Maqolada navigatsiya:
- Asosiy vazifalar
- Nimani bilishingiz kerak?
- Malaka darajalari
- Ijobiy va salbiy tomonlari
- Muhim fazilatlar
- Web-tahlil bo’yicha trening
- Istiqbollar
Asosiy maqsad Web-sayt yoki dasturni yanada samarali qilishdir. Buning uchun u xatolar yoki resurs muammolari haqida ma’lumot to’playdi. Ushbu ma’lumotlarga asoslanib, u ishni qanday yaxshilash mumkinligi haqida o’ylaydi. Keyin u boshqalarga tavsiyalar beradi: dasturchilar, sotuvchilar, kontentchilar va saytga qandaydir aloqasi bo’lgan har bir kishi.
Asosiy vazifalar
Ish vazifalarini 4 faoliyat turiga bo’lish mumkin.
1. Tahlil:
- Web-resursga kuzatuv kodlarini o’rnatish va Yandex kabi tahlil vositalarini sozlash.Metrik, Google Analytics, Call tracking, Call touch, Co Magic va boshqalar.;
- Statistik ma’lumotlarni olish, modellashtirish va bashorat qilish vositalarini ulash;
- A/B/C sinovlari;
- KPI resursini aniqlash (Key Performance Indicators – asosiy ishlash ko’rsatkichlari);
- Mavjud ishlanmalar bo’yicha tahlil jarayonlarini avtomatlashtirish yoki biznes vazifalariga muvofiq yangilarini loyihalash;
- Barcha ma’lumotlarni tahlil qilish, mantiqiy xulosalar chiqarish va web-resurs va reklama kampaniyalarining samaradorligini oshirish choralarini ishlab chiqish;
- Mobil ilovalar bilan analitik ishlashda – (mat/appsflyer, appannie/distimo, mixpanel/universal analytics tizimlaridan foydalanish);
- Hisobot berish.
2. Rejalashtirish:
- Kompaniyaning umumiy marketing strategiyasini, reklama strategiyasida samarali o’zgarishlarni ishlab chiqish uchun marketologlar bilan hamkorlik qilish.
3. Tadqiqotlar:
- Marketing tadqiqotlarini o’tkazish;
- Marketing ma’lumotlarini to’plash;
- Tadqiqot usullarini ishlab chiqish;
- Bozorni marketing o’rganish parametrlarini tahlil qilish – segmentatsiya, imkoniyatlar, maqsadli auditoriya, raqobatchilar;
- Mavjud ko’rsatkichlarning o’zgarishi prognozi.
4. Hamkorlar bilan o’zaro munosabatlar:
- Hamkorlar va pudratchilar bilan hamkorlik;
- Texnik vazifalarni tayyorlash.
Nimani bilishingiz kerak?
Usullari:
- Sayt trafigini tahlil qilish;
- Elektron tijorat va UX/UI ma’lumotlarini tahlil qilish;
- Sahifadagi tashrif buyuruvchilarning xatti-harakatlarini tahlil qilish;
- Benchmarking-bu Google Trends, Alexa va boshqa mustaqil platformalardan foydalangan holda raqobatchilar va umumiy tendentsiyalar bilan taqqoslash.
Instrumentlar:
- Statistikani quyidagilar yordamida to’plash mumkin:
- Tashqi hisoblagich dasturlari (Google Analytics, Piwik, Yandex.Metrica, OpenStats, Adobe Analytics, HotLog va boshqalar);
- Server tomonidan to’plangan ma’lumotlarni to’playdigan ichki log analizator dasturlari (WebTrends, Webalizer, AWStats).
Teglar menejeri: Google Tag Manager – GTM.A/B sinov vositalari (Google Optimize, Optimizely va boshqalar). Raqobatchilarni tahlil qilish xizmatlari-saytlarga trafik, trafik manbalari, maqsadli auditoriya va boshqa ko’plab foydali ko’rsatkichlar (SimilarWeb, SEMrush va boshqalar).
Ma’lumotlarni vizualizatsiya qilish vositalari, ular yordamida idrok etish qiyin bo’lgan raqamlar massivlarini vizual grafikalarga – BI platformalariga (Business Intelligence) aylantirish mumkin. Data Studio, Data Studio, Tableau va boshqa xizmatlar bo’lishi mumkin. Kompaniyaning internetdagi eslatmalarini qidirish vositalari: maqolalar, yangiliklar, sharhlar va boshqalar (Brand Analytics, IQBuzz va boshqalar).
Dasturlash tillari:
Siz dasturlashni bilishingiz shart emas, lekin ortiqcha-bilim bo’lmaydi:
- HTML va CSS (bu sahifalarni belgilash tili va ularni uslublash uchun kodlar) va JavaScript. Sayt qanday ishlashini va rejani qanday amalga oshirishni tushunish uchun ularni hech bo’lmaganda asosiy darajada bilish tavsiya etiladi.
- SQL, Python, R. Katta ma’lumotlar bilan ishlashni avtomatlashtirish uchun tillar kerak.
Malaka darajalari
Ish haqi va majburiyatlar vakolatga bog’liq. Uchta daraja mavjud: Junior, Middle и Senior.
Junior Web Analyst
Ushbu daraja Yandex-ning barcha standart xususiyatlarini mukammal bilishga mos keladi.Ko’rsatkichlar va Google Analytics, shu jumladan maqsadlarni sozlash. Ikkala tizimning sertifikatlarini olishga e’tibor qarating va keyin boshqa tahliliy vositalar bilan tanishishga o’ting.
Ushbu sohada 6 oygacha ishlaydigan har qanday boshlang’ich mutaxassis metrikalar bilan ishlashni, A/B testlarini o’tkazishni va olingan ma’lumotlarni sharhlashni biladi. Shuningdek, oddiy konversiya, ROI, CTR va CPC hisob-kitoblarini qanday qilishni o’rganing.
Rivojlanishning ushbu darajasida siz statistikani o’qiy olasiz va ma’lumotlar qaerdan kelib chiqqanligini va undan biznesni yaxshilash, daromadni oshirish va h. k. uchun qanday foydalanishni tushunasiz.
Middle Web Analyst
Ushbu darajada mutaxassis barcha mashhur tahlil xizmatlari bilan ishlashi kerak: Yandex.Metrik, Google Analytics, SEMrush va boshqalar. Boshqa mutaxassislardan ajralib turish va ishga joylashishda ustunlikka ega bo’lish uchun BI-xizmatlar bilan tanishishingiz mumkin.
Middle Unit iqtisodiyoti tamoyillarini bilishni talab qiladi. Masalan, loyihaning istiqbollarini xolisona baholash va uni rivojlantirish yoki qilmaslik to’g’risida qaror qabul qilish uchun har bir mijoz uchun foyda/xarajatlarni hisoblash juda muhimdir.
Ushbu darajadagi veb-tahlilchilar kompaniyaning boshqa mutaxassislari: dizaynerlar, kopirayterlar, ishlab chiquvchilar va boshqalar bilan o’zaro aloqada. Samarali o’zaro ta’sir o’tkazish uchun muhim mahorat aniq texnik vazifalarni tuzish qobiliyatidir. Bu holda, fikrlaringizni boshqalarga etkazish ishlamaydi. Dizayner loyihani yaxshiroq qiladigan g’oyani amalga oshira olmaydi.
O’rta ma’lumotni tahlil qilish, gipotezalarni sinab ko’rish uchun tajribalar o’tkazish va jamoaning qolgan a’zolari bilan o’zaro aloqada bo’lish qobiliyatiga ega.
Senior Web Analyst
Haqiqiy biznes mutaxassisi-katta web-tahlilchi. Bunday mutaxassislar BI-xizmatlarni mukammal bilishadi va loyiha bo’yicha statistikani har tomonlama yuritishga qodir. Ular asosan yirik loyihalar bilan ishlaydi, shuning uchun ular ma’lumotlarni yig’ishni avtomatlashtirmasdan qilolmaydilar. Katta Python-da ko’plab ish oqimlarini avtomatlashtiradigan dastur yaratishi mumkin.
Bu har bir boshlang’ich tahlilchi intilishi kerak bo’lgan darajadir. Katta bir necha daqiqada Junior bir necha kun davom etadigan ish hajmini bajaradi.
Ijobiy va salbiy tomonlari
Ijobiy tomonlari:
- Kasbga talab va istiqbol;
- Yuqori ish haqi;
- Mehnat bozorida ozgina raqobat, chunki yuqori malakali mutaxassislar kam;
- Masofadan ishlash qobiliyati.
Salbiy tomonlari:
- Kasbni mustaqil ravishda o’zlashtirish oson emas, ehtimol sizga kurslar kerak bo’ladi;
- Tajribasiz yangi boshlanuvchilar uchun ish topish qiyin;
- Ko’pincha web-tahlil, masalan, web-saytni reklama qilish yoki kontekstli reklamalarni o’rnatish kabi ish vazifalariga kirmaydigan vazifalarni bajarish kerak.
Ish joyi.
Yirik Internet kompaniyalari, axborot-ko’ngilochar portallar, chakana savdo tarmoqlari, freelancing.
Mustaqil web-tahlilchilarning xizmatlaridan ko’pincha Internet-do’konlar, saytlar yoki portallar foydalanadilar, ular kerakli miqdordagi trafikka kira olmaydilar yoki o’z pozitsiyalarini yo’qotishni boshladilar va shu bilan birga ular muvaffaqiyatsizlik sabablarini aniqlay olmaydilar. Mijozning yana bir varianti – bu Internet-chakana sotuvchilar yoki etkazib berish xizmatlari, ular sotuvlar/xizmatlar hajmini oshirishi, yangi mijozlarni jalb qilishi va ularni ushlab turishi kerak.
Odatda freelancingda sof shaklda talab qilinmaydi, ular qo’shimcha xizmatlarni taklif qiladigan mutaxassislarni yollashga tayyor, masalan: maqsadli yoki kontekstli reklamalarni sozlash, UX tahlillari, saytni reklama qilish va boshqalar.
Muhim fazilatlar
- Analitik fikrlash.
- Strategik fikrlash.
- Pedantiklik.
- Tafsilotlarga e’tibor.
- Yuqori ishlash.
- Qat’iylik.
- Mas’uliyat.
- Professional darajani oshirishga doimiy intilish.
Siz doimiy ravishda katta hajmdagi ma’lumotlarni to’plash va tahlil qilish bilan shug’ullanishingiz, maqsadlarga erishish uchun bir nechta turli xil variantlarni sinab ko’rishingiz, saytni to’g’ri aniqlash va hisoblash muhim bo’lgan ko’plab parametrlar bo’yicha kuzatib borishingiz kerak.
Shuning uchun raqamlar bilan ishlash va ma’lumotli xulosalar chiqarish qobiliyati web-tahlilchi uchun muhim qobiliyatdir, ammo pedantriyasiz, hatto bezovtalanmasdan va qat’iyatsiz ishlash qiyin bo’ladi.
Web-tahlil bo’yicha trening
Oliy ma’lumot-ixtiyoriy. Bilim va ko’nikmalarni kurslarda olish mumkin (odatda qayta tayyorlash yoki malaka oshirish, shuning uchun hech bo’lmaganda spo bo’lishi kerak). Shunga qaramay, ish beruvchilar IT yoki marketing bo’yicha ta’lim yo’nalishlari bo’yicha oliy ma’lumotli nomzodlarni ko’proq qo’llab-quvvatlaydilar.
Universitetlarda dasturlar mavjud, ularni tugatgandan so’ng siz web-tahlil kasbini olishingiz mumkin. Bu asosan “Menejment” (“marketing”) 38.03.02 yoki “biznes informatika” 38.03.05 yo’nalishlarining profillari. Bir nechta misollar:
- “Marketing va bozor tahlili” (“Menejment“, HSE ilmiy-tadqiqot instituti, OGPU tabiatshunoslik va iqtisodiyot instituti);
- “Ma’lumotlarga asoslangan boshqaruv” (“Menejment”, misis);
- Raqamli marketing (yo’nalish Menejment, oliy ta’lim muassasasi Nijniy Novgorod, REU. Plexanov, PGUPS, Bashgu, Novosibirsk GAU, Sibgu. Reshetneva, Midis);
- Digital-marketing (biznes-informatika yo’nalishi, YFU).
“Ochiq ta’lim” platformasida Sankt-Peterburg Davlat universiteti Rossiya universitetlari talabalariga har qanday yo’nalishda o’qish paytida ikki oylik “web-tahlil”onlayn dasturidan o’tishni taklif qiladi.
Istiqbollar
Hozircha kasb talabga ega. Ma’lumotlar hajmi doimiy ravishda o’sib bormoqda, ularning tuzilishi murakkablashmoqda va odam shunchaki katta ma’lumot oqimlarini qayta ishlay olmaydi, shuning uchun avtomatlashtirilgan aqlli axborot tizimlari allaqachon rivojlana boshladi. Ular foydalanuvchi xatti-harakatlarini tahlil qilish, trafik sifati va reklama samaradorligini baholash, saytni xaridorlarga aylantirish ko’rsatkichlarini yaxshilash va h. k.
Ehtimol, biroz vaqt talab etiladi va muntazam tahlillar butunlay ularning vazifasiga aylanadi. Bundan tashqari, ushbu tizimlar ma’lum tijorat omillarini optimallashtirish yoki ularni avtomatik ravishda sozlash uchun tayyor echimlarni yaratadi. Vazifa taklif etilayotgan echimlarni ekspert baholash va muammoga jonli inson nuqtai nazarini talab qiladigan ba’zi holatlarga nostandart yondashuvlarni ishlab chiqish uchun qisqartiriladi.