Maqolada navigatsiya:
- Mahsulotni boshqarish ko’nikmalari
- Qanday qilib product manager bo’lish mumkin?
- Product va project o’rtasidagi farq nima?
- Samaradorlik qanday baholanadi?
- KPI
- Dasturlar va xizmatlar
- Karyera yo’li.
📦 Product menejerining vazifalari va majburiyatlari
Kasb mahsulotning hayot tsiklining har bir bosqichida mutaxassisning ishtirokini o’z ichiga oladi:
1. Videoni taqdim etish. Aytishimiz mumkinki, dastlabki bosqichda mahsulot bozordagi tadbirkorlardan farq qilmaydi. Deyarli hamma joyda mahsulot bo’yicha qarorlar kollegial tarzda qabul qilinadi, shuning uchun avval siz g’oyani to’plashingiz va uni to’g’ri etkazishingiz kerak.
2. Oxirgi Foydalanuvchining ehtiyojlarini tushuning. Raqobatchilarni o’rganish va sifatli va miqdoriy tadqiqotlar o’tkazish. Masalan, turli xil ijtimoiy-demografik xususiyatlarga ega bo’lgan turli yosh guruhlaridagi maqsadli auditoriya segmentlarini ajratib ko’rsatish. Bu foydalanuvchi portretini yaratishga yordam beradi.
3. Barcha bo’lim rahbarlarining mahsulot g’oyalari va qarashlarini to’plash. Misol uchun, jamoa bilan ilova ichidagi funksiyalar to’plamini loyihalash uchun qancha vaqt ketishini, ilovada nima bo’lishini muhokama qiling. Hamkasblar bilan rahbarlarning gipotezalari va g’oyalarini tahlil qiling va yaqin atrofdagi Sprint uchun vazifalarni to’g’rilang.
4. Vaqt va boshqa xarajatlarni kamaytiradi. Muvaffaqiyatli rejalashtirilgan minimal hayotiy mahsulot daromad olish bosqichiga tezroq o’tishga imkon beradi. Gipotezalarni sinash uchun tadqiqot vositalaridan foydalanish xatolar ehtimolini kamaytirishga va mahsulotdan foydalanish bo’yicha iste’molchilar taassurotlari va tajribalarini shakllantiradigan ishlash tafsilotlarini sinchkovlik bilan ishlab chiqishga imkon beradi.
5. Mahsulot rivojlanishining umumiy ko’rinishi va yo’nalishini ishlab chiqish. Asosiy talablar bilan mahsulot spetsifikatsiyasini tayyorlang: nima yaratiladi, qanday maqsadlarga erishish kerak, muvaffaqiyat qanday o’lchanadi.
6. Mahsulotning yo’l xaritasini yaratish. Biznes vazifalari asosida harakatlar rejasini tuzing va mahsulotni boshqarishning ustuvor yo’nalishlarini aniqlang. Masalan, ba’zi kompaniyalarda asosiy narsa gipotezani tekshirish tezligi.
7. Dizayn va ishlab chiqish guruhining ishini nazorat qilish. Ish qanday ketayotganini, qanday qiyinchiliklar paydo bo’lishini, nimani yaxshilash mumkinligini, masalan, boshqa ishlab chiquvchini yollashni kuzatib boring.
Oziq-ovqat jamoasining ishi ko’pincha sprintlarga bo’linadi. Ular Agile metodologiyasida ishlaydi. Mahsulotni rejalashtirgan va olib boradigan Sprint natijasida mahsulotda aniq artefakt paydo bo’lishi kerak-qiymat. Ya’ni, aniq bir narsa: yangi tugma, yangi xususiyat, yoki foydalanuvchi tajribasini yaxshilash.
8. MVP testini o’tkazing. (Minimal hayotiy mahsulot). Mahsulot samaradorligini baholang va uni yaxshilash uchun imkoniyatlarni toping, savdo va marketing ko’rsatkichlarini tahlil qiling, mijozlar bilan suhbatlar o’tkazing. Masalan, ishlab chiquvchilar bilan birgalikda foydalanuvchi hikoyalarini to’plang: foydalanuvchilar qanday qiyinchiliklarga duch kelishdi, ular aniq qaerga bosishdi, qanday funktsiyalar kerak emas edi va hokazo. Keyin ularni chiptalarga aylantiring-siz ishlashingiz kerak bo’lgan vazifalar.
9. Raqobatchilardan eng yaxshi amaliyotlarni qabul qiladi. Raqobat takliflarini doimiy ravishda kuzatib borish mahsulotning dolzarbligini saqlashga imkon beradi, bu esa butun bozor harakatidan orqada qolishga imkon bermaydi.
10. Ko’rsatkichlarga e’tiborni qaratadi, mahsulotning rentabelligini kuzatib boradi, bu biznesning moliyaviy ko’rsatkichlariga va umuman strategik ko’rsatmalarga erishishga ijobiy ta’sir ko’rsatadi.
Lavozim barcha manfaatdor tomonlar bilan yaqin hamkorlikni o’z ichiga oladi. Ishlab chiquvchilar jamoasi, dizaynerlar, mahsulot tahlilchilari, kopirayterlar bilan. Rahbariyat bilan-ta’sischilar, tijorat direktorlari, investorlar bilan. Bu kompaniyaning hajmiga qarab hamma joyda boshqacha tartibga solinadi.
Mahsulotning ko’rinishi va strategiyasini shakllantirish, mijozlar ehtiyojlarini o’rganish, mahsulotni boshqarish va ustuvorligini belgilashda ishtirok etadi.
🧠 Mahsulotni boshqarish ko’nikmalari
1. Rivojlanish jarayoni va texnologiyasi haqida asosiy tushunchalar. Siz kod yozishingiz shart emas, lekin ishlab chiquvchilar ishining o’ziga xos xususiyatlarini tushunishingiz kerak.
2. UX foydalanuvchi tajribasining asosiy tamoyillarini tushunish. Mahsulotning butun hayoti davomida foydalanuvchi ehtiyojlarini himoya qilish.
3. Strategik fikrlash. Savdo o’sishi va mahsulot rivojlanishini ta’minlash, tanqidiy fikrlash va biznesning asosiy ko’rsatkichlarini tushunish.
4. Muloqot qobiliyatlari va empatiya. Aloqa, hamkorlik va taqdimot qobiliyatlari. Texnik va shaxslararo muammolarni hal qilish qobiliyati.
5. Yangi narsalarga qiziqish va ochiqlik. Mijozlarning ehtiyojlarini qondiradigan mahsulotni yaratishga qiziqish har qanday ishlab chiqarishning harakatlantiruvchi kuchlaridan biridir. Mahsulot birinchi navbatda iste’molchilar uchun qimmatli bo’lishi kerak.
Qanday qilib product manager bo’lish mumkin?
product managerment-bu ko’p tarmoqli soha bo’lib, u erda mutaxassislar turli ko’nikma va bilimlarga muhtoj, shuning uchun universal professional yo’l yo’q.
Noldan kelganlar uchun tavsiyalar:
- Kitoblarni o’qing. Siz murakkab terminologiyasiz kitoblardan boshlashingiz kerak. Masalan, Erik Risning “noldan biznes” – muallif yangi mahsulot g’oyalarini tezda sinab ko’rish uchun tushunarli strategiyani taklif qiladi.
- Podkastlarni tinglang. Masalan, “keyin tugataman” podkasti jamoalarni boshqaradiganlarga yumshoq kuchlarni yaxshilashga yordam beradi: belgilangan muddatlarga rioya qilish, atmosferani yaratish va xodimlarni qo’llab-quvvatlash.
- Kurslarga boring. Podkastlar va maqolalardan asosiy bilimlarni olganingizdan so’ng, mahsulotni boshqarish tamoyillarini tushunganingizdan so’ng, keyingi o’quv bosqichlariga o’tishingiz mumkin. Amaliy ko’nikmalarga ega bo’lishni va mentorning ko’magi bilan o’qishni istaganlar uchun ” mahsulot menejer “kursi mos keladi. Kurs bitiruvchilari mahsulotni tahlil qilish va tashxislashda, uning o’sishi va rivojlanishi uchun qaror qabul qilishda, jamoani boshqarishda va biznesning o’sishiga yordam berishda mohir.
Tegishli sohalardan o’tganlar uchun tavsiyalar:
- Qaysi ko’nikmalar allaqachon mavjudligini va qaysi biri etarli emasligini aniqlang. Masalan, chakana savdo tajribasi ham ortiqcha, chunki mutaxassis allaqachon foydalanuvchiga yo’naltirilgan fikrga ega. Marketing va biznes tahlilidagi tajriba ham ortiqcha bo’ladi.
- Stajyor bo’lish. Masalan, rahbar bilan kelishib oling va hozirgi ish joyida mahsulot stajyorini ishga oling.
- Case chempionatlarida ishtirok eting. Asta-sekin tajriba orttirish muhimdir. Masalan, Case chempionatlarida qatnashish-ular oziq-ovqat fikrlash ko’nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi.
🗂️ Product va project o’rtasidagi farq nima?
Mahsulotni ishlab chiqish-bu vaqt bilan cheklanmagan va doimiy e’tibor va takomillashtirishni talab qiladigan doimiy jarayon. Loyiha har doim ma’lum bir byudjetga va aniq vaqt oralig’iga ega. Hayotda bu ikki tushuncha ko’pincha bir-biri bilan chambarchas bog’liqdir.
Aytaylik, kompaniya dasturni ishlab chiqishi kerak. Ushbu jarayon bir qator bosqichlardan iborat — loyihalarni amalga oshirish uchun aniq vaqt oralig’i belgilanadi, bu esa maqsadga erishish uchun bosqichma-bosqich harakat qilish imkonini beradi.
Shuning uchun mahsulot va loyiha menejerlari ko’pincha bitta jamoada ishlaydi. Birinchisi vazifani belgilaydi, ikkinchisi uni hal qilishning batafsil rejasi va natijani olish uchun javobgardir. Ya’ni, mahsulot menejeri mahsulotni ishlab chiqish va targ’ib qilishning umumiy strategiyasini ishlab chiqadi. Jarayonni bosqichlarga ajratadi va loyiha menejeri unga taqdim etilgan loyihalarni amalga oshirish uchun javobgardir.
Ushbu 2 mutaxassisning turli xil javobgarlik sohalarini hisobga olgan holda, ular KPI bilan farq qiladi. Bajarilgan ish natijasini baholash uchun mahsulot menejeri mahsulot muvaffaqiyatini ko’rsatadigan ko’rsatkichlarni tanlaydi va mahsulot menejeri natijani ma’lum bir loyiha bo’yicha ma’lumotlarni tahlil qilish asosida baholaydi.
💪 Samaradorlik qanday baholanadi?
Ish bir nechta mezonlarga muvofiq baholanadi, ular 2 guruhga bo’linadi: ichki va tashqi.
Ichki mezonlar – jamoa ichidagi o’zaro ta’sirni qanday tashkil qilish mumkinligi va har bir mutaxassis ma’lumot olish imkoniyatiga ega. Agar bu yaxshi darajada bajarilgan bo’lsa, jamoaning barcha a’zolari mamnun, bu ishning ichki samaradorligi yuqori ekanligini anglatadi.
Ushbu guruh omillari bo’yicha miqdoriy baho yo’q, bu erda hamma narsa sub’ektivdir. Ammo agar jamoada yaxshi muhit bo’lsa, hamma ishlashga va maqsadlarga erishishga tayyor bo’lsa, unda mahsulot menejeri o’z vazifalarini bajara oladi.
Tashqi omillarga bozordagi ko’plab mahsulot ko’rsatkichlari kiradi (ro’yxat har bir alohida holatda aniqlanadi): moliyaviy natijalar, mijozlar ehtiyojini qondirish va boshqalar.
📈 KPI
Ish samaradorligini baholaydigan bir nechta KPI-lar mavjud. Turli kompaniyalarda ularning to’plamlari, qoida tariqasida, ishga yollashda yoki yangi mahsulotni ishga tushirishda aniqlanadi:
- Hozirgi auditoriyaga nisbatan xaridlar va yangi foydalanuvchilar soni. Ko’rsatkichlar menejer va uning jamoasi ishlayotgan mahsulotning mashhurligini ko’rsatadi.
- Marjinallik. Haqiqiy savdo hajmi rejalashtirilgan ko’rsatkichlar bilan taqqoslanadi.
- Faol foydalanuvchilar. Ular mahsulotni har kuni qancha odam ishlatishini taxmin qilishadi.
- Customer Retention Rate (CTR). Yangi foydalanuvchilarni ushlab turish darajasi, chunki nafaqat o’sish, balki qolgan odamlar soni ham muhimdir.
- ROI. Reklama xarajatlariga nisbatan daromad rentabelligi ko’rsatkichi. Bu investitsiya qilingan mablag ‘ to’langan yoki to’lanmaganligini ko’rsatadi (ko’rsatkich 100% dan ortiq bo’lishi kerak).
Ba’zi kompaniyalar mahsulot menejerining ish samaradorligini ishlab chiqish muddati, mahsulotning uchuvchi versiyasini ishga tushirish muvaffaqiyati va boshqalar bo’yicha qo’shimcha baholaydilar.
Dasturlar va xizmatlar
📂 Jadvallar. Ma’lumotlarni to’plash va tartibga solish uchun kerak. Misol – Google Sheets.
📂 Onlayn konferentsiya dasturlari. Mahsulot menejeri har doim jamoa, pudratchilar, mijoz, menejerlar bilan aloqada bo’ladi. Ular turli shaharlarda va hatto mamlakatlarda bo’lishi mumkin, shuning uchun sizga onlayn konferentsiyalar uchun dasturlar kerak. Masalan, Cisco Webex, Adobe Connect yoki Uberconference.
📂 Eslatmalar. Muhim ma’lumotlarni yozib olish va tafsilotlarni o’tkazib yubormaslik kerak. Masalan, sinovchining eslatmalari yoki bosqich muddati. Eslatma dasturlari-Evernote yoki Simplenote.
📂 Maketlarni yaratish uchun dasturlar. Ular dizayner bilan birgalikda mahsulot kontseptsiyasini yaratishga yordam beradi. Misollar-Pidoco, Balsamiq Studios.
📂 Matnlarni birgalikda tahrirlash uchun dasturlar. Jamoa bilan birga texnik va boshqa hujjatlarni tuzatish kerak. Quip, iA Writer mos keladi.
📂 Taqdimotlarni ishlab chiqish dasturlari. Menejer qarorlarni va butun mahsulotni rahbar va investorlar oldida himoya qiladi, tadqiqot ma’lumotlariga ko’ra hisobot beradi. Keynote natijalarni vizual tarzda taqdim etish uchun foydalidir.
📂 CRM tizimlari. Ular o’rganilishi kerak bo’lgan mijozlar ma’lumotlarini saqlaydi.
📂 Figma va Photoshop. Agar u mahsulot dizayni bilan ishlayotgan bo’lsa, ularni hech bo’lmaganda asosiy darajada o’zlashtirish muhimdir.
📂 PowerPoint. Taqdimotlar va hisobotlarni yaratish uchun.
📂 Miro. Jamoa bilan g’oyalarni muhokama qilish va ularni tuzatish uchun.
📂 Jira yoki boshqa vazifa menejerlari. Rivojlanish va reklama jarayonlarini boshqarish uchun.
🪜 Karyera yo’li
Mahsulot menejerining karyera yo’li sotuvchi yoki dasturchidan farq qiladi. Junior, Middle va Senior-ga qat’iy bo’linish yo’q. Hatto boshlang’ich mahsulot menejeri ham ma’lum bir mahsulot yoki uning bir qismi uchun javobgar bo’lgan to’liq mahsulotdir.
Lavozimlar juda ko’p va ular turli kompaniyalarda farq qiladi. Startapda bitta mahsulot menejeri bo’lishi mumkin va korporatsiyalar yanada murakkab ierarxiyaga ega bo’ladi:
- CPO barcha mahsulot yo’nalishi uchun javobgardir.
- Head of Product, ijtimoiy tarmoq kabi alohida mahsulot uchun javobgardir.
- Product Manager yangiliklar tasmasi yoki sharhlar kabi mahsulotning bir qismi uchun javobgardir.
- Associate Product Manager u ko’proq tajribali odamdan o’rganadi va uning vazifalarini bajaradi.
Kompaniyalar ierarxiyasida chalkashib ketish oson. Shuning uchun biz barcha lavozimlarni sanab o’tmaymiz, balki ularni 3 kontseptual darajaga ajratamiz: Junior, Product Manager и Chief Product Officer.
Junior PM mahsulot menejeriga yordam beradi yoki mahsulotning bir qismi uchun javobgardir. Ba’zi kompaniyalar ushbu lavozimga minimal tajriba bilan kirishlari mumkin.
PM — bu tajribali mahsulot menejeri. Mas’uliyat darajasi kompaniyaga qarab farq qiladi, norm kamida bitta mahsulot uchun javobgardir. Ba’zi kompaniyalar, agar PM muhim mahsulot uchun javobgar bo’lsa yoki murabbiylik bilan shug’ullansa, katta prefiksni qo’shadilar.
Qaysi mahsulot uchun javobgar bo’lishiga qarab, kompaniyalar nomzodlarga turli xil talablarni qo’yadilar. Masalan, Amazonda qanday qilib savat ishlab chiqarish menejeri bo’lish mumkin? Buning uchun siz kichik startapda ishlashdan ko’ra torroq ko’nikmalarga ega bo’lishingiz kerak.
CPO u nafaqat operatsion vazifalar, balki mahsulotning umumiy strategiyasi bilan ham shug’ullanadi. U jamoani boshqaradi va mahsulotni uzoq muddatli ko’rish ustida ishlaydi.
Mahsulotni boshqarish katta yo’nalish ekanligini tushunish muhimdir. Ammo global miqyosda uchta martaba yo’lini ajratish mumkin:
Analitik. Ko’pincha u ko’rsatkichlarni yaxshilash bilan shug’ullanadi: u huni ichidagi to’siqlarni qidiradi, farazlarni ilgari suradi, ularni sinab ko’radi.
Texnik. Ular mahsulotning texnologik to’plamini yaxshi tushunishadi. Ishlab chiquvchilar bilan o’zaro aloqada bo’lib, mahsulotning texnik qismi uchun javobgardir. Bular Google, Oracle, IBM kabi murakkab B2B mahsulotlarida talab qilinadi.
Dizayner. Foydalanuvchilar bilan ko’proq ishlaydi: kastdev, usability testlarini o’tkazadi. Bunday mahsulotlar foydalanuvchi tajribasi katta rol o’ynaydigan mahsulotlarda talab qilinadi.
Bunday bo’linish mahsulot tahlilchisi faqat o’lchovlar bilan shug’ullanadi degani emas, va mahsulot texnigi faqat texnik tomon bilan shug’ullanadi. Har bir mahsulot menejeri o’lchovlarni tahlil qiladi, ishlab chiquvchilar bilan o’zaro aloqada bo’ladi va Virgo kastasini o’tkazadi. Ammo yo’nalishlardan biri dominant bo’ladi.
Professional adabiyot:
📕 INSPIRED: How to Create Tech Products Customers Love, Marty Cagan
📕 «Kancada. Odatlarni shakllantiradigan ovqatlarni qanday yaratish kerak», Nir Eyal
📕 « Mahsulot rahbarlari. Qanday qilib dunyodagi eng yaxshi mahsulot menejerlari jamoalarni yaratadilar va ajoyib mahsulotlarni ishlab chiqaradilar», Richard Banfild, Martin Eriksson va Neyt Uokingsho
📕 « Bemorlarning qo’lidagi ruhiy kasalxona », Alan Kuper
📕 « Yuqumli. Og’zaki so’zlar psixologiyasi», Yona Berger
📕 « Onangdan so’ra », Rob Fitspatrik