- Nima qiladi?
- Qayta yozuvchi, muharrir va kontent sotuvchisidan nimasi bilan farq qiladi?
- Yo’nalishlar
- Qanday qilib pul ishlasa bo’ladi?
- Qanday o’rganish kerak?
- Buyurtmalarni qaerdan olish kerak?
- Kopirayterning zarur fazilatlari va ko’nikmalari?
- Ijobiy va salbiy tomonlari
- FAQ
Kopirayter-marketing muammolarini hal qilish uchun matnlarni yaratish. Bu atama ingliz tilidan olingan nusxa ko’chirish, bu erda nusxa ko’chirish ” matn “(so’zning ma’nolaridan biri) va yozish”yozish”.
Kopirayter-marketing muammolarini hal qiladigan matnlarni yozadigan odam. Ular turli xil formatlarda bo’lishi mumkin: mahsulot tavsiflari, ochilish sahifalari uchun matnlar, holatlar, elektron pochta xabarlari, dastur interfeyslari, skriptlar, ijtimoiy tarmoqlardagi postlar. Masalan, men bloglar va ommaviy axborot vositalari uchun maqolalar yozyapman — masalan, siz hozir o’qiyotgan maqola.
Ko’pincha ular 1 ta joyni tanlaydilar-ular ishlashni istagan mavzu yoki format. Masalan, kimdir landing matnlari yoki SEO matnlari bilan shug’ullanadi, kimdir faqat asal bilan ishlaydi. mavzular.
Kopirayter yagona nom emas. Xuddi shu narsani qiladigan va o’zlarini tijorat mualliflari, tijorat yozuvchilari, SEO kopirayterlari va hatto “matn rassomlari” deb ataydigan odamlar bor. Shuningdek, sohada qayta yozuvchilar, muharrirlar va kontent sotuvchilari mavjud, ammo bu mutaxassislar boshqa vazifalar bilan shug’ullanishadi.
Nima qiladi?
Global miqyosda yozishga 2 ta yondashuv mavjud: miqdorga e’tibor qaratish va sifatga e’tibor qaratish. Ushbu yondashuvlar doirasida Kopirayter bajaradigan vazifalar har xil bo’ladi. Miqdorga yo’naltirilganda, maqsad iloji boricha ko’proq yozishdir.
Qiladi:
- Texnik topshiriqni (TK) o’rganadi. Odatda ular matn nima haqida bo’lishi kerakligini, uning tuzilishi qanday bo’lishi kerakligini va qanday talablarga javob berishi kerakligini yozadilar.
- Ma’lumot qidirmoqda. Masalan, mahsulot tavsifini yaratish uchun Kopirayter ishlab chiqaruvchining veb-saytiga borishi yoki sharhlarni ko’rishi mumkin.
- Yozadi va tekshiradi. Kopirayter topilgan ma’lumotlarni tayyor tuzilishga “to’playdi“. Agar TK matnning texnik parametrlariga qo’yiladigan talablarga ega bo’lsa, mutaxassis SEO tahlilini o’tkazadi va belgilangan parametrlarga mos kelguncha o’zgartiradi.
Keyin uni mijozga topshiradi. U tahrirlarni berishi mumkin-keyin mutaxassis matn qabul qilinmaguncha ularni kiritadi.
Sifatga yo’naltirilgan yondashuvda maqsad kompaniyaning muammolarini hal qiladigan tarkibni yaratishdir: sotish, ishontirish, maqsadli harakatga olib kelish.
Nima qiladi:
- Vazifani o’rganadi. Nafaqat TK (u bo’lmasligi mumkin), balki matnning maqsadli auditoriyasi, tarkibning vazifalari, mahsulotning o’zi. Masalan, maqsadli auditoriyani qanday muammolar tashvishga solayotganini tushunish uchun forumlarni o’rganishga vaqt ajratishi mumkin.
- Strukturani ishlab chiqadi. Matn kompaniyaning muammolarini hal qilishi, uni maqsadli auditoriyaga qanday foydali, qiziqarli va tushunarli qilishi uchun nima haqida va qanday ketma-ketlikda aytib berish kerakligini hal qiladi.
- Ma’lumot qidirmoqda. U tarmoqdagi birinchi ma’lumotni olmaydi, lekin fakt — tekshiruvni amalga oshiradi-uni ikki marta tekshiradi: GOSTlar, ishlab chiqaruvchilarning veb-saytlari kabi asosiy manbalarni qidiradi, sanoat tadqiqotlarini topadi, mutaxassislar bilan suhbatlashadi.
- Yozadi va tahrir qiladi. Matn tayyor bo’lgach, zaif tomonlarini topish va yaxshilash uchun uni qayta o’qiydi. Keyin mutaxassis matnni mijozning muharririga, mijoziga yoki sotuvchisiga ko’rsatadi — va agar kerak bo’lsa, tahrir qiladi.
Ushbu yondashuv ko’proq vaqt talab etadi. Ba’zan bosish mumkin bo’lgan sarlavhani topish yoki muhim tezisni tasdiqlashi mumkin bo’lgan tadqiqotni topish uchun bir necha soat vaqt ketadi.
Ammo shu tarzda yozilganlar biznesga pul olib keladi. Shuning uchun kompaniyalar ular uchun yaxshi pul to’lashga tayyor.
“Miqdorga yo’naltirish” yondashuvi yomon emas-bu, masalan, onlayn-do’konlarda toifalar tavsifi kabi diqqat bilan o’qimaydigan SEO matnlarini yaratish uchun kerak. Faqat u bilan ular odatda kamroq pul ishlashadi, garchi matnlar soni tufayli siz ko’proq narsani olishingiz mumkin. Ha, va ikkita yondashuv o’rtasidagi chegaralar xiralashishi mumkin-masalan, men uzoq vaqtdan beri sifatga e’tibor qaratgan holda yozgan loyihalarim va miqdorga e’tibor qaratgan holda yozgan loyihalarim bor edi.
Qayta yozuvchi, muharrir va kontent sotuvchisidan nimasi bilan farq qiladi?
Kopirayter matnlarni noldan yaratadi. Buning uchun u ma’lumotni o’rganadi, tuzilmani o’ylaydi, yozadi, tahrir qiladi. Quyida ish bosqichlari haqida ko’proq ma’lumot beraman.
Qayta yozuvchi mavjud matnlarni qayta yozadi. Bu maktab bayonotiga o’xshaydi – boshqacha qilib aytganda qayta hikoya qilish. Masalan, tarkibni qayta ishlatadigan kompaniyalar kerak: ular 1 ta blog maqolasidan bir nechta ijtimoiy media postlarini yaratadilar.
Muharrir kopirayterga yozishda yordam beradi va ba’zida uni boshqaradi. Muharrir ishni tashkil qiladi, maslahat beradi, tahrir qiladi — yaxshilash uchun qanday o’zgartirish kerakligini aytadi. Vazifa kompaniyaning maqsadlariga erishishga yordam beradigan tarkibni yaratishdir. Agar muharrir ham, Kopirayter ham matn ustida ishlayotgan bo’lsa, ikkalasi ham natija uchun javobgardir.
Kontent sotuvchisi kontent marketing strategiyasini tuzadi. U kompaniyaga qanday tarkib kerakligini, qaysi saytlarga joylashtirilishi kerakligini, qanday natijalarni ko’rsatishi kerakligini aniqlaydi. Kontent sotuvchisi muharrirlarni, ular esa kopirayterlarni boshqarishi mumkin.
Muharrir va kontent sotuvchisi ham tarkibni tushunishi va yozishi kerak, aks holda ular o’z ishlarini yaxshi bajara olmaydilar.
Yo’nalishlar
Saytlar va ochilish sahifalari uchun matnlar. Asosiy va ochilish sahifalari, xizmat tavsiflari, kompaniya va uning xodimlari to’g’risidagi matnlar. Sayt sahifalari tashrif buyuruvchilarni qidiruv yoki reklama orqali “qabul qiladi” va potentsial mijozlarga kompaniya nima qilayotgani, qanday mahsulot/xizmatlar taklif qilayotgani va o’quvchi muammosini qanday hal qilishi mumkinligi haqida ma’lumot beradi. Bunga kompaniyaning tajribasini namoyish etishga yordam beradigan blogdagi axborot va ekspert maqolalari ham kiradi.
Gazetalarda, bozorlarda, e’lonlar taxtalarida e’lonlar. Imtiyozlarni aniq ko’rsatish va sotib olishga undash uchun mo’ljallangan.
Onlayn reklama. Bular biz serp-larda, ijtimoiy tarmoqlarda va sayt sahifalarida ko’radigan reklamalardir. Maqsad: o’quvchining e’tiborini uning muammosini hal qilish va uni veb-saytining kerakli sahifasiga yoki ochilish sahifasiga olib borish va’dasi bilan “bog’lash“.
Whitepaper. Bu tor mavzudagi turli xil qo’llanmalar yoki qisqa kitoblar. Ko’pincha ular pochta obunasi uchun beriladi.
Texnik matnlar. Foydalanuvchilarga dastur, sayt, vosita qanday ishlashini tushunishga yordam beradigan ko’rsatmalar.
Elektron pochta xabarlari. Elektron pochta orqali mijozlar bilan aloqa qilish usuli. Pochta xabarlari abonentlarni kompaniya bilan tanishtiradi, foydali ma’lumotlar beradi, yangi mahsulotlar va chegirmalar haqida gapiradi, to’lov va etkazib berish jarayonlari haqida xabar beradi.
Tijorat takliflari. Hamkorlik foydalari haqida qisqacha, raqamlarda va ishda qat’iy gapirishga imkon bering. Tijorat taklifi ko’pincha har bir mijoz uchun alohida-alohida tuziladi, avval uning ehtiyojlari va muammolarini bilib oladi.
Ijtimoiy tarmoqlar uchun tarkib. Tomoshabinlar bilan muloqot qilishning yana bir usuli. Ijtimoiy tarmoqlardagi tarkib orqali kompaniyalar o’quvchilarni ko’ngil ochishadi, aktsiyalar va yangiliklar haqida gapirishadi, yordam berishadi, jonli fikr-mulohazalarni olishadi.
Nomlash va shiorlar. Bu maksimal ma’noni etkazish va eslab qolish uchun mo’ljallangan qisqa matnlar. Tovar tanish sifatida qabul qilinganda, u ko’proq ishonchni keltirib chiqaradi.
OAV uchun matnlar: press-relizlar, e’lonlar. Ommaviy axborot vositalari orqali o’quvchilarni ba’zi voqealar, masalan, tadbir haqida xabardor qiling.
Kopirayter bir vaqtning o’zida bir nechta yo’nalishlarda yoki bitta yo’nalishda ishlashi mumkin, masalan, faqat tijorat takliflari yoki ochilish sahifalarini yozish.
Qanday qilib pul ishlasa bo’ladi?
3 ta format mavjud: Agentlikda, tarkibga muhtoj bo’lgan kompaniya shtatida va freelancingda.
Agentlik turli mavzular va turli formatlar bo’yicha vazifalar oqimini taqdim etadi. Agentlikdan vazifalarni olganingizda, odam bir vaqtning o’zida kompaniyaning blogiga oziq-ovqat haqida maqolalar va uy hayvonlari do’koni uchun toifalar tavsiflarini yozishi mumkin. Siz tezda turli xil loyihalarni almashtirishingiz kerak.
Shunday qilib, Agentlikda normalar mavjud: u oyiga kamida 50 ta mahsulot tavsifini shartli ravishda yozishi kerak. Ammo ko’pincha to’lov qismlarga bo’linadi: ular matnlar soni yoki “kiloznaki” — ming belgi uchun belgilangan miqdorni to’laydilar. Masalan, ming belgi uchun 200 rubl. Yukni tartibga solishi va qancha vazifalarni bajarishga tayyor bo’lsa, shuncha ko’p vazifalarni bajarishi mumkin.
Kompaniya shtatida odatda normalar mavjud: oyiga kamida 10 ta matnni shartli ravishda blogga topshirishi kerak. Buning sababi shundaki, davlat ko’pincha ish haqini to’laydi — belgilangan miqdor. Ammo ish haqi ham bo’lishi mumkin-barchasi kelishuvga bog’liq.
Freelancing buyurtmalarni o’zi qidiradi. U kuniga bir necha soat turli formatlarda va turli xil bo’shliqlarda ishlashi yoki bir nechta doimiy loyihalarni qabul qilishi va ular uchun to’liq vaqt ishlashi mumkin.
To’lov formati mijozlar bilan kelishuvlarga bog’liq. Kopirayter matn uchun belgilangan miqdorni, “kiloznaki” uchun yoki kelishilgan ish hajmi uchun oyiga belgilangan miqdorni olishi mumkin.
Barcha holatlarda u masofadan turib, uydan ishlashi mumkin. Unga faqat Internet, noutbuk yoki shaxsiy kompyuter kerak-ba’zilari planshetlardan ham ishlaydi.
Qanday o’rganish kerak?
Buning uchun siz tushunishingiz kerak:
- Matn formatlarida-ular qanday ishlashini, qanday xususiyatlarga ega ekanligini, turli xil muammolarni hal qilish uchun qanday formatlar mos kelishini tushunish uchun;
- Kopirayterlik texnikasi-o’quvchining e’tiborini boshqarish va o’qish oson va qiziqarli bo’lgan matnlarni yaratish;
- Marketing-matnning vazifalari qanday bo’lishi mumkinligini tushunish, maqsadli auditoriyani o’rganish va u bilan bir xil tilda gaplashish;
- Tahrirlash – to’g’ri tuzilmani qanday yaratishni o’rganish, muhim narsalarga e’tibor qaratish, xatosiz yozish.
Tegishli bilimlar hali ham foydali bo’ladi-masalan, SEO, maket, rasmlar, dizayn, tarkibni tarqatish. Ular sizga mijozlarga maslahat berish yoki ko’proq vazifalarni bajarish va ko’proq pul ishlash imkonini beradi.
Kopirayterlik universitetlarda o’qitilmaydi. Siz o’zingizni o’rganishingiz mumkin — asta-sekin turli xil matn formatlarini ishga oling, tajribali kopirayterlarning maqolalari va kitoblarini o’qing, xatolarni tahlil qiling va ularni tuzating, tajriba o’tkazing. Siz hali ham kursni o’tashingiz mumkin-agar bilim tizimlashtirilgan bo’lsa va foydalanuvchilar kuratorlar tomonidan qo’llab-quvvatlansa, undan o’rganish osonroq bo’ladi.
Buyurtmalarni qaerdan olish kerak?
Siz buyurtmalarni birjalarda, Telegram kanallarida, ijtimoiy tarmoqlarda va kompaniyalar veb-saytlarida qidirishingiz mumkin.
Birjalar-mutaxassislar va mijozlar uchrashadigan saytlar. Maxsus freelance birjalari mavjud: Rossiyadagi eng yirik birjalar Freelance.ru, FL va kwork freelance Marketplace. Mijozlar ularga buyurtma berishadi, mutaxassislar ularga javob berishadi.
Birjalar mavjud, yirik — Advego va Etxt. Asosan Advego-dan boshlang, keyin Etxt-ga o’ting. Birjalarda siz buyurtmalarga javob berishingiz yoki tayyor maqolalarni do’konga joylashtirishingiz mumkin. Masalan, ba’zilar faqat do’konga retseptlar qo’yish orqali pul ishlashadi-ular ko’pincha sotib olinadi.
Telegramda ish joylari va loyihalari bo’lgan ko’plab kanallar mavjud. Ulardan faqat uchtasi: “Kopirayter, muharrir-masofadan ishlash”, “Freelance Choice. Kopirayterlik ishlari“, “Home Office | masofadan boshqarish | freelancing”.
Ijtimoiy tarmoqlarda siz freelancerlar uchun bo’sh ish o’rinlari bo’lgan jamoalarga obuna bo’lishingiz mumkin-bu bo’sh ish o’rinlari orasida kopirayterlar uchun buyurtmalar tez-tez uchraydi. “Vkontakte” dagi uchta yirik jamoa: “frilanserlar klubi. Freelancing ajoyib!, Freelance masofadan ishlash, masofa. Freelancing, masofadan turib ishlash”. “Vkontakte “da ham men aytib o’tgan eng katta kopirayterlar hamjamiyati mavjud: “Kopirayter eshitildi“. Unda ish joylarini muhokama qilish mavzusi va ish qidirish uchun kanallar tanlovi mavjud.
Ba’zi kompaniyalar ko’pincha kopirayterlarga muhtoj-siz ularning veb-saytlaridagi bo’sh ish o’rinlariga javob berishingiz mumkin. Masalan, Yandex veb-saytida kopirayterlar va muharrirlar uchun bo’sh ish o’rinlari deyarli har doim ochiq. O’z blogiga yozadiganlarga pul to’lashga tayyor bo’lgan kompaniyalar mavjud. Masalan, TexTerra blogdagi bitta maqola uchun 12 minggacha to’laydi.
Siz ish qidirishning boshqa usullaridan foydalanishingiz mumkin — masalan, HH reklamalarini joylashtirish, sayt yaratish, reklamalarni ishga tushirish, SEO mutaxassisi yoki muharriri bilan hamkorlik qilish.
Kopirayterning zarur fazilatlari va ko’nikmalari?
- Tarkibni vakolatli qadoqlash. Muallif aksanlarni joylashtirishi, rasmlarni tanlashi, matnni jadvallar, ro’yxatlar, sarlavhalar bilan tuzishi kerak. Keyin ma’lumotni idrok etish osonroq bo’ladi.
- Har qanday format bilan ishlash. Professional Kopirayter turli xil matnlarni yozadi – veb-saytlar va ochilish sahifalari (bitta sahifalar) uchun optimallashtirilgan tarkibdan tortib, axborot maqolalari va katalog tavsiflariga qadar.
- CA tahlili. Matn foydali bo’lishi uchun Kopirayter o’zini o’quvchining o’rniga qo’yishi, muammoli masalalarni ochib berishi va u bilan bir xil tilda gaplashishi kerak.
- Qidiruv tizimni optimallashtirish. Kopirayter mustaqil ravishda o’zlashtirilishi mumkin bo’lgan asosiy SEO ko’nikmalariga ega: serplarni tahlil qilish, semantikani tanlash va asosiy so’rovlarni taqsimlash.
Hard skills
Kasbiy mahorat-bu Kopirayter ishini bajarish uchun zarur bo’lgan ko’nikmalar. Bunga grammatika va imlo bilimlari, ijodiy va samarali sarlavhalar yozish qobiliyati, SEO asoslarini tushunish, ma’lumotlarni tahlil qilish va tadqiqot o’tkazish qobiliyati kiradi. Kopirayter shuningdek, turli xil matn formatlari bilan ishlay olishi va bozor va texnologiya talablaridagi o’zgarishlarga moslasha olishi kerak.
Soft skills
Shaxsiy fazilatlar-bu kopirayterning shaxsiyati va uning jamoada ishlash qobiliyati bilan bog’liq ko’nikmalar. Kopirayter ijodiy bo’lishi, strategik fikrlashi, hazil tuyg’usiga ega bo’lishi va yangi g’oyalarga ochiq bo’lishi kerak. Bundan tashqari, Kopirayter yaxshi aloqa qobiliyatiga ega bo’lishi, fikr-mulohazalarga tayyor bo’lishi va vaqt bosimi ostida ishlay olishi kerak. Shuningdek, vaqtni tashkil qilish bo’yicha yaxshi ko’nikmalarga ega bo’lish va bir vaqtning o’zida bir nechta loyihalarda ishlash qobiliyatiga ega bo’lish muhimdir.
Ijobiy va salbiy tomonlari
Ijobiy tomonlari:
✅ Ijodiy ish va o’zini o’zi anglash imkoniyati.
✅ Bir nechta ish formatlari – ofisda yoki masofadan turib, shtatda yoki freelancingda va boshqalar.
✅ Universitet yoki kollejni bitirmasdan kasbni mustaqil ravishda o’qitish imkoniyati.
✅ Kopirayter va mijoz o’rtasida vositachilar yo’q.
✅ Cheksiz va ayni paytda juda yuqori daromad.
✅ Boshqa ish bilan birlashtirish imkoniyati.
✅ Internetda, shu jumladan ixtisoslashgan birjalar orqali buyurtmalarni topishda muammolar yo’q.
✅ Mehnat bozorida malakali mutaxassislarga talab.
✅ Keyingi bir necha yil davomida kasbning yaxshi istiqbollari.
Minuslar:
❌ Kafolatlangan daromadning etishmasligi.
❌ Raqobatning yuqori darajasi.
❌ Boshida past narxlar.
❌ Asab tizimiga, umurtqa pog’onasiga va ko’rish qobiliyatiga jiddiy ta’sir ko’rsatadigan harakatsiz ish.
❌ Mijozning talablariga bog’liqlik.
❌ Vijdonsiz mijoz bilan uchrashish ehtimoli yuqori.
❌ Freelancing bilan ishlashda ijtimoiy kafolatlarning yo’qligi.
FAQ
Qaysi vaqt ichida siz professional bo’lishingiz mumkin?
Bu kuniga, oyiga qancha vaqt mashq qilishingizga bog’liq. Kurslarga boring yoki o’zingizni to’liq rivojlantirasiz. O’rtacha, o’rganish (maqbul) kuniga 2-3 soat yuk bilan 4-5 oygacha davom etadi.
Kasb qanchalik istiqbolli?
Internet va ijtimoiy tarmoqlar faol rivojlanmoqda va doimiy ravishda auditoriyani kengaytirmoqda. Buning natijasi har xil yo’nalishdagi yangi tarkibga bo’lgan doimiy ehtiyojdir. Bu kopirayterni bugungi mehnat bozorida talab qilinadigan kasblar qatoriga kiritishga imkon beradi. Ijodiy va aqlli odamlar o’z joylarida qolishda davom etadilar, qolganlari chatgpt tufayli o’z joylarini tark etishadi.
Toshkentda qanday daromad kutishi mumkin?
Ajam Kopirayter 3 million so’mdan ko’proq pul olishi dargumon. Raqam yaratilgan tarkibning boshlang’ich tayyorgarligi va ixtisoslashuviga bog’liq. Tajribaga ega bo’lgan mustaqil Kopirayter 9 milliongacha pul ishlashga qodir, to’liq ishlaydigan, 3 tilni biladigan malakali mutaxassis 15 million so’mgacha pul oladi.