Tashqi reklama — bu ko’chada, binolarning tashqi yuzalarida va transportda joylashtirilgan reklama xabarlari. Grafik tasvirlar, video va (yoki) matn sifatida taqdim etilgan. Asosiy vazifalar potentsial mijozlarning e’tiborini jalb qilish, tovarlar va xizmatlar savdosini oshirish, tovar xabardorligini oshirishdir.
Tarixi
1450 yilda Johann Gutenberg bosma harflar bilan bosib chiqarishni ixtiro qilganida, bosma tashqi reklama ham paydo bo’ldi — varaqalar, afisha, plakatlar.
Nashriyotchilar va kitob sotuvchilari xaridorlar bilan aloqa qilishning yangi usulini birinchi bo’lib sinab ko’rishdi: 22 x 25 sm o’lchamdagi yog’och plitalarda ular kitoblarning muqovalarini tasvirlab, rasmlarni qisqacha tavsif bilan to’ldirib, soborlar, universitetlar, mehmonxonalar eshiklariga osib qo’yishdi.
XVI asrda rassomlar plakatlar ustida ishlashga qo’shilishdi: ular reklamalarni estetik jihatdan jozibali va shuning uchun samaraliroq qilishdi. Ko’chalarda sirk va lotereyalar uchun reklama paydo bo’ldi. Savdogarlar rassomlardan o’z do’konlari uchun belgilar buyurtma qilishdi.
Ko’cha reklamalari texnologik jarayonning rivojlanishi bilan o’zgaradi: 18-asrda dunyo litografiya haqida bilib, qora va oq plakatlarni ko’rdi, 19 — asrda fotoxromolitografiya usuli arzon rangli reproduktsiyalarni yaratishga va ularni ommaviy ravishda chop etishga imkon berdi.
1850-yillarda shaharda reklama uchun mas’ul odamlar paydo bo’ldi. Reklama “axlati” yo’qoladi — to’siqlar va devorlarga beparvolik bilan yopishtirilgan plakatlar. Ularning o’rnini reklama ustunlari egallaydi: ular odamlar va avtomobillar ko’p bo’lgan joylarga joylashtiriladi. Shu bilan birga, tashqi reklama birinchi marta tramvaylarga yopishtirilgan.
Katta shaharlarning ko’chalaridan chiroyli belgilar shrift reklamasi bilan almashtiriladi: shuningdek, belgilar, ammo boshqalar shisha, emal yoki qalayda qat’iy va ma’lumotlidir.
19-20 asrlarda savdo uylari va yo’laklar qurilishi boshlanadi. Endi tashqi reklama uchun asosiy vosita vitrinadir. O’z mahsulotlarini namoyish qilish uchun sotuvchilar nometall, yorqin ranglar va porloq materiallardan foydalanadilar. Eshik va derazalarga plakatlar osib qo’yilgan, ular maxsus chiroqlar bilan yoritilgan. Yorug’lik reklamasi tobora ommalashib bormoqda: Nyu-Yorkda miltillovchi lampalar bilan birinchi elektr reklama belgilari o’rnatildi.
AQShda reklama taxtalari jadal rivojlanmoqda. 1920-yillarning o’rtalari: Nyu-York fond birjasida birinchi tashqi reklama kompaniyasi ro’yxatga olingan. Uyushmalar, audit byurolari, reklama mukofotlari paydo bo’ladi.
1950-yillarda reklama ko’p rangli elektr belgilaridan faol foydalanadi. Grafikalarni video ekranlarga o’tkazish usullari rivojlanmoqda.
Ekranlardagi rivojlanish 1990-yillarning oxirida yuz berdi: bu ko’k ledlar va LED video ekranlarning sanoat ishlab chiqarishining boshlanishi. Tashqi reklama bozoriga yana bir keng qamrovli vosita kiradi.
Kim foydalanadi?
Tashqi makon ham yirik, ham kichik biznes uchun javob beradi. Kompaniyalar reklama formatlarini joy, vazifalar va byudjetga qarab tanlaydilar.
Kichik va o’rta biznesda bunday reklama kichik do’konlar, kafelar, go’zallik salonlari, xususiy tibbiy klinikalar, ta’lim muassasalari, notarial idoralar va boshqalar tomonidan qo’llaniladi.
Yirik biznesda tashqi reklama ishlab chiquvchilar, avtomobil salonlari, chakana sotuvchilar, maishiy texnika do’konlari va boshqa taniqli kompaniyalar tomonidan joylashtiriladi.
Afzalliklari va kamchiliklari
Asosiy maqsad potentsial xaridorlarning e’tiborini jalb qilishdir. Uning yordami bilan siz kompaniyaning xabardorligini oshirishingiz, sotishni ko’paytirishingiz, og’zaki so’zlarni ishga tushirishingiz va maqsadli auditoriyani kengaytirishingiz mumkin. Kerakli natijalarga erishish uchun vazifalarni aniq belgilash, tegishli reklama ob’ektlarini tanlash, samaradorlikni o’lchash uchun xabarning vizual dizayni va KPI haqida o’ylash muhimdir.
Biznesning turli sohalaridagi kompaniyalar uchun bir qator afzalliklarga ega. U sayyohlik agentliklari, restoranlar, onlayn-do’konlar, chakana savdo tarmoqlari, go’zallik salonlari, tozalash kompaniyalari, xizmat ko’rsatish stantsiyalari tomonidan qo’llaniladi. Keling, ijobiy tomonlarini ko’rib chiqaylik:
- Keng qamrovga ega;
- E’tiborni tortadi;
- Boshqa reklama turlarini to’ldiradi;
- Kompaniyaga bo’lgan ishonch darajasini oshiradi;
- Har doim ko’z oldida, chunki ular tashqi reklamalarni o’chira olmaydi yoki uni yopa olmaydi;
- Yuqori displey chastotasiga ega.
Tashqi reklama afzalliklari, shuningdek, maqsadli auditoriya e’tiborini jalb qilish uchun ko’plab dizayn variantlarini o’z ichiga oladi. Siz o’lcham, dizayn, format va hatto yoritishni tanlashingiz mumkin. Biroq, juda ko’p afzalliklarga qaramay, u duch kelishi mumkin bo’lgan muhim kamchiliklarga ham ega.
- Reklama maydonchalarini ijaraga olish narxi va joylashtirish navbati. Har bir kompaniya kompaniyani va uning mahsulotlarini eng taniqli joylarda reklama qilishga imkon bermaydi. Bundan tashqari, ko’pincha foydali saytlarda navbat mavjud.
- Qisqa aloqa tufayli siqilgan ma’lumot. Odamlar ishga ketayotganda yoki mashinada ketayotganda, ular to’xtab, xabarni o’qishga vaqtlari yo’q. Shuning uchun, tashqi reklama e’tiborni jalb qilish va xabarning mohiyatini etkazish uchun bir necha soniya vaqt oladi.
- Maqsadning murakkabligi. Tashqi reklamani boshlashdan oldin siz maqsadli auditoriya jinsini, yoshini, kasbini va boshqa xususiyatlarini tanlay olmaysiz.
- Vandalizm va ob-havo sharoiti. Odamlar tomonidan buzilishi yoki atrof-muhitning tajovuzkor ta’siri bo’lishi mumkin.
Kamchiliklari, shuningdek, qayta rejalashtirishning mumkin emasligini ham o’z ichiga oladi. Ya’ni, agar potentsial mijoz reklamani ko’rgan bo’lsa va mahsulot sotib olmagan bo’lsa, u maqsadli ravishda foydali taklifga erisha olmaydi. Ammo, agar siz reklama strategiyasini diqqat bilan ko’rib chiqsangiz, to’g’ri aloqa kanallarini tanlasangiz va xabarni maqsadli auditoriyaga etkazsangiz, kerakli natijalarga erishishingiz mumkin.
Keyingi bo’limda siz tashqi reklama turlari bilan tanishasiz va ulardan foydalanish bo’yicha foydali maslahatlar olasiz.
Turlari
Tashqi reklama asosan format bo’yicha tasniflanadi. Reklama maydoni va dizayni hajmiga qarab, xavfsizlik devori, plakat taxtasi, Pillar, superboard va boshqalar ajralib turadi. Keyinchalik, biz tashqi reklamalarning ba’zi keng tarqalgan turlarini tahlil qilamiz va ularni misollar bilan ko’rsatamiz.
Billboard – Bu ko’chalarda va yo’llar bo’ylab o’rnatilgan katta qalqon. Bilbordlar piyodalar va avtoulovchilarning e’tiborini jalb qilish uchun juda yaxshi ishlaydi. Katta reklama taxtalarini e’tiborsiz qoldirish qiyin, shuning uchun ular yordamida ko’p sonli maqsadli auditoriyaga osongina va tezda erishish mumkin.
Asosiysi, dizaynni ko’rib chiqish, chunki potentsial mijozlar uni atigi uch soniya davomida ko’rishadi. Shu munosabat bilan, uzun matnlar o’rniga olti so’zdan iborat shiorlar va qisqa iboralarni ishlatish yaxshidir.
Sitilayt – bu piyodalar yo’laklari bo’ylab, shuningdek, savdo markazlari, to’xtash joylari va boshqa gavjum joylarda ko’rish mumkin bo’lgan yopiq inshoot. Sitilaytlar ob-havo sharoitining salbiy ta’siridan qo’rqmaydi, ular orqa yorug’lik bilan jihozlangan va ma’lumotni ikki tomonga joylashtirishga imkon beradi.
Ushbu format asosan piyodalarga qaratilgan. U ko’z darajasida joylashgan, shuning uchun mijozlar bilan uzoqroq vizual aloqani ta’minlaydi. Bu sizga reklama taxtasidan ko’ra ko’proq ma’lumot joylashtirishga imkon beradi.
Tomga o’rnatish – Qoida tariqasida, binolarning tomlarida volumetrik logotiplar yoki kompaniya nomlari joylashtirilgan. Reklamani kunning istalgan vaqtida ko’rish uchun dizayn orqa yorug’lik bilan jihozlangan.
Bunday qurilmalarning asosiy afzalligi katta qamrovdir: ko’p sonli potentsial mijozlar ularni balandlikdan ko’rishadi.
Shtender – O’tkinchilarning e’tiborini jalb qilish uchun chakana savdo do’konlari, go’zallik salonlari, kafelar, restoranlar va barlar yaqinida joylashgan nisbatan kichik ko’chma dizayn. Boshqa tashqi reklama turlari bilan taqqoslaganda, stendlar arzonroq. Ularni o’rnatish oson va ularni bir joydan ikkinchi joyga osongina ko’chirish mumkin.
Brandmauer-bu binoning old qismidagi katta qalqon yoki Tuval. Bunday reklamalarni piyodalar, haydovchilar va transport yo’lovchilari uzoqdan ko’rishadi.
Yangi texnologiyalar hatto juda katta ommaviy axborot vositalarida ham yuqori sifatli bosib chiqarishga imkon beradi. Shuning uchun, reklama loyqa va loyqa ko’rinishidan qo’rqishning hojati yo’q.
Belgi – belgilar odamlarga bino ichida yoki eshik oldida qaysi kompaniya borligi haqida xabar beradi. Buning uchun odatda tashkilot nomi yoki markali rasm ko’rsatiladi. Tuzilmalarning o’zi to’g’ridan-to’g’ri kirish eshigi ustida yoki uning yonida joylashgan.
Belgilar shaklida tekis, hajmli va jingalak bo’ladi. Qo’shimcha effekt uchun ba’zida orqa yorug’lik, neon lampalar va boshqa yorug’lik uskunalari qo’shiladi.
Qavs paneli – Bir tomonlama yoki ikki tomonlama struktura binolarning devorlari va jabhalariga, shuningdek chiroq ustunlariga o’rnatiladi. Reklama odamlar va transport vositalarining harakatiga perpendikulyar ravishda joylashtirilgan. Panellar ko’rsatgich sifatida ishlaydi, kompaniya, mahsulot va aktsiyalar haqidagi ma’lumotlarni o’z ichiga olishi mumkin. Yoritilgan yoki yoritilmagan navlar mavjud.
Reklama tumbasi – Reklama plakatlari bo’lgan dumaloq yoki ko’p qirrali tumbalar ko’chalarda, to’xtash joylarida, parklarda va hokazolarda joylashtiriladi. “Izolyatsiya” tufayli dizaynlar qaysi tomondan bo’lishidan qat’i nazar, piyodalarning e’tiborini tortadi. Ba’zan shkaflar ichkaridan yoritiladi.
Yorug’lik paneli – Bu yoritilgan reklama taxtasi. Yorug’lik qutilaridan farqli o’laroq, bunday panellar ingichka. Kerakli ma’lumotlar porloq qog’ozga bosib chiqariladi va strukturaning ichiga joylashtiriladi. Ko’pincha bu fotosurat, banner yoki brend logotipi. Shunga o’xshash reklamalarni binolarning jabhalarida va do’kon oynalarida ko’rish mumkin.
Tranzit reklama – Bu transport infratuzilmasi ob’ektlarida, shuningdek avtobuslar, trolleybuslar, avtomobillar va boshqa transport vositalarining tashqi va ichki qismida joylashgan reklama. Uning katta afzalligi-keng qamrov. Masalan, avtobus bortida joylashtirilgan reklama har kuni shahar ko’chalarida harakatlanadi va hatto jamoat transportida yurmaydiganlarning e’tiborini tortadi. Ko’pincha ushbu format katta reklama byudjeti bo’lgan yirik kompaniyalar tomonidan qo’llaniladi.
Jonli reklama – Odamlarga joylashtirilgan. Ma’lumotni maqsadli auditoriyaga etkazishning ushbu usuli kostyumlar, belgilar plakatlari, plitalardan foydalanishni o’z ichiga oladi. Ko’pincha xaridorlarni jalb qilish uchun savdo nuqtalari yonida jonli reklamalarni ko’rish mumkin. To’g’ri yondashuv bilan u nafaqat potentsial xaridorlarning qiziqishini oshiradi, balki sotib olishga tayyor bo’lgan hissiy aloqani ham shakllantiradi.
Stela – Bu maxsus poydevorga joylashtirilgan yorug’lik elementlari bilan keng ko’lamli dizayn. U mijozlarga kompaniyaning joylashgan joyi to’g’risida ma’lumot beradi, tashkilot haqida turli xil ma’lumotlarni (masalan, nomi, manzili, mahsulot narxi, joriy aktsiyalar) o’z ichiga oladi. Odatda, stelalar yo’llar bo’ylab va (yoki) savdo ob’ektlari yaqinida joylashgan.
Prizmatron – Bu uchburchak aylanadigan prizmalardan tashkil topgan qalqon. Ular aylanayotganda rasm o’zgaradi. Ya’ni, prizmatronda bir vaqtning o’zida uchta reklama joylashtirilgan va ular navbatma-navbat bir-birini almashtiradilar. O’zgarish belgilangan vaqt oralig’ida sodir bo’ladi.
Ko’pincha yo’l yaqinidagi gavjum ko’chalarda uchraydi. Ular piyodalar, haydovchilar va yo’lovchilarning e’tiborini jalb qilish uchun o’rnatiladi.
Markiza – Bu reklama ma’lumotlari bilan visorlar va soyabonlar. Ular vitrinalar yoki savdo nuqtasiga (do’kon yoki kafe) kirish joyiga o’rnatiladi. Markizlarda kompaniya nomi, logotipi, shiori yoki boshqa ma’lumotlar ko’rsatilgan.
Raqamli reklama – Raqamli ommaviy axborot vositalarida (qalqonlar, ekranlar, reklama taxtalari, super saytlar, Pillar) siz nafaqat statik rasmlarni, balki animatsiyalar, videolar, dinamik ekran saqlovchilarini ham joylashtirishingiz mumkin. Ushbu grafikalar yanada yorqinroq va jozibali ko’rinadi.
Bu kabi dizaynlar auditoriyani kuzatishi va hatto ularni nishonga olishi mumkin. Ichkarida yashirin kameralar mavjud bo’lib, ular trafikni yozib oladi yoki yuzlarni taniydi, jinsi va yoshini tahlil qiladi. Aqlli reklama taxtalari sizga qiziq bo’lishi mumkin bo’lgan mahsulotni ko’rsatishi mumkin. Masalan, dorixonada vitaminlar yoki aktsionerlik dori.
Promo stend – Bu tovarlarni namoyish qilish va aktsiyalarni o’tkazish uchun mo’ljallangan konstruksiya. Stol usti va Friz paneli bo’lgan tumbadan iborat.
Rafda ma’lumotlar ko’rsatilgan (masalan, tovar nomi va logotip) va stol usti ustiga mahsulot namunalari va bukletlar joylashtirilgan. Yaqin atrofda mijozlarni mahsulotlarni baholashga taklif qiladigan promouterlar mavjud. Shunday qilib, odamlar nafaqat reklama bilan, balki to’g’ridan-to’g’ri mahsulotning o’zi bilan ham tanishadilar.
Vitrina – Reklama uchun yopiq, ochiq va kombinatsiyalangan vitrinalardan foydalaning. Birinchisi, savdo nuqtasining ichki xonalarini ko’rishga imkon bermaydi, lekin ba’zi mahsulotlar bilan tanishish imkoniyatini beradi. Ikkinchisi butun do’konning umumiy ko’rinishini ochadi, uchinchi holatda esa qisman ko’rinadi.
Transport reklamasi – Avtobuslar, trolleybuslar va mashinalarda reklama keng qamrovliligi tufayli samarali bo’ladi: u har kuni transport vositasi bilan shahar bo’ylab harakatlanadi va ko’plab odamlarning e’tiborini tortadi.
Rolikli displey (aylantiruvchi)– Konstruksiya bir nechta reklama e’lonlari bo’lgan bannerdan iborat (odatda 6-8 dan oshmaydi). Displey vaqti-vaqti bilan aylanadi va reklamalarni biridan ikkinchisiga o’zgartiradi. Orqa yorug’lik tufayli bunday xabarlar kunduzi ham, qorong’ida ham seziladi.
3D reklama – 3D texnologiyasi tashqi reklama imkoniyatlarini kengaytirdi. Ko’chalarda siz odatdagi qalqon va bannerlar bilan taqqoslanadigan, diqqatni jalb qilish kafolatlangan uch o’lchovli tasvirlar va dizaynlarni ko’rishingiz mumkin. Rossiya Federatsiyasida birinchi 3D reklama Sber tomonidan yaratilgan: 2021 yilda Cheburashka va timsoh Gena Moskva shahar biznes markazida paydo bo’ldi:
Muvaffaqiyatli kampaniya uchun maslahatlar
Ishga tushirish puxta rejalashtirishni talab qiladi:
- Maqsadlarni aniqlang, ularni aniqlang. Agar bu savdoning o’sishi bo’lsa, aniq vaqt jadvalini va kutilayotgan foyda miqdorini belgilang.
- CA portretini to’g’ri tuzganingizga ishonch hosil qiling va qaysi formatlar va joylar sizga mos kelishini aniq bilib oling. Potentsial mijozlaringiz qayerda ko’proq vaqt o’tkazishini, qaysi reklama xabarlari ularni qiziqtirishini aniqlang.
- Osonlik bilan qabul qilinadigan jozibali xabar yarating. Qisqa va esda qolarli iboralar, original tasvirlar va yorqin ranglardan foydalaning. Ehtimol, zamonaviy g’ayrioddiy reklama taxtasi ko’pincha video va fotosuratlarga tushadi, shuning uchun ob’ektning fotogenikligini ham ko’rib chiqing.
- QR kodini qo’shing, shunda odamlar uni skanerlashadi va sizning mahsulotingiz yoki xizmatingiz va maxsus takliflaringiz haqida ko’proq ma’lumot olishadi.
- Reklama maydonchalariga kirish uchun mahalliy kompaniyalar bilan hamkorlik qilishni tashkil qiling.
- Reklamani tabiiy landshaftga yoki shaharning me’moriy ko’rinishiga mos keladigan tarzda joylashtiring. Bu shikoyat qilishi mumkin bo’lgan yo’lovchilarning noroziligidan qochishga yordam beradi.
Samaradorlikni qanday baholash mumkin?
Uni joylashtirish yaxshi va foydali ekanligini tushunish uchun quyidagi ko’rsatkichlar tahlil qilinadi:
- Potentsial auditoriya. Bu ma’lum vaqt ichida (kun, hafta, oy) reklamalarni ko’rishi mumkin bo’lgan odamlar soni. Muayyan hududdagi tomoshabinlarning umumiy sonini hisobga oling (piyodalar, haydovchilar, transport yo’lovchilari).
- Samarali auditoriya (OTS). Bu erda faqat reklama e’lonini jismonan ko’ra oladiganlar hisobga olinadi. Transport vositalarining harakatlanish yo’nalishini, yo’lning kengligini, reklama hajmini va boshqalarni hisobga oling. Hisoblash kompyuter simulyatsiyasi yordamida amalga oshiriladi.
- Tomoshabinlarning reklama bilan aloqasi (GRP). U joylashtirilgan shahar aholisi orasida reklamalarni (OTS) ko’rishi mumkin bo’lgan tomoshabinlarning ulushi qancha ekanligini ko’rsatadi.
- Ming PIN narxi (CPT). Ushbu ko’rsatkich ming GPR narxini aks ettiradi. U qanchalik kichik bo’lsa, moliyaviy nuqtai nazardan reklama shunchalik foydali bo’ladi.
- Chastotasi va qamrovi. Agar kompaniya bir nechta tashqi reklama turlarini joylashtirgan bo’lsa, ular tomoshabinlarni kesib o’tishlari va aloqalarni takrorlashlari mumkin (bir kishi bir nechta reklamalarni ko’rganida). Bunday vaziyatlarni hisobga olish uchun chastota va qamrov hisobga olinadi. Chastota-bu ma’lum vaqtdagi kontaktlar soni. Qamrov-bu GPRning chastotaga nisbati.
Qaerda joylashish taqiqlangan?
Reklama vositalarini quyidagi joylarda joylashtirish mumkin emas:
- Arxitektura yodgorliklari va madaniy meros obyektlarida;
- Qo’riqxonalar, milliy bog’lar, tabiiy yodgorliklar hududlari;
- Muzeylar, teatrlar, davlat kutubxonalarining jabhalari;
- Ijtimoiy muassasalarning jabhalari: kasalxonalar, maktablar, bolalar bog’chalari va boshqalar.
Shuningdek, u harakatni tartibga solish uchun mo’ljallangan belgilarni yoki boshqa qurilmalarni to’sib qo’ymasligi kerak.
Shuni ta’kidlash kerakki, aniq qoidalar va cheklovlar mintaqaga qarab farq qilishi mumkin. Tashqi reklama joylashtirishdan oldin shahringizdagi amaldagi Qonunchilik normalari va talablarini o’rganing.
Joylashuv joylari
Reklamangizni joylashtirish uchun joyni qanday tanlash mumkin? “Tashqi makon” da to’g’ri tanlangan joy muvaffaqiyatning 50% ni tashkil qiladi. Quyida siz o’zingiz uchun joy topish bo’yicha ba’zi maslahatlarni topasiz.
- Shahar markazidagi inshootlarni egallashga intilmang. Ha, eng ko’p ko’rilganlar bor, lekin bu har doim ham sizning maqsadli auditoriyangiz emas. Shahar markazlarida sayyohlar va talabalar ko’proq bo’ladi, avtoulovchilar va to’xtash joylari ko’p emas. Agar sizda shahar markazida kafe bo’lsa-ha, sizga shahar formati va iloji boricha yaqinroq reklama taxtasi kerak. Boshqa hollarda, ortiqcha pul to’lashning ma’nosi yo’q.
- Yaqin atrofda tirbandlik ko’p bo’lgan ko’chalarni qidiring. Agar biror kishi magistral bo’ylab soatiga 60 km tezlikda harakat qilsa, unda u tom ma’noda 1 soniya. reklama taxtasini ko’rib chiqish uchun. Agar u svetoforda 5 daqiqa tirbandlikda bo’lsa, unda sizning reklamangizdan zavqlanish uchun 5 daqiqa vaqt bor. Tashqi reklama — bu tirbandlikni juda yaxshi ko’radigan yagona sanoat. Va siz ham ularni yaxshi ko’rasiz.
- Maqsadli auditoriyangiz qayerda ekanligini o’ylab ko’ring. Shahar atrofidagi avtomagistralda qurilish materiallari uchun reklama qo’yish mantiqan to’g’ri keladi, chunki shahar atrofidagi qishloqlarda har doim kimdir biror narsa quradi va ta’mirlaydi. Sanoat zonalarida uskunalar va avtoulovlarga xizmat ko’rsatish kerak. Keng xiyobonlarda avtoulovlar uchun xizmatlar kerak, masalan, shinalarni yozgi shinalarga almashtirish. Talabalar markazda va savdo markazlari yonida.