- Nima qiladi?
- Kerakli ko’nikmalar
- Kasb istiqbollari
- Kasbning ijobiy va salbiy tomonlari?
- Biznes uchun foydasi
- Ish uchun vositalar
- Qanaqa KPI?
- Ko’nikmalarni qanday tekshirish kerak?
- Qanday qilib community menejeri bo’lish mumkin?
Сommunity menejeri-bu jamoalarni boshqarish vazifasi bo’lgan mutaxassis (ingliz tilidan tarjima qilingan community – jamiyat va manager– menejer). Jamoalar deganda bitta g’oya, mahsulot yoki brend atrofida birlashtirilgan, umumiy maqsad va manfaatlarga ega bo’lgan odamlar guruhlari tushuniladi. Vazifalarga odamlarni birlashtirish va ular o’rtasida aloqa o’rnatish kiradi.
Funktsiyalarni 3 toifaga bo’lish mumkin:
- Auditoriyani shakllantirish. Сommunity menejeri yangi a’zolarni qidiradi va jalb qiladi, mavjud hamjamiyat a’zolari o’rtasidagi munosabatlarni rivojlantiradi va mustahkamlaydi.
- Odamlar bilan aloqa. Tinglovchilarning fikr-mulohazalarini to’playdi va tahlil qiladi, ishtirokchilar o’rtasidagi nizolarni hal qilish, jamiyat ichida qulay muhitni saqlash bilan shug’ullanadi.
- Voqealarni yaratish. Ishtirokchilar uchun tadbirlarni ishlab chiqish va tashkil etish bilan shug’ullanadi. Bundan tashqari, ish faqat foydalanuvchilar bilan onlayn muloqot bilan cheklanmaydi. Сommunity menejerlari oflayn tadbirlarni ham o’tkazishlari mumkin, masalan, o’yin muxlislari uchrashuvlari, sanoat konferentsiyalari va boshqalar.
Qiyinchilik jamiyat a’zolarining mahsulotga bo’lgan maksimal qiziqishini uyg’otishdir, shuning uchun avval foydalanuvchilarning qiyinchiliklarini hal qilish va har qanday savollarga javob berish uchun ehtiyojlarini aniqlash kerak. Ushbu maqsadlarga erishish uchun mutaxassis mahsulotning barcha xususiyatlarini bilishi kerak, faqat bu holda u ishtirokchilarga samarali echimlarni taklif qilishi mumkin.
Nima qiladi?
Ular IT-kompaniyalarda ishlaydi, o’yin ishlab chiquvchilari orasida talabga ega, yirik brendlar jamoalarini boshqaradi. Vazifalar doirasi kompaniyaning faoliyat sohasiga qarab farq qiladi:
- O’yin sanoatida mutaxassis o’yin foydalanuvchilari va ishlab chiquvchilari o’rtasida bog’lovchi rol o’ynaydi;
- Dasturiy ta’minotni ishlab chiqish sohasida u quyidagi vazifalarni bajaradi: tinglovchilarning so’rovlarini topadi va ularni ishlab chiquvchilar tomonidan hal qiladi;
- Umumiy iste’mol mahsulotlarini (masalan, gadjetlar, maishiy texnika yoki kiyim-kechak) sotadigan yirik brendlarda ham jamoa menejerlari mavjud. Bunday kompaniyalarda jamoa menejerlari mahsulotlarning qanchalik mashhurligini kuzatadilar, foydalanish muammolarini qidiradilar va foydalanuvchilar bilan nizolarni hal qiladilar.
Сommunity menejeri qaysi kompaniyada ishlashidan qat’i nazar, u foydalanuvchilar tomonidan joylashtirilgan kompaniya yoki mahsulot haqidagi sharhlar va sharhlarga javob berishi kerak. Odamlar bilan muloqot qilish, ishtirokchilarning fikr-mulohazalarini to’plash, guruhdagi kayfiyatni kuzatish, yordam ko’rsatish majburiydir. Shuningdek, mahsulotni jalb qilish va targ’ib qilish jarayoni qanday ketayotganini tushunish uchun tahlil qilish va statistik ma’lumotlarni saqlash kerak. Bundan tashqari, jamoa menejeri uzoq vaqt davomida jamoaga kirmagan odamlarni aniqlaydi, ularni qiziqtirishi mumkin bo’lgan materiallarni yaratish uchun ularning qiziqish doirasini aniqlaydi.
Foydalanuvchilarni turli tadbirlarda ishtirok etishga jalb qilish bilan shug’ullanadi, ishtirokchilarning birgalikda oflayn faolligini tashkil etadi. Agar kerak bo’lsa, jamoat menejeri auditni o’tkazadi va qayta tashkil etish yoki qayta boshlash kabi o’zgarishlarni amalga oshiradi.
Boshida biznes uchun to’g’ri platformani tanlash, shuningdek rivojlanish rejasini tuzish, kontent strategiyasi, tarkibni ishlab chiqish ham jamiyat menejerining vazifalariga tegishli.
Yirik kompaniyalarda turli ixtisoslik va vazifalarga ega bo’lgan bir nechta jamoa menejerlari ishlashi mumkin. Masalan, biri tarkibni pishirishi mumkin, ikkinchisi moderatorlarni boshqarishi mumkin, uchinchisi tadbirlarni tashkil qilish bilan shug’ullanishi mumkin.
Kerakli ko’nikmalar
Сommunity menejeri bilishi kerak narsala:
- CA-ni qanday aniqlashni bilish, segmentlarga ajratish va foydalanuvchilarning ehtiyojlarini aniqlash;
- Tahririyat siyosatini yaratish va kontent rejasini tayyorlash tajribasiga ega bo’ling;
- Kopirayterlik va yuqori sifatli matnlarni yozish ko’nikmalariga ega bo’ling, chunki aloqa asosan matn formatida amalga oshiriladi;
- Empatiya, rivojlangan hissiy intellektga ega bo’lish, salbiyni qayta ishlashga qodir bo’lish;
- Jamiyat a’zolari bilan muloqot qilish istagi bor: qanday tanishishni bilish, suhbatga jalb qilish, rag’batlantirish va ilhomlantirish;
- Axborot sheriklari, fikr rahbarlari va bloggerlar bilan o’zaro aloqada bo’lish;
- Tahliliy qobiliyatga ega bo’ling, chunki kontent menejerining vazifalari nafaqat muloqotni, balki ma’lumotlarni tahlil qilishni ham o’z ichiga oladi – postlar samaradorligini kuzatish va e’tirozlarni qayta ishlash;
- Kasbiy ko’nikmalarga tashkiliy qobiliyat-tadbirlarni o’tkazish qobiliyati kiradi.
Soft skills
Xushmuomalalik. Shuning uchun, u umumiy tilni qanday topishni biladi, dialog quradi, osongina aloqa qiladi va odamlarni sevadi. U yaxshi hazil tuyg’usiga ega.
Stressga chidamlilik. U xotirjam va diqqatni jamlaydi, provokatsiyaga berilmaydi, his-tuyg’ularni boshqaradi. Bu mojarolarni tushunish va ijtimoiy tarmoqlarda nafratlanuvchilarga qarshi kurashish uchun kerak.
Etakchilik fazilatlari. Etakchilik qilish, ilhomlantirish va rag’batlantirishga qodir. Ko’pincha u o’ziga xos tabiiy xarizmaga ega, odamlarni o’ziga jalb qiladi va ishonchni uyg’otadi. Bu tomoshabinlarni jamoaga jalb qilish va ularni ushlab turishga yordam beradi.
Ijodkorlik. Qutidan tashqarida o’ylash va g’oyalarni yaratish.
Vaqtni boshqarish. Ko’pincha km deyarli 24/7 ishlaydi. 24 soat davomida ijtimoiy tarmoqlar va messenjerlarda aloqada bo’ling yoki kechqurun bo’lajak voqea bo’yicha savollarni hal qiling. Vazifalarni rejalashtirish va aylanmani topshirish juda muhimdir. Bu samarali bo’lishga va charchamaslikka yordam beradi.
Hard skills
Ijtimoiy arxitektura. Jamoalarning hayot aylanishi haqida tasavvurga ega. U qanday ishlashini va tug’ilishini biladi. Nazariy bilimlarni amalda qanday qo’llashni biladi.
Marketing. Jamoalar yordamida biznes muammolarini qanday hal qilishni tushunadi. Ovoz ohangini qanday tanlashni biladi, mijozlar mahsulotdan nimani kutayotganini, qanday muammolar va ehtiyojlari borligini tushunadi.
SMM. Ishtirok etish yoki reklama integratsiyasi nima ekanligini biladi. Kontent rejasini tuzadi, post yozishi, ijodiy yoki rasm yaratishi mumkin. Grafik va video muharrirlariga egalik qiladi.
Tadbirlar va PR. Tadbirlarni tashkil qilish va rejalashtirish, pudratchilarni jalb qilish va nazorat qilishni biladi. Media va bloggerlar bilan o’zaro aloqada.
Avtomatlashtirish. Chatbotlar va avtomatik elektron pochta zanjirlarining mexanikasini tushunadi. Ularni qanday sozlash va amalga oshirishni biladi. Bu km ish oqimlarini avtomatlashtirishga va vaqtni tejashga yordam beradi.
Kasb istiqbollari
Reddit asoschilaridan biri Aleksis Ohanianning fikricha, Fortune 500 kompaniyalarining yarmi 2030 yilgacha jamoatchilik bilan aloqalar bo’yicha xodimga ega bo’ladi.
Ko’rib chiqilayotgan rolning o’sishi davom etadi, chunki biznes jamoalar orqali mijozlar bilan mustahkam munosabatlar o’rnatish muhimligini tan oladi. Bu erda ba’zi tendentsiyalar va prognozlar mavjud.
Ma’lumotlarga e’tibor qarating
Km jamoalarni yaxshilash uchun tahlillardan foydalanishi kerak. Bunga jalb qilish ko’rsatkichlarini kuzatish, tonallik monitoringi va tendentsiyalar va imkoniyatlarni aniqlash uchun foydalanuvchi xatti-harakatlarini tahlil qilish kiradi.
Ixtisoslikka talabning ortishi
Jamoalar o’sib ulg’aygan sayin, ixtisoslashgan ko’nikmalar va tajribalarga talab ortishi mumkin.
Bu ixtisoslashgan jamoa menejerlarini o’z ichiga olishi mumkin:
- Muayyan platformalarda (masalan, Telegram),
- Sanoat tarmoqlari (masalan, sog’liqni saqlash yoki texnologiya),
- Jamiyat turlari (masalan, qo’llab – quvvatlash jamoalari yoki qiziqish guruhlari).
Obro – e’tiborni boshqarishning ahamiyati ortib bormoqda
Onlayn hamjamiyatlar keng tarqalganligi sababli, kompaniyalar onlayn obro’sini boshqarishga ko’proq e’tibor berishadi. Menejerlar o’z brendlarining jamiyatdagi obro’sini nazorat qilish va boshqarish uchun javobgardir.
Kasbning ijobiy va salbiy tomonlari?
Pluslar
- Jamiyatlarning mashhurligi oshishi bilan kasb talabga aylanadi. Kompaniyalarda jamiyatni boshqarish bo’yicha maxsus bo’limlar paydo bo’ladi.
- Ular to’g’ridan-to’g’ri odamlar bilan ishlaydi, ularning tajribalari haqida bilib oladi, birinchi qo’l ma’lumotlarini oladi va o’zlarining aloqa kitoblarini kengaytiradi.
- Jamiyat ichidagi o’yin mexanikasi, munozaralar va tadbirlarni o’tkazish uchun ijodkorlikdan foydalanishi mumkin.
- Mojaroli vaziyatlarni qanday hal qilishni va odamlar guruhlarini to’g’ri boshqarishni biling.
Minuslar
- Yangilanishlar va faoliyatni kuzatib borish va murojaatlarga tezda javob berish talab qilinadi. Agar vaqt noto’g’ri taqsimlansa, bu katta yuk va shaxsiy erkinlikning pasayishiga olib kelishi mumkin.
- Tayyor andozalar yo’q va har bir ishtirokchi vazifasi va so’rovi qo’shimcha vaqt va kuch talab qiladigan qiyinchilikdir.
- Ko’pincha shikoyatlarni boshqarishda va salbiy fikr-mulohazalarda 1 ta mudofaa chizig’i mavjud. Ishda ular ko’pincha hal qilishlari kerak bo’lgan ziddiyatli vaziyatlarga duch kelishadi.
Biznes uchun foydasi
Malakali menejer “qo’llab-quvvatlash guruhi” ni tashkil qiladi, brendga befarq bo’lmagan foydalanuvchilar jamoasini yaratadi. Jamiyatni to’g’ri boshqarish mahsulot haqida ijobiy fikrlarni shakllantiradi, uni rivojlantirishga yordam beradi, mijozlar doirasini kengaytiradi, kompaniyaning bozordagi mavqeini mustahkamlashga va sotishdan tushgan daromadni oshirishga yordam beradi.
Bir qator vazifalarni hal qiladi:
- Faol foydalanuvchilar guruhini bepul birlashtiradi, mijozlarning sodiqligini mustahkamlaydi;
- Hamkorlar/homiylar va investitsiyalarni jalb qiladi, kompaniyaning obro’si bilan bog’liq muammolarni hal qiladi;
- Sodiq iste’molchilar brend mahsulotlarini tanishlariga maslahat berishadi va shu bilan CA qamrovini kengaytiradilar;
- Jamiyat a’zolari brend ishlab chiqaradigan birinchi xaridorlar va yangi mahsulotlarni sinovdan o’tkazuvchilar bo’lib, yangi mahsulotlar uchun qimmatli g’oyalarni taklif qilishlari va mahsulot sifati va xizmat ko’rsatish bo’yicha foydali fikr bildirishlari mumkin;
- Sodiq mijozlar tanqidiy vaziyatlarda “tovar advokatlari” bo’lish orqali brendni yomon niyatli hujumlar va salbiy baholardan himoya qilishlari mumkin.
Ish uchun vositalar
Jamiyatni boshqarish uchun ma’lum texnikalar kerak bo’ladi. Quyidagilarni ta’kidlash mumkin:
- Tadbirlar. Aloqa bo’yicha mutaxassis odamlarni professional jamoalarga jalb qilish uchun uchrashuvlar, vebinarlar, suhbatlar kabi tadbirlarni tashkil qiladi. Harakatlar onlayn yoki oflayn rejimda bo’lishi mumkin.
- Kontent. Сommunity menejerining o’zi uni yaratmaydi-kontent menejeri yoki SMM buni qiladi. Ammo u uchun tarkibning samaradorligini baholash, muntazamlikni kuzatish, aniq nashr etilgan narsalarni tomosha qilish, faktlarni tekshirish juda muhimdir.
- Tahlil. Jamiyat mutaxassisi tahlil vositalari bilan ishlaydi. Shunday qilib, u raqobatchilarning qanday ishlashini o’rganishi, faollikni ko’rishi, barcha harakatlaridan KPILARNI baholashi mumkin.
- Strategiya. Jamiyat ichidagi to’g’ri tashkil etilgan siyosat va rivojlanish maqsadlari va rejalari tomoshabinlar bilan muvaffaqiyatli muloqot qilishning ajoyib vositasidir.
- Hamkorlik dasturlari. Jamiyatni targ’ib qilishda a’zolar yangi a’zolarni jalb qilish harakatlaridan pul ishlashlari mumkin. Pul, bonuslar, ballar va boshqalar bilan to’lovlar yordamida tashkil etilgan.
- Brend elchilarini jalb qilish va ular bilan ishlash. Mutaxassis jamiyatga rivojlanishga yordam beradigan yaxshi mutaxassislarni olib keladi.
- Eslatmalar monitoringi. Jamoa menejeri har kuni kompaniya va mahsulot haqida eslatib o’tilgan sharhlarni izlashi kerak. Va bundan keyin keyingi qadamlar qo’yiladi.
Qanaqa KPI?
Сommunity menejerining samaradorligini tushunish uchun nashr etilgan postlar sonini va yoqtirishlar va repostlar sonini hisoblash etarli emas. Bu ko’rsatkichlarning umumiy to’plami bo’lishi kerak, ularning ko’rsatkichlari sizning biznes vazifalaringizga mos keladi. Va bu to’plam odatda quyidagilarni o’z ichiga oladi:
Ko’rsatkichlar.
Mutaxassis o’lchash mumkin bo’lgan deyarli hamma narsaning ko’rsatkichlarini o’lchaydi: hamjamiyatga qo’shilish uchun arizalar, yoqtirishlar, baham Ko’rishlar, sharhlar, shikoyatlar soni, tarmoqdagi kompaniya eslatmalari va hashtaglar, oflayn tadbirlarga tashrif buyuruvchilar, sharhlarga javob berish tezligi, postlarga sharhlarning o’rtacha soni, qamrab olingan sharhlar foizi.
Faol ishtirokchilar ulushi
Jamiyat faoliyati ko’rsatkichi va uning asosini tashkil etuvchi ishtirokchilar foizi. Agar faollarning foizi kichik bo’lsa va passiv odamlar ko’p bo’lsa, unda bu strategiyani o’zgartirish kerakligining aniq belgisidir. Masalan, oflayn rejimda-uchrashuvning faol ishtirokchilarining foizi (yig’ilishda qatnashganlarning soni jamoat ishtirokchilarining umumiy soniga), tadbirlardan keyin tarmoqdagi kompaniya eslatmalarining foizi.
Dinamikasi
Dinamikadagi faoliyatni ko’rib chiqish va tahlil qilish kerak. Qaysi bosqichda, masalan, ishtirokchilarning chiqib ketishi va faollik portlashlari bo’lganligini tushunish uchun. Shunday qilib, mutaxassis ushbu vaqt oralig’ida amalga oshirilgan harakatlarni taqqoslaydi va sizning auditoriyangizga nima kirganini yoki kirmaganligini tushunadi. Masalan, ijtimoiy tarmoqlar uchun siz quyidagi ko’rsatkichlarni kuzatishingiz mumkin: qamrov, tashrif geografiyasi, sharhlar, yoqtirishlar, repostlar, yozuvlarni qamrab olish, o’tish.
Ko’nikmalarni qanday tekshirish kerak?
Siz intervyudagi holatlar va savollar yordamida unga qo’yilgan vazifalarni bajara oladimi yoki yo’qligini tekshirishingiz mumkin, javob berganingizda qaysi mutaxassis sizning oldingizda ekanligini tushunasiz:
Intervyu savollari
Keling, shaxsiy savollar bilan ovora bo’lmaylik, ularni o’zingiz o’ylab ko’rishingiz mumkin. Keling, nomzodning professional darajasini aniqlashga yordam beradigan narsalarga o’tamiz:
Oldingi tajribani tekshirish uchun:
- Qanday vazifalar qo’yildi?
- Qaysi auditoriya bilan ishladingiz?
- Sizning yutuqlaringiz, nimadan faxrlanasiz?
- Qanday vositalar ishlatilgan?
- Ishtirokchilarning faolligi qanday rag’batlantirildi?
- Misollar keltiring, faxrlanadigan xabarlarni ko’rsating?
- Qanday tadbirlar tashkil etildi, tashriflar soni qancha?
- Amaliyotingizdan muvaffaqiyatli trollingga qarshi kurashish misolini keltiring.
- Qaysi kompaniyalar/sheriklar xizmatlaridan foydalanishgan, ular o’z ishlarida kim bilan hamkorlik qilishgan?
Kasbiy bilimlarni sinash uchun:
- SEO, muharrirlar (Photoshop/Pixlr/Lightroom), o’rnatish darajasini qanday baholaysiz?
- UGC uchun qanday vositalardan foydalanasiz?
- Kasblar qayerda o’qitilgan?
- Ishda qanday o’yin texnikasidan foydalanasiz?
- Sizningcha, ishdagi muhim ko’nikmalar nima?
- Ommabop tarkibni qanday aniqlash mumkin, bu sizga trendda bo’lishga imkon beradi, buning uchun qanday manbalardan foydalanasiz?
- Ijtimoiy tarmoqlardagi sharhlarni kuzatish uchun qanday vositalardan foydalanilgan, qaysi biri eng samarali hisoblanadi?
- O’zingizda qanday ko’nikmalarni rivojlantirishni xohlaysiz?
- Qanday treninglar o’tkazildi?
Qanday qilib community menejeri bo’lish mumkin?
Qanday qilib lavozimga kirish mumkin? Hammasi individualdir. Siz xohlashingiz kerak. Chunki, qoida tariqasida, ular aynan shu narsani qilishni xohlaydigan va kasbda biron bir narsani yoritadigan jamoalarga kelishadi, ular ushbu sohani taniy boshlaydilar va ular bu sohaga qiziqishadi.
Endi o’rganish uchun juda ko’p joy mavjud, mentorlik va bilim almashish madaniyati yuqori darajada rivojlangan. Yangi joyga kelish umuman qo’rqinchli emas. Ular sizga aytishlari, aytib berishlari va ma’lumotsiz qoldirmasliklari aniq.
Xulosa: bu yangi yo’nalish, ammo ushbu mavzu bo’yicha o’rganish uchun etarli materiallar mavjud. Biz nafaqat jamoatchilik haqidagi manbalarga, balki aloqa, brend, marketing, tarkib, rejalashtirish, ijodkorlik haqida ham murojaat qilishni tavsiya etamiz.
Ingliz tilida quyidagi adabiyotlarni tavsiya etamiz:
- An Introduction to Community Development by Rhonda Phillips, Robert Pittman;
- The Art of Gathering: How We Meet and Why It Matters by Priya Parker;
- Community: The Structure of Belonging by Peter Block;
- A Strategic Guide to Community Gamification;
- The Art of Community: Building the New Age of Participation by Jono Bacon;
- Building Brand Communities: How Organizations Succeed by Creating Belonging by Carrie Melissa Jones and Charles Vogl.