- Nima qiladi?
- Tashqi optimallashtirish
- Qanday mutaxassisliklar mavjud?
- Nimani bilish va qilishi kerak?
- Qanday ish haqi va istiqbollar?
- Ish vazifalari
- Kasbiy mahoratlar (Hard skills)
- Shaxsiy fazilatlar (Soft skills)
- Ish shakllari
SEO (Search engine optimization) – qidiruv tizimini optimallashtirish. Bu qidiruv tizimlarining dolzarb talablarini hisobga olgan holda saytni takomillashtirish, rivojlantirish va targ’ib qilish — masalan, Yandex va Google.
Seoshnik-bu qidiruv tizimlaridan bepul trafikni yaxshilaydigan, saytlarni rivojlantiradigan va targ’ib qiladigan kishi. Qidiruv tizimlari va umuman foydalanuvchilar saytni “yoqtirishlarini” ta’minlaydi. Buning yordamida sayt top — da paydo bo’ladi va ko’proq trafik oladi-ular ko’pincha qidiruvdan unga o’tishadi.
Mutaxassislar kompaniya shtatida yoki freelancingda ishlashlari mumkin. Ko’pincha ular bir vaqtning o’zida bir nechta loyihalarni birlashtiradilar. Biri uchun, masalan, ular barcha vazifalarni bajaradilar, boshqalari uchun esa faqat ba’zilari. Kunduzi ular ish bilan ta’minlangan kompaniyaning veb-saytida ishlashadi va kechqurun ular freelancing buyurtmalarini bajaradilar.
Nima qiladi?
Bajarilgan vazifalarni taxminan ikkita katta guruhga bo’lish mumkin: ichki va tashqi optimallashtirish.
Ichki optimallashtirish:
- Qanday natijalarga erishish kerakligini tushunish uchun biznesning maqsad va vazifalarini tahlil qiladi;
- Raqobatchilarni o’rganadi: trafikni qaerdan va qanday so’rovlar bo’yicha olishlarini ko’rib chiqadi;
- Semantik yadroni tashkil qiladi-bu saytni targ’ib qiladigan so’rovlar;
- Strukturani ishlab chiqadi: unda qanday sahifalar, ierarxiya bo’lishi kerakligini aniqlaydi;
- Reklama strategiyasini va rejasini shakllantiradi-natijalarga erishish uchun nima qilish kerak;
Natijalarni doimiy ravishda kuzatib boradi va ularni yaxshilash uchun hamma narsani qiladi. Masalan, xulq-atvor omillarini (XAO) kuzatib boradi, tashrif buyuruvchilarning xaridorga aylanishini, serp-larning o’zgarishini va boshqalarni tahlil qiladi. Ko’rsatkichlarni yaxshilash bo’yicha tavsiyalar beradi, rejalar va hisobotlarni tayyorlaydi.
Tashqi optimallashtirish
Boshqa saytlar bilan ishlash. SEO mutaxassisi tashqi optimallashtirishda ikkita asosiy vazifa bloklari mavjudligini aytadi: mahalliy reklama va linkbilding.
- Mahalliy (mintaqaviy) reklama-Yandex Maps, Google Maps va boshqa geoservislarga tashkilot kartalarini qo’shish. Seoshnik qo’shimcha trafikni olish uchun ushbu kartalarni so’rovlar uchun optimallashtiradi.
- Linkbilding – qayta bog’lanishlar sonini ko’paytirish. Backlinks-bu reklama qilingan saytga olib boradigan havolalar. Ular turli xil manbalarga joylashtirilgan-masalan, Yandex kew kabi xizmatlarda, forumlarda va boshqa tegishli mavzularda. Bu haqda ko’proq ma’lumotni Backlinks maqolasida topishingiz mumkin.
Muhim: SEO mutaxassisi ushbu muammolarning barchasini hal qilmasligi mumkin, lekin bitta narsaga ixtisoslashgan.
Qanday mutaxassisliklar mavjud?
Sohada ko’plab ish yo’nalishlari mavjud. 3 ta ixtisoslik mashhur-texnik audit, semantik yadro tuzish va linkbilding. Keling, ularning har biri nimani nazarda tutishini tahlil qilaylik.
Texnik audit – bu veb-sayt qidiruv tizimlarining eng yuqori pog’onasiga chiqmasligiga olib keladigan texnik xatolar va muammolarni qidirish.
Xatolarni bartaraf etish uchun maket dizaynerlari va dasturchilar uchun texnik topshiriq tuziladi. Shuningdek, odam ba’zi muammolarni o’zi hal qilishi mumkin — masalan, indeksatsiyani sozlash va saytni yuklash tezligini kamaytirish. Ammo buning uchun unga HTML, CSS va mashhur CMS bilan ishlash tajribasi kerak.
Semantik yadroni tuzish. SEO mutaxassisi so’rovlarni to’playdi va ularni guruhlarga birlashtiradi — bu klasterlash deb ataladi. Noto’g’ri so’rovlarni olib tashlaydi va semantik yadroni kengaytiradi — masalan, sinonimlar yoki qidiruv so’zlari bilan. Shuningdek, u strukturani ishlaydi va yakuniy qaror qabul qiladi: har bir Klaster uchun 1 ta qo’nish yoki bir nechta yaratish.
Kalitlarni yig’ish kabi odatiy ishlarning aksariyati maxsus dasturlar tomonidan amalga oshiriladi. Seoshnik ularga to’g’ri ma’lumotlarni beradi va yakuniy natijalarni qayta ishlaydi.
Linkbilding. Biror kishi reklama qilingan sayt va raqobatchilarning saytlarining mos yozuvlar massasini tahlil qiladi va havolalar bilan ishlash strategiyasini tuzadi. Keyin uni amalga oshiradi:
- Reklama qilingan sahifalarga havolalar bilan mehmon maqolalari, postlar yoki sharhlarni joylashtirish uchun saytlarni qidiradi;
- Kopirayter yoki kontent uchun mas’ul bo’lgan boshqa odamga nima va qanday yozish kerakligini belgilaydi;
- Tayyor materiallarni joylashtiradi yoki pullik ommaviy axborot vositalarida joylashtirishni nazorat qiladi.
Bunday ish nafaqat mos yozuvlar massasini oshiradi, balki brend xabardorligini ham oshiradi. Shuning uchun SEO-marketolog yoki PR menejeri bilan birgalikda linkbuilding ustida ishlashi mumkin.
Nimani bilish va qilishi kerak?
Biz qanday ko’nikmalar kerakligini bilish uchun mutaxassislar bilan suhbatlashdik. Ko’plab kompaniya rahbarlarining fikriga ko’ra, ular nimani bilishlari va bilishlari kerak.
- Qidiruv tizimlarining mantig’ini tushinish. Google, Yandex va boshqa qidiruv tizimlari saytlarni ko’plab parametrlar bo’yicha baholaydilar. Seoshnik reytingning barcha qoidalarini bilishi kerak. Ammo ularni bir marta o’rganish mumkin emas — qidiruv tizimlari muntazam ravishda yangi algoritmlarni chiqaradilar. Shuning uchun o’zgarishlar va tendentsiyalarni kuzatish ham muhimdir.
- Tahlil qila olish. Reklama muvaffaqiyati ko’p jihatdan joy, sayt, raqobatchilar, raqobat darajasi va boshqalarni sifatli tahlil qilishga bog’liq. Shuning uchun, seoshnik uchun katta miqdordagi ma’lumotlarni o’rganish va qayta ishlash va undan amaliy xulosalar chiqarish juda muhimdir. Bu, xususan, bashorat qilishga yordam beradi — qachon va qanday ko’rsatkichlarga erishish mumkin.
- Muammolarni va ularning sabablarini topa olish. Buning uchun siz saytning texnik va SEO ko’rsatkichlarini tahlil qilish vositalariga ega bo’lishingiz kerak. Shuningdek, u birinchi navbatda qanday muammolarni hal qilish kerakligini va ular bir-biri bilan qanday bog’liq bo’lishi mumkinligini tushunishi kerak. Mutaxassis nima uchun saytni targ’ib qila olmasligini bilmagan holatlar bo’lmasligi kerak. Vaziyatlar boshqacha bo’lishi mumkin, asosiysi, mutaxassis tizimli ravishda echim yo’llarini izlashi kerak.
- Semantika bilan ishlash. Seoshnik mavzudan qat’i nazar, semantik yadroni (Xia) to’plashi kerak. U nima uchun kerakligini tushunishi kerak, uni qo’llash kerak: qanday ma’lumotlarni olish mumkin, so’rovlarni sahifalarga qanday tarqatish kerak va hokazo.
- HTML, CSS va JavaScript-ni bilish. Dasturchi bo’lish shart emas, lekin kodni yozish va o’qish juda muhimdir. Aks holda, mahoratsiz u sahifadagi qaysi elementlar muhimligini tushunmaydi, xatolarni sezmaydi va tuzatmaydi va TK back va front mutaxassisiga tavsiyalar bera olmaydi.
Asboblar haqida biz maqolamizda batafsilroq gaplashamiz.
Qanday ish haqi va istiqbollar?
Ish haqi malakaga bog’liq. Digitalda 3 ta malaka darajasi mavjud: junior, middle va senior.
Junior — bu yosh, intiluvchan yigitlar. Yoshlar ular yosh yoki kam tajribaga ega bo’lgani uchun emas, balki ularning mustaqillik darajasi etarlicha past bo’lgani uchun. Va ular ko’pincha tajribali hamkasblar tomonidan kechiriladi.
Middle – tijoriy rivojlanish tajribasiga ega bo’lgan mutaxassislar. Midllar loyihaning katta qismlarini ishlab chiqadilar va loyiha arxitekturasining asoslarini tushunadilar.
Senior – bu oqsoqol, guru va uning yo’nalishi bo’yicha mutaxassis. Murakkab vazifalarni qanday bajarishni biladi, qoida tariqasida, Junlar uchun murabbiy. Hamma midllar senyorga aylanmaydi, ba’zilari bilimga ega emas, boshqalari esa soft skills ega emas.
Karyera o’sishi ham mumkin. Agar boshqaruv fazilatlari va soft ko’nikmalar rivojlangan bo’lsa, u, masalan, SEO bo’limi yoki marketing bo’limi boshlig’i bo’lishi mumkin.
“SEO mutaxassisining ko’nikmalari klassik marketingda ham, onlayn marketingda ham foydali bo’ladi-u marketolog sifatida rivojlanishi mumkin. Aytgancha, men ham tez-tez seoshniklar mahsulot menejeriga aylanganda holatlarga duch kelaman”
SEO mutaxassislari orasida o’zlarini rivojlantira boshlaganlar ham ko’p. Masalan, ko’pchilik reklama va sheriklik dasturlarida pul ishlash uchun axborot saytlarini, o’z resurslarini ishga tushiradi va ko’pincha Dropshipping modeliga ko’ra onlayn-do’konlarni yaratadi.
Ish vazifalari
- Audit o’tkazadi, texnik xatolarni tekshiradi. Saytning mavzusi, raqobatchilari, yoshi va holatini baholaydi. Biznesning minimal marketing tahlilini amalga oshiradi. Ushbu ma’lumotlarga asoslanib, reklama strategiyasini tuzadi.
- Ichki optimallashtirishni amalga oshiradi (qisqasi, aslida ko’proq fikrlar):
- 404 sahifalarni va dubllarni olib tashlaydi;
- 301 qayta yo’naltirishni sozlash;
- Sayt xaritasini tuzadi;
- Robots.txt bilan ishlash;
- Inson tomonidan tushunilgan (ITT)
- URL manzillarini sozlash;
- Mikro belgi qiladi;
- Sayt navigatsiyasini tekshiradi va yakunlaydi;
- Sahifalarni yuklash tezligini o’lchaydi;
- Ichki bog’lanishni amalga oshiradi;
- Xulq-atvor va tijorat omillarini ishlab chiqadi va hokazo.
Semantik yadroni tashkil etadi, uning asosida yangi sahifalar yaratish va ularga matn yozish bo’yicha tavsiyalar beradi;
- Reklama strategiyasini ishlab chiqadi;
- TK veb-ustasiga meta teglar, matnlar, ba’zi hollarda grafik tarkibni tuzish yoki yaxshilash uchun beradi;
- Biznes egasiga UX, foydalanish, dizaynni yaxshilash bo’yicha tavsiyalar beradi;
- Turli xil farazlarni sinab ko’radi;
- Tashqi optimallashtirishni amalga oshiradi: saytga tashqi havolalarni joylashtirish uchun resurslarni topadi, havola profilini yaratadi;
- O’z ishining natijalarini tahlil qiladi, xulosalar chiqaradi, mijoz bilan rozi bo’ladi;
- Bajarilgan texnik ishlar bo’yicha hisobot;
- KPI bo’yicha hisobotlar: pozitsiyalar, trafik, ilovalar bo’yicha, mijoz qaysi formatni tanlaganiga qarab;
- Algoritmlarning o’zgarishini kuzatib boradi va saytni moslashtiradi;
- Raqobatchilarni tahlil qiladi;
Shubhasiz afzalliklar:
- O’zbek tilini bilish (standart), ingliz tilini bilish (daraja — Intermediate)
- HTML, CSS va PHP haqida asosiy bilimlar;
- Kopirayterlik asoslari;
- Qayta yozuvchi mexanikasini tushunish;
- Google Analytics sertifikati;
- Ux/UI tamoyillarini tushunish;
Kasbiy mahoratlar (Hard skills)
SEO mutaxassisi nafaqat qidiruv tizimini targ’ib qilish va tahlil qilish xizmatlari bilan, balki boshqa tahliliy vositalar bilan ham ishlashi kerak.
Bozorda reklama va tahlil qilish uchun ko’plab xizmatlar mavjud. Ulardan bir nechtasi: “Megaindex“, “Content Watch“, “JustMagic“. Ularning yordami bilan, masalan, pozitsiyalarni tekshirish, kalit so’zlarni to’plash va klasterlash, raqobatchilarni tahlil qilish va h.k. ular bilan ishlashga qodir bo’lishi kerak, aks holda tartib undan ko’p vaqtni oladi — hamma narsani “qo’llaringiz bilan”qilishingiz kerak bo’ladi. Keling, professionallar egalik qilishi kerak bo’lgan vositalar va xizmatlarni ko’rib chiqaylik.
- Qidiruv tizimlarning ishlash tamoyillari va saytlarni tartiblash omillarini tushunish. Mutaxassis barcha nozikliklarni bilishi, algoritmlarning yangilanishlarini kuzatishi va ikkala tizimdagi saytlarni targ’ib qila olishi kerak.
- “Netpeak Spider“, “Ahrefs”kabi dasturlardan foydalana olish;
- Yandex va Google-ning asosiy filtrlarini bilish. Ular nima uchun ustma-ust tushayotganini tushunish va saytni filtrlar ostidan chiqarish qobiliyati.
- Ichki va tashqi optimallashtirish tamoyillari va bosqichlarini tushunish.
- Tashrif buyuruvchilar uchun qulaylikni professional baholash va tuzilmani yaxshilash bo’yicha tavsiyalar berish uchun foydalanish asoslarini tushunish.
- Internet-marketing asoslarini bilish va qidiruv reklamalarini uning boshqa yo’nalishlari (kontekstli reklama, kontent marketingi, SMM va boshqalar) bilan bog’lash qobiliyati.
- Sotish komponenti — tijorat omillari, foydalanuvchi qulayligi — xulq — atvor omillari va qidiruv tizimlari uchun qulaylik-saytni optimallashtirish o’rtasidagi muvozanatni saqlash qobiliyati.
- CMS saytlarini boshqarish tizimlari qanday ishlashini tushunish: Bitrix, WordPress, OpenCart, Joomla! va boshqalar.
- Asboblar va xizmatlar bilan ishlashni bilish va bilish:
- Kalit so’zlarni yig’ish: “Yandex. Wordstat” va “Google kalit so’zlarni rejalashtiruvchi“;
- Semantik yadroning kengayishi: arsenkin, “Serpstat“;
- Raqobatchilarning semantikasini tahlil qilish: “Keys.so”, Topvisor;
- Saytdagi xatolarni aniqlash va tuzatish: “Yandex.Webmaster” va “Google Search Console“;
- Statistikani kuzatish, ishlarni tahlil qilish va keyingi reklama strategiyasini aniqlash: “Google Analytics“, “Yandex metrics“;
- Teglar qo’shish: “Google Tag Manager“;
- Ekspress audit uchun turli xil vositalardan foydalanish, saytning ichki va texnik optimallashtirishidagi o’zgarishlarni kuzatish va nazorat qilish, shuningdek, xulq-atvor omillarini kuzatish va boshqalar.
- Vakolatli TK tuzish qobiliyati: Kopirayter, dasturchi, veb-usta;
- Kopirayterlik mahorati: ideal holda u matnni o’zi yozishi mumkin. Va agar siz yozmasangiz, hech bo’lmaganda matnni qidiruv tizimini optimallashtirish talablariga muvofiqligini tekshiring (spam, suv darajasi va boshqalar).
- Mikro belgilarni tushunish kerak Schema.org veb-sayt elementlarini chiqishda ko’rsatishni sozlash uchun;
- MS Office to’plami, chunki u ishlash uchun talab qilinadi-masalan, Word yoki Google Sheets mutaxassislar uchun TK tuzadi, Excelda ular semantika bilan ishlaydi va hisobotlarni tuzadi.
Shuningdek, “a-parser”kabi ishlarda foydali bo’lishi mumkin bo’lgan xizmatlar mavjud. Ko’pincha seoshniklar hamma narsani o’zlashtirmaydilar, balki bir nechta “o’zlari uchun” tanlaydilar va ulardan foydalanadilar.
Kasbni noldan qanday o’zlashtirish kerak?
Kasbga kirishning ikkita mashhur nuqtasi mavjud-amaliyot va kurslar. Keling, batafsilroq tahlil qilaylik.
Amaliyot uchun yangi boshlanuvchilar ko’pincha marketing agentliklari tomonidan olinadi. Biznes ko’pincha noldan o’qitilishi shart bo’lmagan mutaxassislarga muhtoj. Amaliyot o’tash allaqachon tegishli ko’nikmalarga yoki kerakli shaxsiy fazilatlarga ega bo’lganlar uchun osonroq bo’ladi — masalan, analitik fikrlash.
Stajyor tajribali mutaxassislar nazorati ostida amalda o’rganishi mumkin. Birinchidan, u asoslarni o’rganadi va oddiy vazifalarni bajaradi — masalan, semantik yadroni shakllantirish bilan shug’ullanadi. Yo’qolgan ko’nikmalarni egallaganida, u yuqoridagi pozitsiyaga o’tadi.
Yangi boshlanuvchilar uchun eng yaxshi echim — avval kurslarni o’tash, so’ngra amaliyot o’tash, masalan, agentlik. Agentlik bebaho tajribaga ega bo’lishni va mutaxassis sifatida o’sishni boshlaydi.
O’z navbatida, kurslarda siz ish uchun zarur bo’lgan nazariy bilimlarni olishingiz va ularni kuratorlar nazorati ostida amalda mustahkamlashingiz mumkin. Ko’pgina kurslarda kelajakdagi portfelingizga qo’yishingiz mumkin bo’lgan amaliy topshiriqlar va ishlar mavjud.
Kurslardan so’ng yirik Agentlikda amaliyot o’tash yoki kichik yoki o’rta biznes shtatida lavozimga ega bo’lish ehtimoli ko’proq. Yaxshi nazariy asos bilan siz 5-6 million so’m ish haqiga ishonishingiz mumkin.
еShaxsiy fazilatlar (Soft skills)
- Mantiqiy fikrlash, analitik fikrlash. Gumanitar fanlar mukammal mutaxassisni yaratishi mumkin, ammo unga katta ma’lumotlar oqimlarini tahlil qilish, ulardagi mantiqiy naqshlarni topish va ko’rsatkichlarni taqqoslash qiyinroq bo’ladi.
- Marketing qarashlari-bu biz plastinkada aytib o’tgan biznesga kerak bo’lgan tushuncha.
- Vaqtni taqsimlash qobiliyati-o’z va jamoalar. Kamdan-kam hollarda yolg’iz ishlaydi, odatda sayt ustida loyiha guruhi ishlaydi. Ish o’z vaqtida va samarali bajarilishi uchun barchani muvofiqlashtirish kerak.
- Mas’uliyat. Yaxshi mutaxassis belgilangan muddatlarni buzmaydi, har doim aloqaga chiqadi va qanchalik yomon bo’lmasin, u nafaqat pul haqida, balki mijozga foyda va foyda keltirish haqida o’ylaydi.
- Keng dunyoqarash, rivojlanishda to’xtashdan ko’ra, yangi narsalarni o’rganishga tayyorlik. Bu deyarli asosiy shaxsiy sifat, chunki SEO-da o’zgarishlar deyarli har kuni sodir bo’ladi.
Ish shakllari
- Masofaviy ish bilan ta’minlash-bu joyda juda keng tarqalgan. Shunday qilib, ta’lim olgandan so’ng, u birjalar orqali buyurtmalarni qabul qilib, freelancer sifatida ishlashi mumkin (masalan: kwork, FL, Workzilla)
- Xizmatlarni targ’ib qilish bilan shug’ullanadigan maxsus agentliklar mavjud va u erda u yoki bu saytlarni optimallashtirish uchun buyurtma beradigan ish topish imkoniyati mavjud.
- Kompaniyalar-u bilan to’g’ridan-to’g’ri shartnoma tuzib, u yoki bu sayt yoki xizmatning doimiy ishchilariga aylanishi mumkin.