsiya havolalari zanjiri.
«Afiliat sayti» – boshqa kompaniyaning mahsulotlari yoki xizmatlarini targ’ib qiluvchi va komissiyalardan daromad oladigan hamkor veb-resurs.
«SERP» (qidiruv natijalari) – Foydalanuvchining qidiruv so’roviga javoban qidiruv tizimi tomonidan yaratilgan qidiruv natijalari sahifasi.
«Ankror matni» (langar matni) – bosiladigan giperhavola matni. Muhim Nuance-bu saytga havolaning o’zi emas, balki foydalanuvchi ko’rgan matn. Mutaxassislar anchorning ma’nosi giperhavola olib boradigan sahifani iloji boricha aks ettirishini tavsiya qiladi.
Misol: SEO mutaxassisi kim?
«Kloaking» – tarkibni almashtirish, qidiruv tizimlariga maxsus tarkibni namoyish qilish (qidiruv tizimi uchun maxsus optimallashtirilgan), saytga haqiqiy tashrif buyuruvchilar esa butunlay boshqa materiallarni ko’rishadi.
«Organik trafik» – qidiruv natijalaridan o’tish. (Google, Yandex, Bing и т.д.).
«Cookie» – Cookie fayllari kompyuter brauzerida saqlanadigan va ma’lum saytlarga tashrif buyurish bilan bog’liq ma’lumotlarni o’z ichiga olgan fayllar. Sahifaga kirish tarixini kuzatish va foydalanuvchilarning afzalliklarini aniqlash uchun ishlatiladi.
Kontekstli reklamadagi atamalar.
«Kontekstli reklama» – onlayn reklamalarning samarali va tez rivojlanayotgan turlaridan biri. Asosiy afzallik-qidiruv tizimlarida va sheriklarning veb-saytlarida foydalanuvchilarning so’rovlariga muvofiq reklamalarni namoyish qilish qobiliyati.
«Reklama kampaniyasi» – muayyan saytlarda yoki qidiruv tizimlarida joylashtirilgan reklamalar to’plami. Reklama kampaniyasida qaysi saytlarda va qaysi auditoriyalarda reklama namoyish etilishini aniqlashga imkon beradigan bir nechta reklama guruhlari va sozlamalari bo’lishi mumkin.
«Qayta rejalashtirish» – reklama auditoriyalari bilan ishlash usuli, bu sizning brendingizga tashrif buyurgan yoki javob berganlarga qayta murojaat qilish imkonini beradi. Qayta rejalashtirish sizning oldingi auditoriyangiz haqidagi ma’lumotlardan foydalangan holda reklama kampaniyalarini shaxsiylashtirishga imkon beradi va savdo yoki xizmatlar kabi brend faoliyatingiz muvaffaqiyatli bo’lish imkoniyatini oshiradi.
«KPP» (pulli reklama uchun asosiy ibora) – qidiruv tizimlarida reklama kampaniyasi to’lanadigan so’z yoki ibora.
«Reklama guruhlari» – bu ma’lum kalit so’zlarga moslashtirilgan reklama to’plamlari. Har bir reklama guruhi bir nechta nashrlarni o’z ichiga oladi, agar ular ushbu guruhga mos keladigan so’rovni kiritgan bo’lsa, foydalanuvchiga ko’rsatilishi mumkin.
«Click» – bu sizning reklamangizni bosganda sodir bo’ladigan foydalanuvchi harakati. Bosish kontekstli reklamadagi asosiy ko’rsatkichdir, chunki u reklama orqali saytingizga kirgan tashrif buyuruvchilar sonini o’lchash imkonini beradi.
«CPM» (Cost per Thousand Impression) – reklama beruvchining har 1000 ta reklama taassurotlari uchun to’laydigan miqdori.
«CPO» (Cost per order, buyurtma narxi) – bu miqdor 1 ta buyurtmani tashkil qiladi. Ko’rsatkich formula bo’yicha hisoblanadi: Sotib olish xarajatlari / sotish soni.
«CTR» (Click-Through Rate)» – bu reklama samaradorligining ko’rsatkichi bo’lib, u foiz sifatida ifodalanadi va bosish sonining taassurotlar soniga nisbati sifatida hisoblanadi. Reklama qanchalik yuqori bo’lsa, shunchalik samarali bo’ladi.
«CPC» (Cost Per Click)» – bu har bir reklama uchun 1 marta bosish narxi. Odatda, bosish narxi bozordagi raqobatga, mavzu va kalit so’zlarga bog’liq.
«Direct Commander» – Yandex.Direkt hisoblaridan ko’plab mijozlar, kampaniyalar, e’lonlar va kalit iboralarni qulay boshqarishni taklif qiluvchi ish stoli dasturisiya.
«Muvofiqlik» (Relevance) – bu reklama foydalanuvchi talabiga qanchalik mos kelishini o’lchaydigan o’lchovdir.
«Google Ads Muharriri» – Google Adsense hisoblaridan reklama kampaniyalari, e’lonlar va kalit so’z birikmalariga ommaviy o’zgarishlarni osongina kiritish uchun ish kompyuter dasturi.
«Google Ads aqlli kampaniyalari» – maqsadli sozlash, narxlarni hisoblash va reklama yaratishni avtomatlashtiradigan kontekst-media tarmoq kampaniyalari va savdo kampaniyalari.
«Google AdSense Skriptlari» – hisob ichidagi funktsiyalarni va tashqi ma’lumotlar bilan o’zaro aloqani avtomatlashtiradigan JavaScript kodining qismlari. Masalan, kalit so’zlarni 0 marta bosish bilan o’chirib qo’ying va buzilgan havolalarni tekshiring.
«Media reklama» – tomoshabinlar tomonidan vizual idrok etishga qaratilgan reklama.
«Qidiruvda banner» – Yandex-Directdagi reklama uchun media formati, qidiruv tizimining asosiy sahifasida joylashgan.
«Auditoriyaga moslashgan targeting» – reklama taassurotlarini jinsi va yoshidan qiziqish va geolokatsiyaga qadar ma’lum parametrlarga ega auditoriyaga moslashtirish.
«Remarketing» – Google Ads-da reklamalarni allaqachon ekish sahifasiga tashrif buyurgan foydalanuvchilarga ko’rsatish.
«Qayta targeting» – Yandex-Direktda reklama ko’rsatish, sahifasiga oldin tashrif buyurgan foydalanuvchilarga.
«Giperlokal targeting» – tomoshabinlarga e’lonlarni joylashuvi bo’yicha ko’rsatishga imkon beradigan texnologiya (ma’lum binolarga qadar).
«Avtotargeting» – kalit so’zlar kerak bo’lmagan reklamalarni namoyish qilish texnologiyasi. Yandex avtomatik algoritmlari sayt tarkibini, reklama matnlarini tahlil qilish asosida auditoriyani jalb qiladi.
«Dinamik qayta targeting» – foydalanuvchilarga xarid qilish tarixi, saytga tashriflar, demografik ma’lumotlarni hisobga olgan holda ma’lum mahsulotlarni reklama qilish imkonini beruvchi texnologiya. Google Ads-da ushbu texnologiya dinamik remarketing deb nomlanadi.
«Google Merchant Center» – onlayn do’kon yoki oflayn do’konning barcha assortimenti haqida ma’lumot saqlanadigan platforma. Agar siz uni Google Ads-dagi savdo kampaniyasiga ulasangiz, qidiruvda narx belgilari bilan matn va grafik reklamalarni namoyish qilishni sozlashingiz mumkin.
«Tovar tasmasi» – dinamik va mahsulot reklamalarini yaratishni osonlashtiradigan tuzilgan ro’yxat ko’rinishidagi mahsulot ma’lumotlari fayli.
«Saytda qayta targeting» – foydalanuvchini saytda saqlashga qaratilgan texnologiya.
«O’xshash foydalanuvchilar» (look-alike) – maqsadli tur, bu sizning saytingizga tashrif buyuruvchilarga o’xshash foydalanuvchilar bilan qamrovni kengaytirishga imkon beradi.
«RLSA» (qidiruv remarketingi) – Google-ning remarketing texnologiyasi, bu allaqachon ochilish sahifasiga tashrif buyurgan foydalanuvchilar uchun takliflar va reklamalarni moslashtiradi.
«Qidiruv qayta rejalashtirish» – Yandex-da qayta rejalashtirish texnologiyasi, bu sizning qidiruv sahifangizga allaqachon tashrif buyurgan foydalanuvchilarga reklamalarni ko’rsatishga imkon beradi.
«Yandex Smart banner» – dinamik tarkibga ega interaktiv banner. Uni tarmoqlarda (RSYA va tashqi) va Yandex qidiruv maydonchalarida saytingizdagi mahsulotlarni allaqachon ko’rgan yoki shunga o’xshash mahsulotlarga qiziqqan foydalanuvchilarga ko’rsatish mumkin.
«Dinamik kalit so’zlarni kiritish» – Google qidiruv reklamalari uchun funktsionallik, uning yordamida siz kalit so’zni reklamalarga avtomatik almashtirishni sozlashingiz mumkin.
«Reklama kengaytmalari» – qidiruv reklama elementlari, ularning maqsadi E’lonni yanada ma’lumotli qilish va potentsial mijozlarning e’tiborini jalb qilishdir. Tavsiflar, qo’shimchalar, tashrif qog’ozi, kontaktlar va kompaniya reytinglari bilan tezkor havolalarni o’z ichiga oladi.
«Kalit so’z operatorlari» – специальные символы, которые фиксируют падеж, склонение, количество и порядок слов в ключевых фразах Яндекс.Директа.
«Kross-minus» – kalit so’zlarga qo’shimcha minusl-so’zlarni qo’shish-bu kalit so’zlar orasidagi kesishishni istisno qiladigan so’zlar.
«Yandex Wordstat» – tizimdagi qidiruv so’rovlari statistikasini to’playdigan bepul Yandex xizmati.
«Google kalit so’zlarni rejalashtiruvchisi» – kalit so’zlarni tanlash uchun Google Ads vositasi.
«SKAG strategiyasi» Google reklama hisobini “1 reklama guruhi = 1 asosiy ibora” formulasi bo’yicha tashkil etish usuli.
«Kalit so’zlarni takrorlash» – bir-birini takrorlaydigan yoki qisman kesib o’tadigan va shuning uchun bir-biri bilan reklama ko’rsatish uchun raqobatlashadigan asosiy iboralar.
«Minuslar-so’zlar» – siz sotayotgan narsalar bilan bevosita bog’liq bo’lmagan so’rovlar bo’yicha reklamalarni ko’rsatishni bloklaydigan so’zlar.
«Kontekst tarmog’i» (Contextual network) – bu reklama beruvchilarga kontekstli reklamalarni joylashtirish imkoniyatini beradigan saytlar guruhidir.
«Ko’rsatish narxi (Cost-per-impression) » – har bir reklama namoyishi narxi.
«Yandex Direct» – qidiruv natijalari orqali mijozlarni jalb qilish va biznes savdosini oshirishga yordam beradigan kontekstli reklama tizimi. “Direct” sizga reklamalarni yaratish va sozlash, natijalarni kuzatish va tahlil qilish imkonini beradi.
SMMdagi atamalar
«Ijtimoiy tarmoqlar» – веб-сайты, в которых пользователи могут делиться информацией, фотографиями, продуктами и услугами.
«SMM» (Social Media Marketing) – biznesni rivojlantirish uchun ijtimoiy tarmoqlardan foydalanish jarayoni.
«Lead Ads» – foydalanuvchilarning aloqa ma’lumotlarini to’plash uchun mo’ljallangan ijtimoiy tarmoqlardagi reklama formati.
«Promopost» – yangiliklar lentasidagi reklama posti (odatda Vkontakte tomonidan ishlatiladi).
«Tizer» – yangiliklar tasmasi yonida ko’rsatiladigan kichik matn va grafik reklama.
«Repost» – ijtimoiy tarmoqlarda matn, grafik, audio va video materiallarni targ’ib qilish usuli, bu sizga bir xil tarkibni keng auditoriyaga etkazish imkonini beradi. Repost tarkibni tezda tarqatish va yangi auditoriyani jalb qilishning eng samarali usullaridan biridir.
«Ijtimoiy media reklamalari» – ko’proq auditoriyani jalb qilish uchun ijtimoiy tarmoqlarda joylashtirilgan pullik reklama. Bunday reklama sizga kampaniyani yanada aniqroq qilish va ko’proq konversiyalarga erishish imkonini beradi.
«Kontent rejasi» – belgilangan maqsadlarga erishish rejasi. Muayyan maqsadli auditoriyaga erishish uchun turli xil kontent va marketing xabarlarini rejalashtirish, tuzish va nashr etishni o’z ichiga oladi. Kontent rejasi maqsadli xabarlarning barcha turlarini, qaerda va qanday joylashtirilishini tavsiflaydi. Bundan tashqari, reja uning samaradorligini baholash uchun baholash mezonlarini o’z ichiga oladi.
«Targeting» – bu sizning reklamangiz uchun maqsadli auditoriyani jinsi, yoshi, qiziqishlari va boshqalar kabi ma’lum parametrlar asosida tanlashga imkon beradigan texnikadir.
«Karusel reklamasi» – rasmlar, matnlar, havolalar bilan kartalar galereyasiga o’xshash ijtimoiy tarmoqlardagi reklama formati. Kartalar avtomatik ravishda va oldinga / orqaga o’qlarni bosganingizda aylantiriladi.
«Joylashtirish» – reklama ko’rsatiladigan mintaqa (ijtimoiy tarmoqlarning reklama idorasidan olingan atama).
«Hashtag» – bu foydalanuvchilarga ma’lum bir mavzu bo’yicha tarkibni topishga yordam beradigan kalit so’z yoki ibora.
«Virusli kontent» – bu o’ziga xosligi va qiziquvchanligi tufayli ijtimoiy tarmoqlarda tez tarqaladigan kontent.
«Konversiyalar» – bu sizning SMM kampaniyangizning maqsadi bo’lib, u yangi izdoshlarni jalb qilishdan tortib mahsulotni sotishgacha bo’lishi mumkin. Konversiyani o’lchash sizning kampaniyangiz o’z maqsadlariga erishishda qanchalik samarali ekanligini aniqlashga yordam beradi.
«Chat-bot» — bu messenjer yoki boshqa matn interfeysi orqali foydalanuvchilar bilan muloqot qiladigan yordamchi dastur. Chatbotlar savollarga javob berish va ma’lumotlarni qidirish, boshqa foydalanuvchilar bilan o’zaro aloqalar va boshqalar kabi vazifalarni bajarish uchun bilimlar bazasi va skriptlarni o’z ichiga oladi, shuningdek, ommabop savollarga avtomatik ravishda javob berish va foydalanuvchi talabiga binoan ma’lumotlarni etkazib berish kabi oddiy harakatlar uchun sozlanishi mumkin.
Dizayn va sayt qurilishi
«UX- dizayn» – foydalanuvchi sayt va uning barcha elementlari bilan o’zaro aloqada ijobiy tajriba yaratish maqsadida yaratilgan dizayn.
«Landing» (от англ. «landing page») – reklama, yangi mijozlarni jalb qilish uchun mo’ljallangan bitta sahifali sayt. Ochilish sahifalari odatda mahsulot yoki xizmatning asosiy afzalliklarini ko’rsatadigan” lenta ” dir. Landingning asosiy maqsadi sotishni yaxshilashdir, chunki u taklif etilayotgan mahsulot yoki xizmat haqida birinchi taassurot qoldiradi va yangi mijozlarning e’tiborini tortadi.
«Multilanding – dinamik kontentga ega sahifa, agar foydalanuvchi Yandex & Google qidiruv reklamasidan kelgan bo’lsa, qidiruv so’roviga yoki tarmoqdagi reklamalardan kelgan bo’lsa, maqsadli to’plamga qarab o’zgaradi.
«Landing prototipi» – qo’lda yoki ixtisoslashtirilgan xizmatda chizilgan kelajakdagi landingni interfeysining maketi(eskizi).
«Foydalanish imkoniyati» (Usability) – muayyan manbadan foydalanish qulayligi (foydalanuvchilar uchun kerakli ma’lumotlarni topish va topish qanchalik oson).
«Mobile-friendly» – mobil qurilmalardan foydalanish qulayligini ko’rsatadigan sayt, interfeys, dasturning xususiyatlari.
«AMP- landing» – Google ishlab chiquvchilari tomonidan yaratilgan mobil tezlashtirilgan yuklash sahifalari.
«Turbo veb-sayti» (Turbo sahifasi) – Yandex.Directda yaratilishi mumkin bo’lgan mobil va kompyuterda tezlashtirilgan yuklash joylari.
«Kviz-landing» (kviz) – mijozlarning ehtiyojlarini aniqlashtirish uchun so’rovnoma bilan ochilish sahifasi.
«Multiviz» – dinamik sarlavhali so’rovnoma (foydalanuvchi so’rovi ostida o’zgaradi). I. e. ushbu vosita ikkita texnologiyaning kombinatsiyasi: kviza va dinamik kontent.
«СТА» (Call to action), – mehmonni reklama beruvchiga kerakli harakatga undaydigan qo’ng’iroq-shaklni to’ldirish, qayta qo’ng’iroq qilish va HK.
«Hero Image» – odatda, tashrif buyuruvchilar saytga kirishda ko’radigan birinchi vizual tasvir.
«Click to Call» (klik boyicha qo’ng’irog’i) – tashrif buyuruvchilarga ko’rsatilgan telefon raqamiga to’g’ridan-to’g’ri qo’ng’iroq qilish imkonini beruvchi sayt tugmasi.
Ibtidoiy misol: Toshkentda SMM yordamga buyurtma bering
«Pop-up» (qalqib chiquvchi oyna) – kontent bilan tanishishning har qanday bosqichida tashrif buyuruvchini jalb qilish uchun sahifaning yuqori qismida ko’rsatiladigan interfeys elementi.
«Vidjet» – saytda ma’lum bir funktsiyani bajaradigan dastur (masalan, qayta qo’ng’iroq tugmasi, onlayn maslahatchi).
«Ijtimoiy tugmalar» – saytda joylashtirilgan kompaniyaning ijtimoiy tarmoqlardagi akkauntlariga havolalar.
«Slayder» – qo’lda yoki avtomatik rejimda aylantiriladigan rasmlar / matnlar / havolalar bloki ko’rinishidagi sayt elementi.
«Onlayn maslahatchi» – Real vaqtda xabar almashish vositasi (odatda kompaniyaning mijozlarni qo’llab-quvvatlash menejerlari bilan).
«Minnatdorchilik sahifasi» – saytda maqsadli harakatni amalga oshirgandan so’ng foydalanuvchi yo’naltiriladigan sahifa. Asosiy funktsiya-bu harakatning bajarilishini tasdiqlash.
«Push-bildirishnomalar» – saytga tashrif buyuruvchilarni saytga qaytarish maqsadida sayt abonentlariga kompyuterlar va mobil qurilmalarga yuboradigan qisqa xabarlar.
«Bannerlar» – saytda reklama ko’rsatish uchun har xil o’lchamdagi to’rtburchaklar joylar. Vaqt o’tishi bilan bannerlarning o’lchamlari va ularning sahifadagi joylashuvi uchun ma’lum standartlar ishlab chiqildi.