- Qisqacha!
- PPC mutaxassisining vazifalari
- Targetolog kim?
- PPC dagi gradatsiyalar
- Qanday qilib PPC mutaxassisi bo’lish mumkin?
- Qanday ko’nikmalar kerak?
- Kasbning plus va minus tomonlari
- Qanday soft skillar talab qilinadi?
PPC (“Pay per Click” — bir marta bosish uchun to’lov) — bu kompaniyalar qidiruv tizimlaridan trafik va konversiyalarni oshirish uchun foydalanadigan raqamli marketing kanali. PPC mutaxassisi yoki PPC menejeri reklamalarni turli joylarda, masalan, veb-saytlardagi bannerlar yoki YouTube reklamalarida kerakli maqsadli auditoriyaga namoyish qilishni sozlaydi va yangi mijozlarni jalb qiladi.
Muayyan byudjetda erishish mumkin bo’lgan ko’rsatkichlarni hisoblab chiqadi, ishga tushirilgandan so’ng ko’rsatkichlarni doimiy ravishda optimallashtiradi — bosish yoki o’tish arzonroq bo’lishi uchun hamma narsani qiladi, lekin ko’proq natija beradi, ya’ni konversiya. Va reklama kampaniyasi tugagandan so’ng, uning samaradorligi to’g’risida hisobot beradi.
Ish ijodkorlik va raqamlarni birlashtiradi: PPC menejeri ijodkorlar uchun g’oyalarni taklif qilishi, ularni birlashtirishi mumkin, ammo konvertatsiya va statistikani unutmasligi kerak.
Qisqacha!
PPC mutaxassisi-bu shaxs:
- E’lonlar va ba’zan bannerlar matnini yozadi;
- Reklama kampaniyalarini sozlash va ishga tushirish;
- Ular qanchalik yaxshi ishlaganiga qaraydi;
- Reklama ko’proq maqsadli auditoriyani jalb qilishi uchun nimani yaxshilash kerakligini tahlil qiladi;
- Sinovlarni o’tkazadi-masalan, 2 turdagi reklamalarni ishga tushiradi va nima ishlaganini ko’rib chiqadi.
Nima uchun kontekst mashhur marketing kanaliga aylandi?
PPC reklamasi o’ziga xosligi va mavzusidan qat’i nazar, kompaniyalar tomonidan keng qo’llaniladi. Kontekst har qanday brend uchun marketing aralashmasining asosiga aylandi.
Qulay veb-sayt yaratish, ma’lumotli va optimallashtirilgan tarkib bilan to’ldirish juda muhimdir. Biroq, saytga tashrif buyuruvchilar va trafiksiz, bu ish va mablag’larning barchasi behuda ketadi.
Klik uchun to’lov reklamalari veb-resursga auditoriyani jalb qilishning eng yaxshi usullaridan biridir. Bu brend xabardorligini oshirish, etakchilarni jalb qilish va konversiyalarni ko’paytirishning tezkor usuli bo’lib, bunday reklamalarni biznes uchun ko’p qirrali variantga aylantiradi.
Yangi kompaniya uchun bu birinchi trafikni olish va sotishni boshlash, shuningdek, onlayn brend xabardorligini oshirish uchun ajoyib kanaldir. Biroq, oldindan batafsil tekshirishni talab qiladi.
PPC mutaxassisining vazifalari
Turli kompaniyalarda majburiyatlar farq qilishi mumkin. Ammo biz ish bilan ta’minlashda eng ko’p eslatib o’tilgan asosiylarini tahlil qilamiz.
— Reklama yaratish
Mutaxassis reklama matnini yozadi. Va biron sababga ko’ra emas, balki taklifning afzalliklarini ta’kidlash qanchalik foydali ekanligini hisobga olgan holda. Va cheklangan miqdordagi belgilarga mos keladi. Vakolatli reklama “suv” va umumiy iboralarsiz ma’lumotli bo’lishi kerak. Bundan tashqari, u raqobatchilarning reklamalarini nusxa ko’chirmasligi kerak — aks holda mijoz brendni eslay olmaydi. Bir so’z bilan aytganda, bu vazifa oson emas.
— Reklamalarni sozlash
Google va Facebook/Instagram reklama kabinetlarini o’z xonasi kabi yaxshi biladi. Aytaylik, rahbar yoki mijoz shunday deydi: “keling, gadjetlarga qiziqqan har bir kishi uchun kampaniya boshlaylik. Faqat birinchi uch kun ichida byudjetimiz tugamasligi uchun.” Mutaxassis ushbu istaklarni qondirish uchun kampaniyani qanday o’rnatishni tushunishi kerak.
Reklama sozlamasiga nima kiradi:
- reklama kabinetida reklama yaratish, ijodkorlarni yuklash;
- maqsadni belgilash-ya’ni reklama ko’rsatiladigan auditoriyani tanlash: qiziqishlar, yosh, jins va boshqalar.;
- reklama namoyishini sozlash — masalan, ma’lum bir kun yoki soatda;
- agar biz onlayn-do’kon haqida gapiradigan bo’lsak, tasma bilan ishlash — bu mahsulot to’g’risidagi ma’lumotlar jadvali: narx, o’lcham, rang, tavsif, mavjudlik/yo’qlik holati va boshqalar.;
- kampaniyalar o’rtasida va bitta kampaniya doirasida byudjetni vakolatli taqsimlash;
- tariflarni belgilash – ya’ni reklama, konversiya uchun bosish narxi.
Ikkinchisi, shuningdek, alohida e’tibor talab qiladi, garchi reklama tizimlari optimal stavkalarni tavsiya qilsa ham. Gap shundaki, kontekstli reklama namoyishi kim oshdi savdosida “o’ynaladi”. Boshqa kompaniyalar ham bosish uchun pul to’laydilar. Agar siz juda kichik pul tiksangiz, reklama shunchaki ko’rinmaydi. Agar asossiz katta bo’lsa, siz tezda minusga o’tishingiz mumkin.
— Boshlangan kampaniyalarni boshqarish
Reklamani ishga tushirish dam olish va uni unutish degani emas. PPC mutaxassisi reklama idoralarida nima sodir bo’lishini doimiy ravishda kuzatib boradi. Va bu erda biz nafaqat natijalar haqida gapiramiz. Ishga tushgandan so’ng, tomosha qilishin kerak b’oladi:
- barcha reklamalar moderatsiyadan o’tganmi – ba’zida tizim mutlaqo normal reklamaga yo’l qo’ymaydi va uni qayta tiklash kerak;
- byudjet rejalashtirilganidek hisobdan chiqariladimi-ko’pincha mutaxassis sozlamalarda biror narsani hisobga olmagan va pul juda tez sarflangan holatlar mavjud;
- reklamadan konversiyalar bormi, foydalanuvchilar o’zlarini qanday tutishadi-masalan, reklama chalkash va “axlat” trafigini keltirib chiqaradigan so’zlarga ega bo’lishi mumkin;
- agar ushbu biznesda mijozlar odatda qo’ng’iroq qilsalar, reklamadan qo’ng’iroqlar bormi-mutaxassis ushbu ma’lumotlarni qo’ng’iroqlarni kuzatish hisobotlarida ko’rib chiqadi.
— Reklama samaradorligini tahlil qilish
Reklama ishga tushirilganda va etarli ma’lumotlar to’planganda, mutaxassis uning samaradorligini kuzatadi. Ko’p jihatlarni hisobga oladi, ammo agar umumlashtirilsa, quyidagi fikrlar tahlil qilinadi:
- Har bir kampaniyadan qancha konvertatsiya va qo’rg’oshin bor edi;
- Reklama sarmoyasi o’z samarasini berdimi, ROI nima – agar kompaniya oxirigacha tahlildan foydalansa, buni tushunish osonroq:
- Muayyan kalit so’zlar qanday ishlab chiqilgan, ular maqsadli auditoriyani keltirmaganmi va hokazo.;
- Qaysi auditoriya qo’ng’iroq qiladi va hokazo.
Ikkinchisini virtual PBX va qo’ng’iroqlarni kuzatish orqali qo’ng’iroqlarning audio yozuvlarini tinglash orqali aniqlash mumkin. Tinglash paytida kontekstli reklama bo’yicha mutaxassis e’tibor beradi:
- qiziqqan mijozlar qo’ng’iroq qiladimi yoki e’lon juda mavhum tarzda tuzilganmi va shuning uchun maqsadli bo’lmagan auditoriya murojaat qiladimi;
- qo’ng’iroq qiluvchilar mijozning portretiga mos keladimi yoki ularning jinsi va yoshi farq qiladimi-ehtimol maqsadli sozlamalarni o’zgartirish kerak;
- odamlar tez — tez qanday savollarni berishadi-bu ma’lumotni reklamalarga qo’shish tavsiya etiladi.
— Optimallashtirish
PPC mutaxassisi qaysi biri “yaxshiroq” va nima ishlamayotganligini ko’rib chiqadi va reklamalarni o’chiradi yoki optimallashtiradi. Masalan, u ularga eng konversion kalit so’zlarni qo’shadi. Agar ba’zi kalitlar “keraksiz” qo’rg’oshinlarni keltirib chiqarayotganini sezsangiz, u minus so’zlar ro’yxatini kengaytiradi, ya’ni reklama ko’rsatilmaydigan so’zlar. Byudjetni qanday taqsimlash to’g’risida qaror qabul qiladi.
Masalan, agentlik ba’zi kampaniyalar konversiyaga olib kelmasligini payqaganida, ish bor. Ularni o’chirib qo’ygandan so’ng, mutaxassislar byudjetning 54 foizini bo’shatdilar va uni muvaffaqiyatli kampaniyalarga sarfladilar.
— Hisobotlar va prognozlar
Qaerda ishlamasin, ish natijalari ma’lumotlar yordamida tasdiqlanadi. Kichik kompaniyalarda buning uchun Google Analytics-dan hisobotni ko’rsatish kifoya. Ammo ko’pincha rahbar asosiy ko’rsatkichlar bo’yicha namuna olishni so’raydi.
Shuning uchun u hisobotlarni tuzishi mumkin:
- Google Sheets yoki Excel;
- Google Data Studio;
- Microsoft Power BI;
- Kontekstli reklamadan qo’ng’iroqlar bo’yicha qo’ng’iroqlarni kuzatish hisobotini tushirishi mumkin;
- End-to-end tahlilidan kampaniya hisobotini taqdim eting.
- Natijalarga erishishning yangi usullarini topish.
— Natijalarga erishishning yangi usullarini topish
Mutaxassis doimiy ravishda rivojlanib bormoqda-albatta, agar u bozorda talabga ega bo’lishni istasa. Google va Facebook doimiy ravishda yangi reklama vositalarini tarqatmoqda. Mutaxassis ularni o’z vaqtida o’rganishi va o’zlashtirishi kerak.
Shuningdek, siz trafikni olishning yangi kanallarini muntazam ravishda o’rganishingiz, gipotezalar, ijodlar va yondashuvlarni sinab ko’rishingiz kerak. Ba’zi manbalar qanchalik mashhur bo’lsa, unda raqobat shunchalik yuqori bo’ladi. Yangi reklama variantlarini topish va yangiliklarni kuzatib borish sizning manfaatingizga mos keladi. Shuning uchun ular odatda tematik kanallarga obuna bo’lishadi, kontekst bo’yicha suhbatlarga kirishadilar, raqamli nashrlarni o’qiydilar.
Targetolog kim?
Keling, aniqlaylik, targetolog-bu qanday kasb va PPC dan nimasi bilan farq qiladi? Spoyler – deyarli hammasi bilan. Targetolog ham reklama sozlash bo’yicha mutaxassis, ammo ijtimoiy tarmoqlarda (Instagram, Facebook, Tiktok, Linkedin va boshqalar). O’xshashlik shu erda tugaydi va farqlar boshlanadi.
- Targetologning faoliyat sohasi ijtimoiy tarmoqlar. Shuning uchun, ishda u butunlay boshqa vositalardan foydalanadi. Avvalo, bu Facebook Ads, Commerce Manager, Facebook Pixel, trendHERO va boshqalar.
- Maqsadli reklama asosiy so’rovlarga emas, balki maqsadli auditoriyaga moslashtiriladi. Mahsulot yoki xizmat kimga foydali bo’lishi mumkinligini taxmin qiladi va bu odamlar uchun reklamalarni o’rnatadi. Shuning uchun marketingni chuqur tushunish kerak.
- Kontekstli reklama matn yoki banner shaklida bo’lishi mumkin. Maqsad-bu 99% tasvirlar shaklida ijodkorlar haqida. Shuning uchun u qutidan tashqarida o’ylashi, g’oyalarni yaratishi kerak. Ijodkorlarni yaratish ko’pincha dizaynerga topshiriladi. Ammo skillarni tekislash uchun grafik muharrirlarni o’zlashtirish yaxshi bo’lar edi: Canva, Figma, Photoshop.
PPC menejeri singari, maqsadli mutaxassis ham mijozning byudjeti uchun javobgardir. Maqsad-reklama uchun arzon bosishni olish.
PPC dagi gradatsiyalar
Tayyorgarlik darajasi, tajribasi va samaradorligi bo’yicha kontekstli reklama bo’yicha mutaxassislar Junior, middle, senior ga bo’linadi.
— Junior
Boshlang’ich, asosiy mashg’ulotlardan o’tgan va tajriba orttirishni boshlashga tayyor odam. Junior bosqichida nazariy bilimlar, yaxshi rivojlangan mantiqiy fikrlash, tahlil qilish qobiliyati etarli. Ammo asosiy narsa-faol o’rganish va takomillashtirish istagi va istagi.
Kampaniyani mustaqil ravishda olib borish yosh mutaxassisga ishonib topshirilishi dargumon, ammo murabbiy nazorati ostida u birinchi tajribani rivojlantirishi mumkin. Bosqichdagi vazifa:
- Ishning asosiy algoritmlarini o’zlashtirish;
- Natijalarni o’lchashni o’rganing;
- Qidiruv tizimlarining ishlash tamoyillarini o’zlashtirish;
- Bosish narxi qanday shakllanishini, kalit so’zlar qanday yozilishini tushuning;
- Bizni o’rgatishyaxshi reklama sifati haqida.
Keyinchalik nima qilish mumkinligini qanday tushunish mumkin? Agar PPC shablon vazifalarini o’zi bajarsa, malaka oshirish vaqti keldi.
— Middle
Asosiy farq shundaki, ushbu darajadagi mutaxassis Google AdWords sertifikatiga ega va allaqachon asosiy yo’nalishlar bilan ishlagan, AdWords, Yandex, Facebook va boshqalarning reklama ofislarini o’zlashtirgan.1 yoki bir nechta loyihalarni to’liq mustaqil ravishda amalga oshirishi, mustaqil qarorlar qabul qilishi va ular uchun javobgar bo’lishi mumkin. Oddiy qilib aytganda, O’rta darajadagi kontekstli reklamani sozlash bo’yicha mutaxassis – bu “yuqori darajadagi” nazoratni talab qilmasdan loyihani ishonib topshirishi mumkin bo’lgan kishi.
U shu narsala bilan ishlashni biladi:
- Veb-tahlil ko’rsatkichlari;
- Hisobotlar;
- Trafik manbalari.
Ammo bu bosqichda eng muhimi – kontekstli reklama bo’yicha mutaxassisning soft skills’lari. Avvalo, bu analitik fikrlash va bajarilgan ish natijalaridan xulosa chiqarish qobiliyatidir. Kasbni yanada rivojlantirish uchun mutaxassis moslashuvchan, tez o’rganishga qodir, shu jumladan xatolaridan. Amaldagi ko’rsatkichlar asosida strategiyani o’zgartirish yoki sozlash loyiha maqsadlarini muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun juda muhimdir.
— Senior
Tajriba va o’z ustida ishlash natijasi. Nafaqat hozirgi muammolarni mukammal hal qiladigan, balki strategik fikrlaydigan kishi. Bunday xodim analitik fikrga ega, turli xil reklama kanallarining o’zaro ta’sir qonuniyatlarini mukammal tushunadi va shu bilan birga loyihaning foydasi to’g’risida xulosalar va prognozlarni o’rashi mumkin.
Katta byudjet va ulkan rejalar bilan senyorga katta buyurtmalar ishonib topshirilgan. Odatda strategiya ustida ishlaydi va mujassamlash Middle va Junior orqali nazorat qilinadi.
Qanday qilib PPC mutaxassisi bo’lish mumkin?
Universitetda bunday mutaxassislik o’qitilmaydi. Asosiysi, istakka ega bo’lish, chunki kontekstli reklama sozlamalarini o’rganishning juda ko’p usullari mavjud. Shundan boshlashingiz mumkin:
- Google – ning reklama kabinetlari bilan ishlash bo’yicha bepul kurslari;
- Youtube video darslari;
- Ixtisoslashgan agentliklar va amaliyotchilarning kurslari;
- Raqamli agentliklar va xizmatlarning bloglari-odatda kontekstli reklamalarni o’rnatish uchun ko’plab qo’llanmalar va xakerlar mavjud.
Kontekstli reklama bo’yicha mutaxassislar ko’pincha kasbga kelganliklarini, dastlab shunchaki qiziqishlarini aytib berishdi raqamli. Masalan, kimdir o’z portaliga ega edi va uni targ’ib qilish kerak edi. Kimdir mijozning veb-saytini tarkib bilan to’ldirdi va keyin ppc reklama bilan shug’ullandi. Bir so’z bilan aytganda, ko’plab yo’llar bo’lishi mumkin — asosiysi yangi mutaxassislikni o’zlashtirish istagi. Quyida buni isbotlovchi misol keltirilgan.
Qanday ko’nikmalar kerak?
Google Analytics, Google AdWords, Google Tag Manager bilimlarisiz ishlash mumkin emas. Bundan tashqari, unga boshqa vositalar kerak bo’lishi mumkin, barchasi mijozning maqsadlariga bog’liq.
U quyidagilarga qodir bo’lishi kerak:
- Reklama guruhlarini tuzish;
- Semantik yadro va minuslarni yig’ish-so’zlar;
- Reklama kabinetidagi narxlar bilan byudjetlar bilan ishlash;
- Tushunish uchun tahlillardan foydalaning kampaniya qanchalik muvaffaqiyatli yoki tomoshabinlarning xatti-harakatlari to’g’risida ma’lumot to’plash;
- Qayta rejalashtirishni sozlang;
- Sotish sarlavhalarini tanlang va reklama uchun matnlarni yozing.
- Reklama kabinetlari va veb-tahlil tizimlari bilan ishlash tamoyillari;
- Hisobot va vizualizatsiya yaratish vositalari, formulalar, ma’lumotlarni yuklash tamoyillarini bilish-Google Data Studio, Google Sheets, Excel va boshqalar.;
- Qo’ng’iroqni kuzatish-hisobotlar qanday tuzilganligini, qo’ng’iroqlarni qanday qilib to’g’ri tinglashni, kerakli parametrlar bo’yicha namunalar yaratish qobiliyatini tushunish;
- Uchidan uchigacha tahlil qilish ko’nikmalari;
- Dizaynning asosiy bilimlari-mutaxassis mustaqil ravishda ijodkorlikni rivojlantiradigan kompaniyalar mavjud;
- Ingliz tili ham ortiqcha bo’lmaydi – axir, yangi mahsulotlar va ular bo’yicha ko’rsatmalar haqidagi ma’lumotlar dastlab G’arb manbalarida paydo bo’ladi;
- Media reklama tamoyillari – odatda ish beruvchilar buni qo’shimcha ortiqcha deb baholaydilar;
- Raqamli marketing atamalari-ushbu “til” asosida PPC mutaxassisining ishi kamida yarmi qurilgan.
Qat’iyatlilik, tafsilotlarga e’tibor, analitik va mantiqiy fikrlash, ijodkorlik, katta hajmdagi ma’lumotlarni to’g’ri talqin qilish qobiliyati foydali bo’ladi.
Kasbning plus va minus tomonlari
Pluslari
- Ushbu kasb talabga ega va juda yaxshi maosh oladi. Tajribali mutaxassislar ko’pincha yirik kompaniyalarni jalb qilishga harakat qilishadi. Va umuman olganda, IT-da ishlash istiqbolli va barqaror joy.
- Doimiy ravishda yangi narsalarni o’rganadi. Bu uni mehnat bozorida talabga aylantiradi.
- Siz masofadan turib yoki mustaqil ravishda ishlashingiz mumkin. Shuningdek, bu ish talabalar yoki nogironlar uchun javob beradi.
Minuslari:
- Bu tafsilotlarga, raqamlarga va ma’lumotlarga e’tibor berishni talab qiladigan mashaqqatli ish. Bu dizaynerning ishi kabi ijodiy degani emas. Agar siz tezda hisobotlar va ko’rsatkichlardan zeriksangiz, boshqa kasbni tanlash yaxshidir.
- Siz reklama byudjetini taqsimlash orqali kompaniyaning pullari uchun javobgarsiz. Va har doim katta stress, agar biror narsa noto’g’ri bo’lsa.
- Mutaxassisning qo’llari tom ma’noda bog’langan murakkab bo’shliqlar mavjud. Masalan, tibbiyot-bu erda kontekstli reklamada ko’plab cheklovlar mavjud. Raqobat juda yuqori bo’lgan sohalar mavjud. Yoki qanday qilib oldinga siljish kerakligi umuman aniq bo’lmagan mahsulotlar. Hamkorlarimizdan birida loyiha bor edi-aeroportlar uchun yoqilg’i sarfini hisobga olish dasturi. Bir so’z bilan aytganda, juda murakkab vazifalar mavjud.
Ko’pincha “marketing va savdo mojarosi”deb ataladigan narsada ishtirok etadi. Rahbar hech qanday savdo yo’qligini ayblaganida va Sales marketing va reklama ayblari etakchi emasligini aytganda. Ammo agar sizda etarli ma’lumot bo’lsa, unda bunday ayblovlardan himoya qilish oson.
Qanday soft skillar talab qilinadi?
- Qat’iylik, mahorat monoton ishdan qo’rqmaydi. Besh yil oldin meni ishga olishganida, dastlabki uch kun ichida men faqat qidiruv so’rovlari bilan shug’ullanardim, minus so’zlar ro’yxatini to’pladim va filtrladim. Darhaqiqat, bir hafta ichida bitta yirik hisob qaydnomasida taqdim etish uchun 5000 yoki undan ortiq qidiruv so’rovlari bo’lishi mumkin. Siz ularni qayta ko’rib chiqishingiz, qo’shishingiz yoki chiqarib tashlashingiz kerak. Yordam beradigan skript bo’lsa ham-hech kim qo’lda tekshirishni bekor qilmadi.
- Konsentratsiya. Hamma narsani o’z vaqtida bajarish uchun vazifaga e’tibor qaratish lozim. Menda shunday bo’ladiki, men shunchaki aloqani uzaman va unga sho’ng’iyman va tugatganimda, uch soat o’tganini ko’raman. “To’lqiningizni” yoqish kifoya, hatto ofis shovqini ham to’siq emas.
- Tafsilotlarga e’tibor. Ular ham natija berishi, ham sherik yoki mijozni yo’qotishiga olib kelishi mumkin.
- Bahona emas, balki variantlarni topish qobiliyati. Shunday bo’ladiki, saytga maqsadli auditoriyani qanday jalb qilish yoki joriy ko’rsatkichlarni yaxshilash bo’yicha standart echim yo’q. Siz o’ylab ko’rishingiz va variantni topishingiz kerak, yoki bir nechta. Shunday qilib, bunday vaziyatlarni qiyinchilik sifatida qabul qiling.
- Loyihaga sho’ng’ish. Martni to’liq o’rganganingizda, reklama vositalarini tanlash va kampaniyalar tuzilishini yaratish osonroq bo’ladi.
- Nazorat qilishga tayyorlik. Aytaylik, sherik / mijoz har qanday tahrir qilishni so’raydi, lekin siz bu faqat yomonlashishi yoki zarar etkazishi mumkinligini tushunasiz. Shuning uchun nafaqat buyurtmalarni “agar shunday bo’lsa” ruhida bajarish, balki oqibatlari to’g’risida oldindan ogohlantirish ham muhimdir.