Brend menejeri-brendni rivojlantirish, yangi mahsulotlar/subbrendlarni ishga tushirish bo’yicha uzoq va qisqa muddatli strategiyani ishlab chiqish va amalga oshirishga bag’ishlangan mutaxassis. Brendni ommalashtirish bo’yicha turli loyihalarni amalga oshiradi (ATL, BTL, Digital, PR, marketing tadqiqotlari, tadbirlar va boshqalar);
- Dizayn, iste’mol xususiyatlari, narxlarni aniqlash talablarini rasmiylashtiradi;
- Sotish hajmini bashorat qiladi, foyda va rentabellikni hisoblab chiqadi; maqsadli bozorlarni tahlil qiladi (asosiy tendentsiyalar, iste’molchilarning xulq-atvori, talab va taklif, aniqlik, imkoniyatlar va boshqalar).;
- Reklama kampaniyalarini o’tkazish bo’yicha ishlarni muvofiqlashtiradi, media-rejalarni ishlab chiqadi, brending agentliklari va doimiy dizaynerlarni jalb qilgan holda dizayn konsepsiyalari, qadoqlash dizayni, brend-buklar va original-maketlarni yaratishda ishtirok etadi; nomlash uchun javobgardir va boshqalar.
Boshqa mutaxassislardan nimasi bilan farq qiladi?
Mahsulotni sotishga yordam beradi. Ammo sotuvga ko’plab omillar ta’sir qiladi: xizmat ko’rsatish, narxlash, savdo nuqtalarida buyurtmaning mavjudligi, reklama reklama. Bularning barchasi uchun boshqa mutaxassislar javobgardir.
Umuman olganda, ishga kiritilmagan majburiyatlar quyidagicha ifodalanishi mumkin:
To’g’ridan-to’g’ri sotmaydi
Savdo guruhiga joylashishni aniqlash, mahsulotlarning noyob savdo afzalliklari, joriy marketing faoliyati to’g’risida ma’lumot beradi, ammo bitimlar bo’yicha muzokaralar olib bormaydi va har bir sherik bilan shartlarni muhokama qilmaydi. Bu savdo bo’yicha mutaxassislar tomonidan amalga oshiriladi.
Yangi mahsulotni texnik ishlab chiqish bilan shug’ullanmaydi
Mahsulotning o’zi emas, balki mahsulot g’oyasini yaratadi. U mahsulot kontseptsiyasini sinovdan o’tkazadi, qadoqlash jarayonini boshqaradi, iste’molchilar tayyor mahsulotga qanchalik mos kelishini tekshiradi. Va mahsulotning o’zi boshqa odamlar tomonidan ishlab chiqariladi — texnologlar va dizaynerlar.
Xarid qilish va logistika bilan shug’ullanmaydi
Mahsulotni sotib olish va logistika jarayoni qanday ishlashini tushunish kerak. Ammo u narxlar bo’yicha muzokaralar olib borishi, buyurtma berishi va logistikani sozlashi shart emas. Buning uchun sotib olish va logistika bo’yicha mutaxassislar javobgardir.
Aloqa va tadbirlarni yaratmaydi
U iste’molchi uchun nima muhimligini tushunadi, ammo ijodiy agentliklar xodimlari, freelancing yoki kompaniya ichidagi mutaxassislar bu ma’nolarni etkazishadi.
Bu odamlar veb-saytlar va kataloglarni yaratadilar, ijtimoiy tarmoqlarni boshqaradilar, tadbirlar uchun rekvizitlarni tanlaydilar va brendni rivojlantirish va mahsulotni ilgari surish bilan bog’liq boshqa vazifalarni bajaradilar. Ushbu vazifalarni qo’yadi va ularning sifatli va o’z vaqtida bajarilishini nazorat qiladi va ish natijalari brendning umumiy kontseptsiyasini aks ettiradi.
🎓 Nima qiladi: vazifalar va majburiyatlar
Brend menejeri-bu “qo’riqchi”. U ichki jarayonlar va tashqi aloqalar qanday ishlashini biladi, marketing ma’lumotlariga ega, brend maqsad qilgan falsafa, qadriyatlar va maqsadlarni chuqur tushunadi.
Vazifalar:
- Maqsadli auditoriya ehtiyojlari va drayverlarini tadqiq qilish va doimiy monitoring qilish;
- Bozor va raqobat muhitini o’rganish;
- Brend uchun g’oya va joylashishni aniqlash;
- Reklama dalillarini ishlab chiqish;
- Iste’molchini brend bilan tanishtirish;
- Iste’molchilar bilan aloqa qilish, CA ongida brend imidjini saqlash;
- Maqsadli auditoriya reaktsiyasini, iste’molchilarning brendga bo’lgan munosabatini kuzatish;
- Mahsulot sifatini nazorat qilish, uning CA ehtiyojlariga, bozor tendentsiyalariga va brend va’dalariga muvofiqligi (ishlab chiqarish bo’limi bilan birgalikda);
- Brendni kuzatish;
- Savdo va reklama kampaniyalarini rejalashtirish;
- Natijalarni monitoring qilish va tahlil qilish;
- Brend strategiyasini muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun kompaniyaning turli bo’limlari ishini sinxronlashtirish.
👷 Qanday mutaxassisliklar bo’lishi mumkin?
- Turli xil brendlar mavjud va ular bilan ishlashda turli xil yondashuvlar, texnikalar va vositalardan foydalaniladi. Bunga qarab, turli xil mutaxassisliklar ajralib turadi. Boshqalarga qaraganda tez-tez uchraydigan 4 ta mutaxassislik bor.
- Mahsulot brendi menejeri. Ushbu mutaxassislik eng ko’p terilgan. Mutaxassis tovar yoki xizmat ko’rsatish brendini yaratadi va rivojlantiradi — masalan, Prostokvashino mahsulotlarini yoki MTS xizmatlarini targ’ib qiladi. U oziq – ovqat va kosmetika kompaniyalarida, moda va go’zallik sanoatida, restoran biznesida va boshqa ko’plab sohalarda ishlashi mumkin.
- Shaxsiy. Mutaxassis, media shaxs yoki fikr rahbarining shaxsiy brendi bilan ishlaydi. Ya’ni, mashhurlik va tan olinishni oshirish uchun ishlaydigan odamlar kerak — masalan, rassomlar, qo’shiqchilar va siyosatchilar. Hozirda ushbu ixtisoslikka talab ortib bormoqda.
- Sport. Jamoa yoki sport maydonchasi brendini yaratish va rivojlantirish ustida ishlamoqda. Shu bilan birga, u shaxsiy bo’lishi mumkin-agar u sportchining brendini targ’ib qilsa.
- Hududlar. Bu nisbatan yangi ixtisoslashuv — tumanlar, shaharlar, mintaqalar, sayyohlik joylarini markalash bilan bog’liq. Mutaxassis brendni rivojlantirish bilan shug’ullanishi mumkin, masalan, Toshkentdagi Sergeli tumani, O’zbek drama teatri yoki hatto sayyohlarni jalb qiladigan ko’l.
🤔 Nimani bilishi va nimaga qodir bo’lishi kerak?
- Ma’lumotlarni to’plash va tahlil qilish. Asboblar va tadqiqot natijalaridan qanday foydalanishni bilish shunchaki muhim emas. Raqamlar ortida tendentsiyalarni, bozor ehtiyojlarini, raqobatchilarning yoki o’z faoliyatining muvaffaqiyati yoki muvaffaqiyatsizligining sabablarini va rivojlanishning yangi imkoniyatlarini ko’rish uchun analitik fikrlash kerak.
- Kun tartibida harakat qilish. Keng dunyoqarash, maqsadli auditoriyaning kayfiyatini his qilish va paydo bo’layotgan tendentsiyalarni tan olish qobiliyati-bu amaliyot va qiziquvchanlik bilan pompalanadigan fazilatlar. Ammo ularsiz brendni barqaror va doimiy ravishda yangilab turish mumkin emas.
- Loyihalarni boshqarish. Brendni boshqarish-bu bir qator turli xil, ammo o’zaro bog’liq loyihalar. Brend menejeri g’oyani shakllantirish va vazifani belgilashdan tortib natijalarni tahlil qilishgacha bo’lgan hamma narsa uchun javobgardir. U resurslar va pudratchilarni malakali boshqarish, sheriklar bilan muloqot qilish va amalga oshirishning har bir bosqichida nima bo’layotganini tushunishi kerak.
- Hissiy aql, kommunikativ fazilatlar. Doimiy ravishda rahbariyat, pudratchilar va sheriklar, kompaniya xodimlarining ijrochilari va mahalliy xodimlar, kompaniyaning boshqa bo’limlari va boshqalar bilan aloqa qiladi. Uning uchun suhbatdoshni eshitish va his qilish, g’oyalar va vazifalarni aniq etkazish, ishontirish, jarayon ishtirokchilari o’rtasida dialog o’rnatish juda muhimdir.
- Raqamlar bilan ishlay olish. Miya va qo’llar orqali juda ko’p tahliliy ma’lumotlar mavjud. To’liq rasm aniq bo’lishi va oldinga siljish uchun keyingi qadamlar paydo bo’lishi uchun uni tizimlashtirish va hisobotda ko’rsatish kerak.
- Mas’uliyatni o’z zimmangizga oling va natija uchun ishlang. Har qanday boshqaruv jarayonida zarur bo’lgan aniq ko’nikmalar. Bundan tashqari, brendni boshqarish kabi murakkab va ko’p komponentli jarayonda.
📈 Karyera istiqbollari
Brend menejeri ko’nikmalarni rivojlantirishi va grade ixtisoslik darajasini oshirishi mumkin. Grade qanchalik baland bo’lsa, brend menejeri tomonidan ilgari surilgan kompaniyalar ko’lami shunchalik katta bo’ladi.
Biz greydlar va ularning farqlari haqida birozdan keyin gaplashamiz. Ayni paytda, keling, martaba qurishning boshqa variantlari haqida gapiraylik.
Tadbirkorlar vakolatlarga muhtoj
Aslida, kompaniyaning asosiy brend menejeri uning asoschisi. Ko’pincha tadbirkorning shaxsiyati — uning qadriyatlari, xarakteri-brend imidjining prototipiga aylanadi. Va uchinchi tomon bu tasvirni tashqi tomonga uzatadi.
Shuning uchun, ko’nikmalarni o’zlashtirganingizdan so’ng, siz o’zingizning biznesingizni boshlashingiz va uni brending bo’yicha mutaxassissiz targ’ib qilishingiz mumkin.
Brendni boshqarish bo’yicha bilimlar menejment pozitsiyalarida foydali bo’ladi
Masalan, savdo menejerlariga ushbu bilim brendning asosiy ma’nolarini potentsial mijozlarga to’g’ri etkazishga yordam beradi.
Va ko’nikmalar sotuvchilar va aloqa mutaxassislari uchun ham foydalidir
Ushbu ko’nikmalar bilan bunday mutaxassislar iste’molchini chuqurroq tushunishlari mumkin. Ular u bilan bir xil tilda gaplashishni, brend tarixini ma’lum bir shaxsning hayotiga singdirishni va reklama va ijtimoiy tarmoqlarda brend g’oyalarini rivojlantirishni o’rganadilar.
🏛️ Qanday qilib brend menejeri bo’lish mumkin?
Kasbga boradigan yo’l xar xil bo’ladi. Masalan:
- Noldan o’zlashtiring-professional qayta tayyorlash bo’yicha onlayn kurslar yoki dasturlarni oling;
- Tegishli sohalardan o’tish: marketing, menejment, aloqa, savdo;
- Variantlarni birlashtirish – kurslarda bilim olish va uni to’g’ridan-to’g’ri boshqarish bilan bog’liq bo’lmagan ishingizda qo’llash.
Shuni ham yodda tutish kerakki, u butun umri davomida o’rganadi. Bozor doimo o’zgarib turadi, shuning uchun brendni rivojlantirish bo’yicha mutaxassis har doim mavjud ko’nikmalarni yaxshilashi va yangilarini egallashi kerak.
Asosiy ko’nikmalar
🔧 Soft skills
- Muloqot qobiliyati, ish odob-axloq qoidalarini bilish, muzokara qilish qobiliyati. Ushbu ko’nikmalar mutaxassisga kerak, chunki uning ishi jamoa, mijozlar va sheriklar bilan munosabatlarni o’rnatishni o’z ichiga oladi.
- Ijodiy fikrlash. Brendlarni noldan yaratish va brend nomini raqobatchilardan ajratib turadigan maxsus marketing strategiyalarini ishlab chiqish kerak.
- Tashkilotchilik qobiliyati ishni samarali rejalashtirishga, kompaniya ichidagi jarayonlarni muvofiqlashtirishga va muvofiqlashtirishga yordam beradi.
- Analitik fikrlash. Olingan ma’lumotlarga asoslanib, muvozanatli va ma’lumotli qarorlar qabul qilish uchun bozorni tushunish va analitik fikrlashga qodir bo’lishi shart.
💪 Hard skills
- Analitik vositalar bilan ishlash ko’nikmalari. Chunki vazifalar bozorni tahlil qilish, raqobatchilarni tadqiq qilish, marketing kampaniyalarining samaradorligini baholashni o’z ichiga oladi, siz tahlil vositalarini (Google Analytics, Yandex metrics va boshqalar) yaxshi bilishingiz va ma’lumotlar bazalari (Nielsen / GFK / IMS) bilan ishlashingiz kerak.
- Ma’lumotlarni qayta ishlash va vizualizatsiya xizmatlari (Excel, Power BI, Tableau, Google Sheets) bilan ishlash qobiliyati.
- Marketing va reklama sohasida bilim va tajriba. Shuningdek, reklama tizimlarining imkoniyatlari to’g’risida asosiy bilimlarni talab qilish mumkin (Yandex Direct, VK Ads, Telegram Ads, Google Ads).
- CRM, mijozlar ma’lumotlar bazalari (Bitrix24, AmoCRM va boshqalar) bilan ishlash qobiliyati.
- Brend identifikatori bilan ishlash, qo’llanmalar, brend kitoblari, kayfiyat taxtalarini yaratish qobiliyati (Figma, Photoshop va boshqalarni bilish).
🎯Marketologdan nimasi bilan farq qiladi?
Vazifalar o’xshash. Bundan tashqari, kichik kompaniyalarda brend menejeri rolini sotuvchi bajarishi mumkin.
Yirik kompaniyalar ushbu lavozimga alohida mutaxassislarni yollashga harakat qilishadi, shunda ular ma’lum bir tovar belgisi bilan ishlashga e’tibor berishadi.
Marketologdan asosiy farq tor doiradagi vazifalardir. Bundan tashqari, sotuvchi uchun birinchi navbatda savdoni oshirish muhimdir. Brend menejeri brend qiymatini etkazish, uzoq muddatda ishonch va ijobiy obro’ – e’tibor yaratishga qaratilgan.
🚫Nima qilmaslik kerak?
Mahsulotni faqat uning yaratuvchisi brend menejeridan yaxshiroq biladi. Shuning uchun uni savdo menejerlari bilan bir qatorda sotish tabiiy ko’rinadi. Aslida emas. Eng yuqori samaradorlikka har bir xodim o’z ishi bilan shug’ullanganda erishiladi. Garchi u vaqti-vaqti bilan asosiy sheriklar bilan uchrashuvlarda “sotuvchilarga” hamrohlik qilishi va ularga mahsulot taqdimotida yordam berishi mumkin bo’lsa-da, bu uning asosiy ishi emas.
Yuqorida tavsiflangan marketing funktsiyalarini brend menejeriga o’tkazishga urinish ham bunga loyiq emas. Yangi tarqatish kanallarini topish va boshqa vazifalar brend obro’si bilan ishlashga ketadigan juda ko’p vaqtni oladi. Xuddi shu narsa dizayner, kontent menejeri va kompaniyaning veb-sayti va ijtimoiy tarmoqlarida ishlaydigan boshqa xodimlarning xususiyatlariga ham tegishli bo’lib, ular ko’pincha brend menejeriga “yuk” berishga harakat qilishadi.
Tegishli mutaxassislarning funktsiyalarini bajarmasligi kerak, ammo samarali hamkorlikni yo’lga qo’yish kerak. Bu, birinchi navbatda, har bir taklif bo’yicha doimiy fikr almashish va o’z vaqtida fikr-mulohazalarni anglatadi.
Brend menejerining ishi qanday baholanadi?
Asosiy vazifa brend ko’proq foyda keltirishiga ishonch hosil qilishdir. Brend bilan nima sodir bo’layotganini va u qanday foyda keltirayotganini tushunish uchun KPI-asosiy samaradorlik ko’rsatkichlaridan foydalaning.
Umumiy ko’rsatkichlar quyidagicha:
- Tanib olish yoki brendning mashhurlik darajasi;
- Brendga sodiqlik;
- Tovar qiymati;
- Bozor ulushi;
- Brendni reklama qilish uchun reklama xarajatlarining ulushi;
- ROBI (tovar investitsiyasiga qaytish) – tovar investitsiyalarining qaytishi;
- Aloqa narxi.
Ba’zi ko’rsatkichlarni, masalan, tan olinishni kuzatish qiyin. Ularni bilish uchun sizga marketing tadqiqotlari kerak-shuning uchun ko’rsatkichlar kamdan-kam hollarda, masalan, yiliga bir marta qayd etiladi. Boshqa ko’rsatkichlar har oyda kuzatilishi mumkin-masalan, savdo hajmi, eslatmalar soni va amalga oshirilgan tadbirlar soni.
📖 Asosiy ko’nikmalarni o’rganish uchun nimani tomosha qilish va o’qish kerak?
Agar siz o’zingizning vakolatlaringizni kengaytirish uchun asosiy ko’nikmalarni mustaqil ravishda olishga qaror qilsangiz, quyidagi manbalarga e’tibor bering:
- D. Trout, S. Rivkinning kitobi «Farqlang yoki o’l! Qotil raqobat davrida omon qolish».
- D. Kanemanning Kitobi. «Sekin o’ylang…tez qaror qiling».
- T. Pitersning Kitobi. «O’zingizni brendga aylantiring».
- M. Porterning Kitobi. «Raqobat strategiyasi»
- Youtube da siz brend menejerlari kimligi, ular nima qilishlari, brending nima va boshqalar haqida videolarni ko’rishingiz mumkin.
- Texterra agentligi blogi, Ideonomika, Zillion portali va boshqalar kabi taniqli ijtimoiy tarmoq mutaxassislarining blog o’quvchisiga aylaning.
🔍 FAQ
Oliy ma’lumot kerakmi?
Agar mutaxassis “marketing” yoki “tijorat” ixtisosliklari bo’yicha oliy iqtisodiy ma’lumotga ega bo’lsa, xush kelibsiz. Agar sizda boshqa yo’nalishdagi diplomingiz bo’lsa yoki umuman yo’q bo’lsa, bu sizni qanchalik qiziqtirayotganini bilish uchun avval bepul kurslarni o’tashga harakat qiling.
Ta’lim yo’nalishi to’g’risida qanday qaror qabul qilishim mumkin?
Siz onlayn ravishda kasbga yo’naltirishingiz mumkin. Siz o’zingizning qiziqishlaringiz va afzalliklaringizni aniqlaysiz, kasbni oqilona tanlashingiz, yangi kasbga o’tish rejasini tuzishingiz mumkin. Kasbga yo’naltirish uchun pullik va bepul testlar mavjud, yirik o’quv markazlari foydalanuvchilarga qiziqishlari va shaxsiy xususiyatlarini hisobga olgan holda raqamli kasbni topishda yordam berish uchun bepul testlarni taqdim etadi. Sinovdan o’tganingizdan so’ng, siz qaysi sohada martaba qilishingiz mumkinligini tushunasiz.
Natijalar
- Brendni ilgari surish bilan shug’ullanadigan mutaxassis. U iste’molchilarda mahsulotning ijobiy qiyofasini shakllantiradi, uni oflayn va onlayn makonda rivojlantiradi va targ’ib qiladi.
- Vazifalar doirasi keng, oxir-oqibat butun kompaniya faoliyatining natijasi ish sifatiga bog’liq.
- Kasb turli sohalardagi yirik kompaniyalarda talabga ega.
- Kasb rivojlanish istiqboliga ega. Har yili bozorda yangi mahsulotlar paydo bo’ladi, ularni to’g’ri taqdim etish va targ’ib qilish kerak, shunda maqsadli auditoriya darhol yangilikni sezadi va qadrlaydi.
- Mutaxassisning ish haqi 1 300 dollardan boshlanadi
- Ushbu yo’nalishda muvaffaqiyatga erishish oson emas. Doimiy ravishda o’rganish talab etiladi, chunki zamonaviy marketing juda tez rivojlanmoqda, kasbiy bilimlar tom ma’noda 2 yil ichida eskiradi.
- Hamma ham kasbga kirmaydi. Mustaqil ravishda o’rganish mumkin emas, amaliy tajriba va mutaxassislar bilan o’zaro munosabatlar zarur. Kurslarning narxi yuqori va hamma ham qila olmaydi.