Maqolada navigatsiya:
- Nima qiladi?
- Turlari
- To’liq tsiklli PR agentligi
- PR kompaniyasi yana nimani etkazib beradi?
- Ish uchun tayyorgarlik
- Media & kontent strategiyasi
- Raqamli aloqa
- Ichki aloqalar
- Moliyaviy aloqalar
- Inqiroz aloqalari
- Ijtimoiy tarmoqlarni boshqarish
- Tadbirlar va taassurotlar marketingi.
- Bloggerlar bilan ishlash
- Top menejmentni qo’llab-quvvatlash
- Qachon yollash kerak?
PR yoki piar atamasi kompaniyalar, tashkilotlar yoki alohida shaxslar tomonidan amalga oshiriladigan jamoatchilik bilan aloqalarni shakllantirish bo’yicha ishlarni tavsiflaydi. Shu nuqtai nazardan, PR ichki va tashqi aloqaning bir qismidir.
Yaxshi PR agentligi kompaniya va uning maqsadli auditoriyasi o’rtasidagi aloqalarni rag’batlantirish bilan shug’ullanadi. Jamiyat bilan aloqalarni turlarga bo’lish mumkin.
Bularga quyidagilar kiradi:
- Media monitoringi;
- Matbuot bilan ishlash;
- Onlayn PR;
- Fikr rahbarlari bilan ishlash;
- Bloggerlar bilan ishlash;
- Ijtimoiy munosabatlar;
- PRni sotish;
- Inqiroz PR;
Marketingdan farq qiladi, chunki u kompaniyalar va savdogarlarga e’tibor qaratmaydi, balki notijorat guruhlar uchun ham ochiq va muhimdir, chunki hokimiyat, partiyalar va boshqalar. An’anaviy PR agentliklarining xizmatlaridan davlat boshqaruvi organlari tomonidan ichki siyosatda ijobiy imidj yaratish va o’z mamlakatlari iqtisodiyotini qo’llab-quvvatlash uchun faol foydalanilmoqda.
Nima qiladi?
Umuman olganda, jamoatchilik bilan aloqalar yoki PR odatda noto’g’ri tushuniladi. Shuning uchun sfera turli xil afsonalar bilan o’ralgan. Ko’pchilik PR-ning roli mijozlarning salbiy sharhlari bilan shug’ullanish va voqealarni mijozlar yaxshi ko’rinadigan va ularning obro’si beg’ubor bo’lib qoladigan tarzda aylantirishdir, deb hisoblashadi, hatto bu mutlaqo insofsiz bo’lsa ham. Shuning uchun, agar siz kimgadir PRda ishlayotganingizni aytsangiz, ko’pchilik sizni yolg’on bilan tirikchilik qilyapsiz deb o’ylashadi. Odamlar PR aslida nima bilan shug’ullanishini bilmasliklari sababli.
Yomon press-relizlarning oqibatlarini bartaraf etish haqiqatan ham vazifa deb hisoblanishi mumkin bo’lsa-da, hech qanday munosib PR yolg’onni tarqatmaydi. Afsuski, PR biznesida buni qila oladigan odamlar bor va bu boshqalar uchun yomon rap yaratadi. Bu erda biz “PR stereotipi” dan voz kechadigan vaziyat haqida gaplashamiz, shuning uchun nima qilayotganini diqqat bilan ko’rib chiqaylik.
Turlari
Jamoatchilik bilan aloqalar bo’yicha mutaxassislar juda ko’p turli xil vositalarga ega. Ular PRning ko’p turlaridan foydalanadilar, barchasi vaziyatga va mijozning ehtiyojlariga bog’liq. Bunday navlarni ajratish mumkin:
- Ijtimoiy yo’nalish. Ko’pincha, bunday texnologiyalar yordamida odamlar ma’lum bir xayriya loyihasiga jalb qilinishi yoki u bilan ko’proq tanishishga undashlari mumkin. Jamoat tashkilotlari PR-ga murojaat qilishadi, lekin ba’zida tijorat tuzilmalari ham xizmatlarga murojaat qilishadi.
- Ommaviy axborot vositalarida reklama. Ko’pincha xizmatdan turli tadbirlarning tashkilotchilari foydalanadilar. Masalan, tovarlar, uskunalar, oziq-ovqat va boshqalar ko’rgazmasi.
- Qora PR. Odatda murojaat qilish tavsiya etilmaydigan eng yaxshi variant emas. Bunday holda, raqib kompaniyani jamoatchilik oldida salbiy nuqtai nazardan namoyish etish maqsadi ilgari surilmoqda. Yaxshi rejalashtirilgan aksiya jamiyatning shiddatli reaktsiyasini keltirib chiqaradi.
- Internetda PR.
- Shaxsiy. Bu mijozning shaxsini targ’ib qilishni o’z ichiga oladi. Odatda xizmat, masalan, aktyorlar, siyosatchilar yoki tadbirkorlar uchun dolzarbdir.
Bundan tashqari, ichki va tashqi PRni ajratish mumkin. Agar siz birinchisining to’g’ri strategiyasini tanlasangiz, kompaniya tuzilmalari o’rtasida muvaffaqiyatli munosabatlarni o’rnatishingiz mumkin, bu kompaniya haqidagi fikrga ijobiy ta’sir qiladi. Tashqi xilma-xillik tashkilotdan tashqarida aloqalarni o’rnatishni o’z ichiga oladi.
PR agentliklari Real vaqtda ishlaydi. Bu sizga mijoz kompaniyasining istiqbollarini oqilona baholash, shuningdek, maqsadlarga erishish qanchalik haqiqiy ekanligini tushunish imkonini beradi. Ba’zan mutaxassislar to’g’ri reklama strategiyasini ishlab chiqish uchun mijozlarni maqsadli auditoriyaning o’ziga xos xususiyatlariga ko’proq bag’ishlashlari kerak.
To’g’ri qurilgan PR kampaniyasi mijoz kompaniyasi va uning kelajakdagi yoki hozirgi mijozlari o’rtasidagi munosabatlarni yaxshilashga yordam beradi. Mutaxassislar CA-ga mahsulot yoki xizmatning afzalliklari to’g’risida ma’lumot berish uchun ijodiy va puxta o’ylangan yondashuvdan foydalanadilar.
To’liq tsiklli PR agentligi
Bu keng faoliyat profiliga ega agentlik. U mijozga PR, reklama, marketing va Internet — makonda ishlashni o’z ichiga olgan barcha aloqa xizmatlarini taqdim etadi.
Tashkilot haqida to’liq va ishonchli ma’lumotlarning tarqalishini nazorat qiluvchi boshqaruv funktsiyasi sifatida PR yaqinda O’zbekistonda paydo bo’ldi. Shu sababli, hozirgacha har bir tashkilot o’z shtatida jamoatchilik bilan aloqalar bo’yicha mutaxassis bo’lish zarurligini anglamaydi. Ko’pgina kompaniyalar beqaror iqtisodiy vaziyat tufayli o’zlarining PR bo’limiga ega emaslar. Ammo ba’zida tashkilot xodimlarining bilimlari va sa’y-harakatlari, masalan, biron bir yirik loyihada ishlash uchun etarli bo’lmagan holatlar mavjud.
Bunday hollarda, agar aloqa professionallar qo’liga topshirilishi kerak bo’lsa, kompaniya odatda to’liq tsiklli PR agentligiga murojaat qiladi. Bu erda siz imidj va axborotni tarqatish bilan bog’liq barcha masalalar bo’yicha maslahat olishingiz, batafsil harakatlar rejasini tuzishingiz mumkin. Shuningdek, yuqori ixtisoslashgan firmalardan farqli o’laroq, bu keng mutaxassislar va o’z sohasining haqiqiy ustalari bilan ishlashga imkon beradi.
Kelajakdagi mijozga taqdim etilishi mumkin bo’lgan asosiy narsa – bu kompleks yondashuv, yangi ko’rinish, tez va samarali natija.
Qoida tariqasida, bunday agentliklar PR, reklama, marketing sohasida bir qator xizmatlarni taklif qilishadi, ya’ni:
- Korporativ identifikatsiyani ishlab chiqish;
- Joylashishni aniqlash kontseptsiyasini yaratish;
- Brendlash va rebrending;
- PR strategiyasini ishlab chiqish;
- Matbuot xizmatini tashkil etish;
- Maxsus tadbirlarni tashkil etish;
- Shaxsiy, siyosiy, inqirozga qarshi PR
- Mablag ‘ yig’ish;
- PR escorts;
- Reklama kampaniyalarini o’tkazish;
- Matbaa mahsulotlarini tayyorlash;
- Kopirayterlik;
- Ommaviy axborot vositalarida reklama joylashtirish;
- Tashqi reklama joylashtirish;
- Video va audio materiallar yaratish;
- Telemarketing;
- Veb-saytlar va Internet-loyihalarni yaratish;
- SEO reklama;
- Kontekstli reklamalarni boshqarish;
- Ijtimoiy media reklama;
- Obro ‘ – e’tiborni boshqarish;
It sohasidagi ulkan bilimlarga ega bo’lish, turli xil aloqa vositalarini birlashtirish, jamoatchilik bilan ishlash modellarini yaratish orqali mutaxassislar murakkab loyihalarni hayotga tatbiq etishlari va mijozlarga eksklyuziv reklama va pr xizmatlarining barcha turlarini taklif qilishlari mumkin.
PR kompaniyasi yana nimani etkazib beradi?
Xabarlarni shakllantirish & joylashishni aniqlash
Brendni aniq shakllantirish, qadriyatlarni taqdim etish usullari va kompaniyaning vazifasi hech qachon bunchalik muhim bo’lmagan. Tadqiqotlar shuni ko’rsatadiki, brendga sodiqlik odamlarning pullarini qanday sarflashida katta rol o’ynaydi.
Korporativ kommunikatsiyalarning bir qismi korporativ xabarlarni ishlab chiqish, hujjatlashtirish va tarqatishni o’z ichiga oladi. Ushbu jarayon izchil xabarga ega kuchli brendni yaratish uchun juda muhimdir. Ko’pincha ixtisoslashgan agentliklar maxsus qayta joylashtirish yoki bozorni o’rganishda yordam berish uchun dizayn asosida yollashadi.
Olingan ommaviy axborot vositalari & ommaviy axborot vositalari bilan aloqalar.
Asosiy vazifa — o’z mijozi targ’ib qilmoqchi bo’lgan narsani yangiliklarga munosib ijobiy hikoyalar shaklida taqdim etish. Bunday agentlik mahsulotlarni va/yoki mutaxassislarni targ’ib qilishi, ularni televidenie, radio, jurnal va onlayn nashrlar orqali yoritish imkoniyatiga ega bo’lishi mumkin. Bu pullik reklamadan farq qiladi, chunki yoritish bepul va material mijozlarning o’zlari emas, balki jurnalist tomonidan yoziladi. PR agentligining media sohasidagi faoliyati press-relizlar va taqdimotlar yozish, tadbirlarni rejalashtirish, nutqlar yaratish va tarmoqni o’z ichiga olishi mumkin.
Menejerlar ma’lumotlar bilan tasdiqlangan puxta o’ylangan taqdimotlarni yaratadilar, jurnalistlar bilan muloqot qiladilar, tegishli media ro’yxatlarini qo’llab-quvvatlaydilar. Shu bilan birga, PR mutaxassislari doimiy ravishda o’zlarining topgan ommaviy axborot vositalarining ta’sirini va ta’sirini oshirmoqdalar.
Ish uchun tayyorgarlik
Kompaniya ma’ruzachilariga kompaniya xizmatlari yoki ommaviy axborot vositalarida yoritilishi uchun berilgan mahsulotlar bilan bog’liq mavzular bo’yicha intervyularga tayyorgarlik ko’rishda yordam bering. Ma’ruzachiga aniq, aniq, ishonchli gapirishga va tinglovchilarga o’z fikrlarini bildirishga yordam berish uchun PR agentligi ommaviy axborot vositalari bilan ishlashga tegishli tayyorgarlikni tashkil qilishi mumkin. Bunday media trening mijozning omma oldida nutq so’zlash qobiliyatini rivojlantirish, o’ziga ishonch, tana tili va ovoz ohangini o’rgatish va qiyin savollarga javob berish qobiliyatini o’z ichiga olishi mumkin.
PR kompaniyalari, shuningdek, yuqori darajadagi rahbarlarga o’z sohalarida fikr yurituvchilar va mutaxassislar sifatida obro ‘ qozonishda yordam berishlari mumkin. Bu ommaviy axborot vositalarini o’qitish, ommaviy axborot vositalari bilan aloqalar va raqamli Profil yaratish orqali amalga oshiriladi. PR kompaniyalari ko’pincha brendning umumiy samaradorligiga ta’sir qilishi mumkin bo’lgan aloqa masalalari bo’yicha top-menejment bilan muntazam ravishda maslahatlashadilar.
Media & kontent strategiyasi
Ommaviy axborot vositalari mijozlarga yo’naltirilgan blog, elektron pochta kampaniyalari yoki ijtimoiy media profillari kabi brendga tegishli manbalarda tarkibni nashr etishni o’z ichiga oladi. PR menejerlari tarkibni o’zlari yaratishlari yoki kopirayterlar, muharrirlar jamoasi va blog mehmonlarini joylashtirish orqali strategiyani boshqarishda yordam berishlari kerak. Bundan tashqari, ular autsorsda kontent yaratish ustida ishlash uchun javobgar bo’lishi mumkin.
Raqamli aloqa
PR agentligi sizning brendingiz obro’sini ko’plab aloqa vositalari bilan mustahkamlaydi. Buni fikr rahbarlari, olingan ommaviy axborot vositalari (masalan, maqolalar va sharhlar), pullik ommaviy axborot vositalari (masalan, reklama roliklari va homiylik qilingan maqolalar) va boshqa platformalar bilan o’zaro aloqada bo’lish orqali amalga oshirish mumkin.
Ba’zilar ijtimoiy tarmoqlarni va boshqa raqamli marketing xizmatlarini olib borishlari mumkin, chunki kontekstli reklama, qidiruv tizimini optimallashtirish, pochta marketingi va boshqalar. Veb-saytlarni optimallashtirish, vizual ishlab chiqish va reklama kampaniyalarini o’z ichiga olgan mijozning onlayn mavjudligini kuzatib boring.
Ma’lumotlarga asoslangan zamonaviy dunyoda har qanday nashr etilgan tarkibni tahlil qilish juda muhimdir. Ommaviy axborot vositalarini monitoring qilish vositalarini qo’llash natijalarni nima keltirishi va ushbu topilmalarni ish oqimiga kiritish haqidagi tushunchalarni tezda aniqlashni istagan bugungi jamoalar uchun juda muhimdir.
Ichki aloqalar
Korporativ kommunikatorlar ko’pincha xodimlar va asosiy hamkorlar o’rtasida to’g’ri ma’lumotlarni ishlab chiqish va tarqatish uchun kompaniya ichidagi manfaatdor tomonlar bilan ishlaydi.
PR agentliklari, shuningdek, o’z mijozlariga kompaniya xodimlari bilan ichki aloqa o’rnatishga yordam beradi. Bu kompaniyaning muntazam yangilanishlaridan tortib, ushbu tashkilotdagi katta o’zgarishlar haqida xabar berishgacha bo’lgan hamma narsani o’z ichiga olishi mumkin.
Elektron pochta, Slack va boshqalar kabi turli xil kanallardan foydalangan holda, PR menejerlari xabarlar nafaqat kerakli auditoriyaga etib borishiga, balki ularni kerakli harakatni amalga oshirishga undashiga ishonch hosil qilishadi. Korporativ aloqalar muntazam ravishda yuqori menejment va kadrlar bo’limlari bilan o’zaro aloqalarni o’z ichiga oladi.
Moliyaviy aloqalar
PR agentliklari mijozlarga investorlar va aktsiyadorlar bilan bog’lanishda yordam beradi. Agentlik investorlarga kompaniya faoliyati va uning yangiliklari to’g’risida dolzarb ma’lumotlarni taqdim etadi va kompaniyalarga barcha moliyaviy imkoniyatlar to’g’risidagi ma’lumotlarni potentsial investorlarga to’g’ri etkazishda yordam berishi mumkin.
Inqiroz aloqalari
Obro ‘ — e’tiborni boshqarish yomon narsa yuz berganda paydo bo’ladigan xavfsizlik yostiqchalari emas. Bu kompaniya har doim foydalanishi kerak bo’lgan xavfsizlik kamarlari. Yangiliklarni tarqatishning hozirgi tezligida, agar ommaviy axborot vositalarida biror narsa noto’g’ri bo’lsa, b rejasiga ega bo’lish muhimdir.
PR agentliklari biznesga kompaniyalar muammolarga yoki salbiy ommaviy axborot vositalariga duch kelganda yuzaga keladigan potentsial aloqa muhitini boshqarishda yordam berishi mumkin.
Ijtimoiy tarmoqlarni boshqarish
Borgan sari ijtimoiy tarmoqlar va jamoalarni boshqarish ham PR mas’uliyatiga aylanadi. Buning sababi shundaki, ijtimoiy tarmoqlar ko’pchilik kompaniya haqida bilish uchun ko’rib chiqadigan narsadir. Jamiyatni boshqarish ijtimoiy monitoring bilan shug’ullanadi, foydalanuvchi so’rovlariga javob beradi va kerak bo’lganda elementlarni mijozlar boshqaruviga o’tkazadi.
Bunga tarkibni yaratish va nashr etish, diqqatni jalb qilish uchun ijobiy yoki salbiy sharhlarga javob berish kiradi.
PR agentliklari, shuningdek, xodimlar brendni raqamli dunyoda qanday qilib eng yaxshi tarzda namoyish etishni bilishlari uchun treninglar o’tkazishlari mumkin.
Tadbirlar va taassurotlar marketingi.
Tadbirlarni qo’llab-quvvatlash va tajriba marketingi brendlar uchun tobora muhim ahamiyat kasb etmoqda. PR jamoalari o’z brendlarining himoyachilari bo’lib, ularning vazifasi taassurotlar marketingi brend xabarini to’g’ri etkazishiga ishonch hosil qilishdir. Bundan tashqari, PR agentliklari taassurotlar marketingi tadbirining ommaviy axborot vositalarining e’tiborini jalb qilishini kuzatishi mumkin.
Bloggerlar bilan ishlash
Ta’sir etakchilarining marketingi-bu kelajak va Instagram-ning mashhur shaxsiga homiylik qilishdan yuqori darajaga ega. So’nggi yillarda fikr yetakchilari — kontent yaratuvchi mutaxassislar va havaskorlar soni sezilarli darajada oshdi. Bunday yaratuvchilar CA doirasida katta o’quvchilarga ega bo’lishlari mumkin.
Siz ta’sir o’tkazuvchilarni qo’llab-quvvatlash bilan ishlaysizmi yoki brendning tabiiy tarafdorlarining to’lanmagan tarmog’i bilan shug’ullanasizmi, o’z-o’zini nashr etish rivojlanishda va odamlarga ta’sir ko’rsatishda davom etar ekan, ta’sir o’tkazuvchilarning marketingi va bloggerlar bilan ishlash tobora muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Top menejmentni qo’llab-quvvatlash
Yaxshi PR agentligi asosan professional maslahatchi bo’lib, o’z mijozlariga (kompaniya, biznes yoki shaxsga (agar u shaxsiy PR bo’lsa) aloqa bo’yicha maslahatlar beradi. PR agentligini yollagan har qanday kompaniya o’z g’oyalarini taklif qilish va bahslashish uchun ochiq bo’lishi kerak-axir, eng yaxshi agentliklar shunday qilishadi. Eng yaxshi natijaga erishish uchun mijoz va PR kompaniyasining birgalikda ishlashi muhimdir.
Qachon yollash kerak?
Biznes o’sib borishi bilan har bir rahbar muammoga duch keladi: jamoatchilik bilan aloqalar bo’yicha menejerlarni davlatga yollash kerakmi yoki bu funktsiyalarni bajarish yaxshiroqmi. Javob biznesga, uning ko’lami va faoliyatining o’ziga xos xususiyatlariga, shuningdek PR bo’limiga qo’yilgan maqsadlarga va kelgusi ish hajmiga bog’liq.
Hamkorlikning har bir shakli ijobiy va salbiy tomonlarga ega. Ba’zi hollarda, agar sizda ushbu biznes funktsiyasi uchun mas’ul menejer bo’lsa ham, agentlikni jalb qilish foydaliroq.